Springen naar inhoud

Juistheid, herhaalbaarheid en reproduceerbaarheid

• Log in om te kunnen reageren

Babs24

Babs24

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 september 2012 - 15:41

Iemand die weet hoeveel meetresultaten ik minimaal moet hebben om de juistheid, herhaalbaarheid en reproduceerbaarheid van een analysemethode te bepalen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Sjitty

Sjitty

• >250 berichten
  • 320 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2012 - 21:57

Probeer eens iets op te zoeken over de (statistische) "power" van je samples, populatie, experiment(en). Als je zelf een welbepaalde power wenst kan je zelf berekenen hoe groot je steekproef dan moet zijn (of in in dit geval m.a.w. hoeveel onafhankelijke metingen). Zelf kan ik er echterniet dieper op ingaan want ik heb er weinig kennis van, maar dat is het eerste wat bij me opkomt.

Veranderd door Sjitty, 25 september 2012 - 21:59

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8801 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 september 2012 - 00:48

Dat is werk voor statistici - als je een experiment x keer doet met een bepaalde variatie in resultaten is vaak wel een confidence level (p waarde) te bepalen. De berekening daarvan is echter niet zo eenvoudig, en kun je het beste overlaten aan iemand met ervaring daarin, of aan een statisticus.
Victory through technology

Sjitty

Sjitty

• >250 berichten
  • 320 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 september 2012 - 07:04

Die p-waarde is inderdaad een goeie indicatie voor de juistheid van je hypothese. Maar de p-waarde bereken je pas NA je je metingen of experiment gedaan hebt. Als je dan pas ziet dat je p-waarde te hoog is dan moet je je experiment mss wel helemaal opnieuw doen. De power is een predictie op voorhand, zodat je dan al kan weten hoeveel metingen of hoe groot je samplesize moet zijn aan de hand van jou vooropgestelde gewenste power. Maar inderdaad, het best kan je een statisticus raadplegen, of toch zeker bronnen raadplegen die er wat van kennen.

Deze link is mss wel interessant, het is een power calculator, aan de hand van enkele parameters die je weet of wenst. Voor enkele ervan is het denk ik wel nodig om alvast een kleinschalige meting te doen om een idee te krijgen over het verwachte gemiddelde en variatie. Je kan dan zelf zien wat de power is, en dan geleidelijk aan de parameter 'sample size" verhogen totdat de power een waarde bereikt waarmee jij tevreden bent.

Het is mss belangrijk dat je wel even goed opzoekt waarvoor de maat "power" precies staat en dat je dan weet welke waarde je wil.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 september 2012 - 12:12

Opmerking moderator :

Verplaatst naar het vakforum voor statistiek.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures