Springen naar inhoud

reinigen aangebrand rondbodemkolf

• Log in om te kunnen reageren

garfielddik

garfielddik

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 september 2012 - 02:29

voor destillatie van ruw DCM tot puur DCM wordt kooksteentjes toegevoegd en op 45°C uitgevoerd. mijn voorganger heeft het misschien te lang met de zelfde kolf gewerkt zonder te reinigen en zonder kooksteentjes te vervangen. nu is deze kolf onderaan zwart.

hoe kan ik die hardnekkige vlekken eruitkrijgen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 september 2012 - 11:17

Waarschijnlijk alleen mechanisch. Of je moet tig verschillende oplosmiddellen uitproberen in de hoop dat er een werkt.

Die vlekken zullen afkomstig zijn van de verontreinigingen die in de ruwe dichloormethaan zaten, of erger: van reactieproducten die door verwarming uit die verontreinigingen ontstaan zijn. Kortom: je moet eigenlijk eerst weten wat die verontreinigingen waren, en wat ze kunnen produceren bij verwarming.
Hydrogen economy is a Hype.

druipertje

druipertje

• >250 berichten
  • 374 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 september 2012 - 11:25

Als het goed ingebrand zit in het glad dan kan je beter een nieuwe kolf kopen. Voor die paar tientjes moet je niet moeilijk gaan doen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 september 2012 - 12:48

Mja of je zou zover willen gaan met een bodempje 30% H2O2 en voorzichtig met een pasteurse pipet DRUPPELSGEWIJS geconcentreerd zwavelzuur toe te voegen. Zo krijg je alle organische rotzooi wel weg.

druipertje

druipertje

• >250 berichten
  • 374 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 september 2012 - 14:23

en met een beetje pech een explosie, een methode die tegenwoordig op de meeste labs niet gewaardeerd wordt.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 september 2012 - 14:39

Bij alles op een lab: weten waarmee je bezig bent.

druipertje

druipertje

• >250 berichten
  • 374 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 september 2012 - 15:29

blijft een gevaarlijke bezigheid, ik zou je sterk afraden die procedure te gebruiken.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 september 2012 - 16:36

Mja ik heb het weleens gebruikt voor glasfilters, maar die zitten dan ook in een ander prijsbereik.

druipertje

druipertje

• >250 berichten
  • 374 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 september 2012 - 16:44

Ik heb in het verleden wel eens een glasfilter zien klappen, niemand gewond, maar dat had ook anders af kunnen lopen. In de porien zat net iets teveel organisch afval opgehoopt, en dat was met hetzelfde piranha-zuur idee.

\een veiligere manier is met koningswater, levert in ieder geval een stuk minder risico.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8788 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 september 2012 - 17:03

Tja, dat zijn wel hardhandige methodes om residu te verwijderen.

De vraag is alleen: waarom zou je het willen verwjideren, als je DCM gaat destilleren? Die aanslag zit blijkbaar behoorlijk goed vastgekoekt, en het lijkt me sowieso onwaarschijnlijk dat het alsnog oplost en dan ook nog met de desillatie meekomt.
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures