Springen naar inhoud

het magnus effect

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 09 mei 2004 - 17:07

hallo allemaal, ik heb een vraag

een afgeschoten projectiel dat rechtsom draait creeert het magnus effect. aan de linkerkant van het projectiel ontstaat het zogenaamde zog aan de rechter kant ontstaat daardoor een soort overdruk. nou is mijn vraag waarom onstaat die druk precies aan de rechter kant van het projectiel en niet bv aan de boven of onderkant? (de rede dat ik dit vraag is omdat ik bij de landmacht werk en met dit soort projectielen werk en er een discussie heerst over waarom er aan een bepaalde kant zog ontstaat. )

mvg lil moreno

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 mei 2004 - 22:05

Beste Moreno, deze vraag vereist wel enige kennis van het voorwerp, is het een vliegtuig? Dan wordt de vraag natuurlijk al makkelijker.

De rede dat de overdruk rechts plaatsvindt is natuurlijk als gevolg dat het geval naar rechts gaat. Hoe dat precies zit kan ik niet zeggen, omdat ik niet weet over welk voorwerp ik het heb.

• Gast

Geplaatst op 14 mei 2004 - 16:33

het gaat hierbij om een stinger.. een stinger is een geleid projectiel dat of IR en neg ultraviolete straling afgaat..

ja.. het draait naar rechts... dat staat ook zo in de boeken... maar waarom? is dat omdat het projectiel in de lanceerbuis misschien al die kant om wordt gewenteld? omdat het aantal omw per sec rond de 12 ligt als het projeciel het wapen verlaat?

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 mei 2004 - 22:59

Aha, dus het gaat om een raket. De rede waarom ze rond draaien is om meer turbulentie te creeeren rond de cilindrische wand van de raket, de zelfde manier waarop ze een golfbal spin geven zodat het verder komt.

Hoe ze dat preceis doen weet ik niet, maar je hebt natuurlijk maar een kleine afwijking nodig in de vinnen om dit te bewerkstellen.

• Gast

Geplaatst op 19 mei 2005 - 20:26

Het magnus-effect is eigelijk een toepassing op de wet van Bernoulli, die zegt dat bij een snellere stroming van lucht of water een onderdruk ontstaat.

Geplaatste afbeelding

Waar de lijnen dicht bij elkaar liggen is een snellere luchtstroming dus daar komt een onderdruk of "het zog". Zo kan je dus ook zien dat de kant naar waar de raket afbuigd afhankelijk is van de windrichting, komt de wind van rechts en hij draait rechtsom (ik veronderstel da da wijzerzin is), dan zal hij dus een neerwaartse kracht ondervinden. Komt de wind enkel van voor of van achter, dan heeft hij geen last van het magnus effect.

Boris from Praag

Boris from Praag

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2005 - 16:26

De "wind" heeft zo als in het plaatje van "gast" geen effect als het het scherm in of uit komt. echter wel als het van achter het projectiel komt. Om verwarring te voorkomen. De "wind" vind ik een beetje een gevaarlijke uitdrukking omdat je met explosieve gaat schieten en ik liever niet de dupe daar van word ;-)

De wind zou ik liever omschrijven als luchtstroom.
Als je een projectiel afschiet en er staat geen wind. (zo als op de TV het woord wind gebruikt word) dan is er nog wel magnus effect omdat het projectiel zich met een snelheid door stilstaande lucht heen beweegt.

"de wind" zo als in vorige reactief gebruikt is de som van de snelheid van de wind en de snelheid van het projectiel. Waarbij de snelheid van het projectiel in de andere richting positief is als de snelheid van de wind.

dit om het zo goed mogelijk te omschrijven. Laten we even uitgaan van windsnelheid 0. En je schiet een projectiel af. (een ronde bal zo als in het plaatje, die om een as roteerd) Een dun laagje lucht plakt als het ware aan de bal vast. de mate hiervan heeft te maken met de viscositeit van lucht. (de stroperigheid)
Stel je neemt een tompoes (zo'n lekkere met roze van boven en koek van ondere met een laag vanillesmaak achtig schuim ertussen van een paar centimeter) Als je het roze vast pakt en je duwt het een stukje opzij dan zal je zien dat het schuim aan de bovenkant bij het roze blijft zitten en het schuim aan de onderkant bij de koek blijft zitten. het schuim daartussen in zal een gedeelte van deze uitwijking hebben hoe dichter bij de bovenkant hoe verder hij zal uitwijken.
=====                               =====

|||||    (normale tompoes) ->      ///// (verschoven versie)

-----                             -----
We spreken hier van een hoge stroperigheid. Lucht heeft een veel lagere stroperigheid achter deze is van essentieel belang anders was er geen magnus effect.

Doordat de bal draaid neemt plakt er lucht aan wat mee gevoerd word naar de bovenkant van de bal. Er gaat dan meer lucht aan de bovenkant van de bal langs dan aan de onderkant van de bal. De lucht moet echter na de bal wel weer samen komen met de lucht die aan de andere kant langs de bal ging. Hiervoor moet de lucht dus sneller gaan aan de bovenkant dan aan de onderkant. Als lucht sneller beweegt zorgd dit voor een onderdruk waardoor de bal omhoog word gezogen. (dit volgt uit de wet van Bernoulli) Als de bal de andere kant op draad zie je volgends het zelfde verhaal dat de bal naar boven word geduwt.

Golf ballen hebben allemaal kleine putjes. Hierdoor kunnen ze meer lucht aan zich laten plakken waardoor ze verder komen.

Een kort antwoord zou zijn. : doordat lucht een beetje plakkerig is en een projectiel ook. Word er lucht meegevoerd met de draaiing van het projectiel. om aan de achterkant deze luchtstromen weer bij elkaar te krijgen moet de lucht via een kant sneller gaan dan via de andere kant. Gaat de lucht sneller dan geet dit een lagere druk. (intuitief zou je zeggen dat meer lucht boven zou leiden tot een hogere druk aan de onderkant. Het gaat hier echter om de snelheid en de wet van Bernoulli)

Hopelijk voegt dit iets toe.

• Gast

Geplaatst op 15 juni 2005 - 13:08

De afwijking van een Stinger zal niet het gevolg zijn van het Magnus effect, maar van de Coriolis-kracht. Deze heeft niets te maken met de stromingsleer verschijnselen, maar simpelweg met de mechanica en de draairichting van de Aarde.

Rifleman

Rifleman

• >100 berichten
  • 187 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2005 - 13:17

eigenlijk draait alles in het universum rechts :shock:. Aarde rechtsom zijn as, aarde rechtsom de zon, zon rechtsom middelpunt melkweg etc..

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 15 juni 2005 - 14:30

eigenlijk draait alles in het universum rechts  :shock:. Aarde rechtsom zijn as, aarde rechtsom de zon, zon rechtsom middelpunt melkweg etc..

Hangt er maar net vanaf wat je als de bovenkant beschouwt. Door de manier waarop atlassen getekend zijn zou je denken dat de noordpool de bovenkant van de aarde is, maar zou net zo goed andersom kunnen zijn....

Rifleman

Rifleman

• >100 berichten
  • 187 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2005 - 15:35

'onze' rechts dan :wink:.. maar komt overeen met de vraag.. :shock:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures