Berekenen dikte isolatiedeken

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Berekenen dikte isolatiedeken

Hoi allemaal,

Ik zit in de isolatiebranche voor woning en utiliteitsbouw. Voor een klant moet ik nu een berekening gaan maken voor de dikte van de isolatiedeken van een wijnkelder. De woning heeft vloerverwarming en de wijnkelder ligt hier precies onder. De verwarming is ingesteld op 21graden Celsius. In de wijnkelder wil men graag een temperatuur van 15 graden celcius bereiken. De plafondoppervlakte is ongeveer 20 m².

Ik had graag geweten hoe ik kan berekenen hoeveel energie van het plafond deruimte in gaat, zodat ik de isolatiedikte kan berekenen. Iemand een idee hoe ik dit moet doen?

Met vriendelijke groet,

Benny

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Berekenen dikte isolatiedeken

Als het in de woonkamer 21 graden is, en in de wijnkelder 15 graden, dan zal er altijd warmte naar de kelder lekken. De vraag is dan maar of die warmte ergens weg kan. Als dat niet zo is zal de kelder dus warmer worden. En dan moet je gaan koelen.

Je zal dus meer gegevens moeten hebben over de rest van de kelder.

Berichten: 2

Re: Berekenen dikte isolatiedeken

Klazon, bedankt voor je reactie.

Ik heb wat meer info opgevraagd. de kelder bestaat uit 3 ruimten, waarvan 1 de wijnkelder is.

Alle 3 de ruimten zijn niet verwarmd. Naar buiten toe is er een isolatielaag van 50mm aangebracht (waarschijnlijk glas of steenwol), Warmtegeleidingscoefficient 0,04. Tussen de ruimten is er een kalkzandsteen aangebracht van 100mm, warmtegeleidingcoefficient 1,0.

Als ik de wijnkelder alleen isoleer, kan ik de warmte dan kwijt in de andere ruimten, of is dit niet haalbaar?

Reageer