Springen naar inhoud

Afname druk stoom-water

• Log in om te kunnen reageren

henge139

henge139

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 september 2012 - 09:59

Geacht forum,

Ik zit met de volgende vraag.

Voor verwarmingsdoeleinden gebruik ik een warmte wisselaar 5 MW die aan de ene kant gevoed wordt met stoom.

De stoom die binnen komt heeft een druk van 10 bar bij 180 grdC.
Het condensaat die uit de wisselaar komt heeft een druk van 1,81 bar bij 50 grdC

Mijn vraag is hoe wordt de druk van het condensaat bepaald.

mvg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 september 2012 - 12:47

Dat valt niet te zeggen zonder een tekening van het systeem (inclusief alle instrumentatie, afsluiters en condenspotten) en daarin aangegeven op welk punt de gegeven stoomcondities en op welk punt de gegeven condensatiecondities gemeten zijn
Hydrogen economy is a Hype.

henge139

henge139

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 september 2012 - 13:59

oke bedankt, dit is nog geen bestaand systeem.
Ik dacht even heel simpel, maar stel de stoom komt binnen met 10 bar en 180 graden C, en in de warmtewisselaar wordt de stoom afgekoeld naar bijvoorbeeld 50 graden C en hierbij volledig is gecondenseerd.

Zal de druk van het condensaat dan ook 10 bar kunnen blijven of neemt de druk af naarmate de temperatuur daalt.

mvg.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 september 2012 - 16:18

Het hangt van de procesregeling op de ww af.

Als er geen regelklep tussen het stoomsysteem en de ww zit zal de druk in de ww ook 10 bar zijn en zal het gevormde condensaat 180 graden zijn. Als er flink wat condensaat in de ww staat waardoor een deel van het pijpoppervlak onder water staat, doordat er een niveauregeling of zoiets op de ww zit, kan door subcooling het condensaat kouder worden dan 180 graden. Maar subcooling van 180 tot 50 graden lijkt me extreem, tenzij het op te warmen medium erg koud is. Wat is de in- en uitlaattemperatuur van het op te warmen medium?

Als er wel een regelklep tussen het stoomsysteem en de ww zit kan de druk in de ww veel lager zijn dan 10 bar en dus de condensatietemperatuur veel lager dan 180 graden. Er is dan minder subcooling nodig om condensaat van 50 graden te bereiken, maar dan nog: wat is de zin daarvan aangezien de benodigde ww daardoor veel groter wordt?

henge139

henge139

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 september 2012 - 09:17

Beste Fred,

Bedankt zover, de enige gegevens die ik op dit moment heb doorgegeven is aftap stoom van een stoomturbine van circa 271 grC. Als deze bij het "blokje" proces aankomt is de temperatuur gezakt naar 180 grC en verlaat het "blokje " proces met circa 50 grC.
Ik ben er inmiddels achter dat de stoom van 270 grC wordt gekoeld met voedingwater, hoe weet ik niet maar ik vermoed dat dit dmv een inspuitkoeler gebeurd.

Echter als ik hiermee dat balansen ga narekenen dan kloppen de temperaturen niet meer in mijn optiek.

Er wordt gesteld:

Fm stoom = 2,55 kg/s bij 271 grC
Fm water = 0,183 kg/s bij 57 grC

Als ik ga rekenen: (2.55 * 271) +(0.183 * 57) / (.0183 + 2.55) = 256 grC

Maar misschien dat er meer gebeurd in het proces dat ik nog niet weet.

mvg

Temperatuur van het op te warmen medium is bij mij niet bekend.
Het condensaat uit de warmtewisselaar komt uit op de ontgasser. Het condensaat uit de condensor heeft ook een druk van 1.87 bar.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 september 2012 - 11:32

Dus je hebt het in feite over een computersimulatie, waarbij hete stoom een "blokje proces" in gaat en er koud condensaat uit komt. In een simulatie kan men specificeren wat men wil, ongeacht of dit in de praktijk zinnig is of zelfs mogelijk is. Men kan er zelfs ijswater uit laten komen als men wil.

Als ik ga rekenen: (2.55 * 271) +(0.183 * 57) / (.0183 + 2.55) = 256 grC

Als je stoom en water mengt moet je niet de temperaturen mengen maar de enthalpiën, die je in een stoomtabel kunt vinden, bijvoorbeeld deze.
Overigens vind je dan dat de stoom uit de inspuitkoeler niet 180 maar 190 graden zal zijn, hetgeen logisch is want men wil altijd een marge (zeg 10 graden) boven de verzadigingstemperatuur (bij 10 bar is dat 180 graden) houden om te voorkomen dat men water in de stoomleiding krijgt.

Als men daarna die 2,733 kg/s stoom van 190 graden naar een ww stuurt zal die ww een vermogen krijgen hoger dan de 5 MW die jij eerder noemde, zelfs als het condensaat er op 180 graden uit zou komen, en bij 50 graden condensaat zou het vermogen in de simulatie zelfs 7 MW moeten zijn.

Je zult aan degene die die simulatie gedaan heeft moeten vragen waar hij nou eigenlijk mee bezig is geweest. Om een ww te simuleren moet hij immers ook het medium en temperaturen van de andere zijde meenemen, maar dat heeft hij hier blijkbaar niet gedaan.

henge139

henge139

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 september 2012 - 07:28

Fred bedankt,
Hier kom ik verder mee!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures