p silicium-aluminium

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 117

p silicium-aluminium

Hallo,

Zoals bekend bestaat p-silicium uit silicium met een "verontreiniging" meestal het element boor.

Nu behoort aluminium ook tot de boorgroep,is relatief goedkoop en komt veel op aarde voor.

Dus mijn vraag is waarom vervangt men boor niet voor aluminium als "verontreiniging"?

Bij voorbaat dank, groetjes Kasius.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: p silicium-aluminium

Ik kan mij voorstellen dat de structuur van het rooster verandert als het boor wordt vervangen door Aluminium. Dit kan bijvoorbeeld komen door de grotere massa en omvang van de Aluminium atomen. Belangrijker is vermoed ik dat ondanks dat de invulling van de buitenste elektronen schil "vergelijkbaar" is. De energie niveaus totaal anders zijn.

Dit wil niet zeggen dat je geen gelijk hebt. Het is inderdaad mogelijk, en ik denk ook dat het inderdaad goed koper is. Maar wellicht zijn de eigenschappen minder interessant voor de gebruikelijke toepassingen.

Simpeler gezegd: De vergelijkbare chemische eigenschappen (zelfde groep) betekend niet dat de stoffen zich in een kristal structuur het zelfde gedragen. Ook al zijn het beide acceptoren (P-dotering)

Reageer