[scheikunde] molariteit, mol en grammen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 11

molariteit, mol en grammen

Hallo allemaal,

Ik ben een student en heb erg veel moeite met scheikunde. Ik kwam dus een vraag tegen en na erg lang zoeken en allerlei methodes te gebruiken kwam ik er nog steeds niet uit. De vraag is dus: Reken 5,6 mol koperchloride (s) om in grammen en de volgende vraag: reken 10.0 dm3 butaan, C4H10 (g)

Weet een van jullie misschien hoe je dit moet aanpakken en graag stap voor stap willen uitleggen??

Alvast bedankt

Berichten: 460

Re: molariteit, mol en grammen

Zo moeilijk zijn ze anders toch niet.

1). De vraag is alleen welke koperchloride je hebt. Koper(I) of Koper(II) Je kan zowel CuCl of CuCl2,worden beide als koperchloride genoemd. Dan kan je zelf wel berekenen hoeveel 1 mol weegt. Dan moet 5.6 mol ook wel duidelijk zijn.

2). De 2e moet je kijken naar de dichtheid van butaangas. Natuurlijk altijd afhankelijk van de temperatuur, maar bv wikipedia geeft 2.48 mg/ml bij 15 graden, dan kan je simpel berekenen hoeveel 10 liter weegt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: molariteit, mol en grammen

Je kunt eens hiermee beginnen:

[microcursus] het begrip "MOL"

Voorbeeldsommetjes zoals dat wat jij zoekt zitten er ook onder, stap voor stap uitgewerkt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: molariteit, mol en grammen

Dank jullie wel, begin het wat te begrijpen. Die site heb ik ff bekeken en hij is wel mooi duidelijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: molariteit, mol en grammen

Als je dan hier even je eigen sommetjes uitwerkt dan kijken wij wel even of je het inderdaad hebt begrepen. :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: molariteit, mol en grammen

Om 5,6 mol koperchloride om te rekenen in grammen moet je eerst de molecuulmassa weten en dat is (CuCu2) 133.65. Dan is het 133.65 x 5.6 = 748.44

(antwoordenboek zegt= 7.5 x 10^2 g)

Bij de tweede moet je 10/ 24.5 = 0.408 mol en dan 0.408 x 58= 23.67 gram ( antwoordenboek zegt = 23.7)

Ik begrijp het wet beter nu, ik heb ook op internet een schema gevonden hoe je dat allemaal moet doen enzo.

Maar dan kom ik bij een volgende vraag: Reken om in grammen: ( voor gassen 298 K en p = p0 en voor vloeistoffen 293 K) de hoeveelheid zwavelzuur in 200 ml oplossing, die 0.20 mol L-1 bevat. De formule van zwavelzuur is H2SO4.

Ik denk dan dat je gewoon de dichtheid op moet zoeken en dat dan keer 200 ml moet doen. Maar je moet nog iets met die 0.20 mol doen en ik weet niet wat??? ( antwoordenboek zegt: 3.9 g)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: molariteit, mol en grammen

lego schreef: do 27 sep 2012, 17:29
Maar dan kom ik bij een volgende vraag: Reken om in grammen: ( voor gassen 298 K en p = p0 en voor vloeistoffen 293 K) de hoeveelheid zwavelzuur in 200 ml oplossing, die 0.20 mol L-1 bevat. De formule van zwavelzuur is H2SO4.

Ik denk dan dat je gewoon de dichtheid op moet zoeken en dat dan keer 200 ml moet doen. Maar je moet nog iets met die 0.20 mol doen en ik weet niet wat??? ( antwoordenboek zegt: 3.9 g)


Je hebt gegeven dat de concentratie van de oplossing 0,20 mol/L is. Een concentratie in mol/L wordt ook een molariteit genoemd. Hoe lees je dat nu? Wel, 0,20 mol/L H2SO4-oplossing betekent dat als je 1 L oplossing neemt, deze in totaal 0,2 mol H2SO4 bevat (naast nog water en zo natuurlijk). Van een aantal mol, weet je nu hoe je naar een massa kan gaan. Echter zit je hier niet met 1 L oplossing, maar met 200 mL oplossing. Heb je een idee hoe je kan vinden hoeveel mol zwavelzuur daar in zit?
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: molariteit, mol en grammen

Die 0,2 mol·L-1 is een andere schrijfwijze voor 0,20 mol/L, ofwel, in 1 liter vinden we een hoeveelheid van 0,20 mol H2SO4. Kennelijk beschik je niet over een liter, maar over 200 mL. Hoeveel mol H2SO4 zit daar dan in?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: molariteit, mol en grammen

Na enig rekenwerk heb ik het denk ik kunnen vinden. De molmassa van zwavelzuur is: 98.06 mol/g. dat moet je gedeeld door 5 doen omdat je geen liter hebt maar 200 ml. dat is 19.61.

Dan doe je 0.2 x 19.61 = 3.92 gram.

Ik had het alleen zeker niet kunnen doen zonder jullie hulp. Ik weet niet of ik de volgende vragen ook kan maken

maar ik doe mijn best.

Bedankt voor jullie hulp

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: molariteit, mol en grammen

lego schreef: za 29 sep 2012, 19:28
Na enig rekenwerk heb ik het denk ik kunnen vinden. De molmassa van zwavelzuur is: 98.06 mol/g.
je bedoelt gram per mol

Ik denk dat je het wel allemaal goed doet (je antwoord klopt uiteindelijk) maar ik hoop dat je dit op een toets wat netter gaat opschrijven want veel docenten trekken punten af voor "dan doe je 0,2 x ...." , we willen wel weten waarom je dat dan doet. En dat is niet om je te pesten, maar om je dat inzicht op te leggen dat je nodig hebt voor een volgende stap in deze materie.

0,2 mol/L x 98 g/mol = 19,61 g/L (mollen vallen in dit breukensommetje tegen elkaar weg)

0,2 L x 19,61 g/L = 3,92 g (liters vallen in dit breukensommetje tegen elkaar weg)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: molariteit, mol en grammen

Ik kwam weer een vraag tegen: Bereken hoeveel mol overeenkomt met of aanwezig is in onderstaande hoeveelheden. Gebruik: voor gassen 298 K en p = p0 voor vloeistoffen = 293 K

400,0 ml natriumsulfaat-oplossing met [Na^+(aq)] = 0,25 M

Ik dacht dat je dan 400 ml x 2,68 p (dichtheid) = 1072

En dan 1072 / 142.6 g/mol = 7.5 mol

Antwoordenboekje = 50 mmol Na2SO4

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: molariteit, mol en grammen

waar haal je die dichtheid vandaan?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: molariteit, mol en grammen

Ik heb de dichtheid van de binas afgelezen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: molariteit, mol en grammen

Maar die geldt niet voor een oplossing van die stof. Zeewater heeft ook niet de dichtheid van NaCl.

Je hebt dat ook helemaal niet nodig.

Bereken hoeveel mol overeenkomt met of aanwezig is in onderstaande hoeveelheden.
  • 400,0 ml natriumsulfaat-oplossing met [Na^+(aq)] = 0,25 M
je hebt een oplossing van natriumsulfaat. Wat is de chemische formule voor natriumsulfaat?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: molariteit, mol en grammen

de chemische formule is Na2SO4

Opmerking moderator


Gelieve sub- en superscript te gebruiken waar toepasselijk, die vind je in de opmaakbalk.

Reageer