Springen naar inhoud

Variaties in diamagnetische eigenschappen zilver.

• Log in om te kunnen reageren

mdenriet

mdenriet

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 september 2012 - 15:47

Hallo,

Ik ben een opstelling aan het uitproberen om na te gaan of een baartje of munt de juiste magnetische eigenschappen bezit.

Ik gebruik een precisieweegschaal (0,001g). Daarop een houten standaard met bovenop een sterke neodym magneet. Daar omheen staat een plastic bak, waarvan de bodem (hij staat ondersteboven) net boven de magneet zit.
Als k dan bv een baartje zilver van een ounce boven de magneet plaats, zou de weegschaal een licht positief gewicht moeten aangeven... aangezien zilver diamagnetisch is. Bij een aluminium munt zou die een negatief gewicht aan moeten geven vanwege de paramagnetisch eigenschappen.

Tot zover de theorie dan, want in de praktijk werkt het niet. Ik heb zo'n 30 baartjes zilver van dezelfde fabrikant erop gezet en kreeg kreeg zowel positieve (+ 0,015) als negatieve ( - 0,020) uitslagen op de weegschaal. met als uitschieter een baartje die -0,4 gram aangaf. Dat is meer dan het 20 voudige in het negatief. Ik heb dit baartje doormidden geknipt om te zien of het van een ander materiaal was, maar deze is 100% zilver.

Kan iemand deze variaties verklaren?

groeten
Marcel

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5373 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 september 2012 - 16:07

Buigt de bodem van die plastic bak misschien wat onregelmatig door?

Test eens of de afwijking per baartje nauwkeurig reproduceerbaar is door een paar baartjes een aantal keren op exact dezelfde locatie met dezelfde oriëntatie neer te leggen.

De zuiverheid van het zilver is bekend en binnen nauwe toleranties?

Veranderd door Michel Uphoff, 25 september 2012 - 16:19

Motus inter corpora relativus tantum est.

mdenriet

mdenriet

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 september 2012 - 16:22

Nee de bodem buigt niet door. De baartjes geven wel steeds dezelfde afwijking aan. Alle baartjes zijn 999 zilver.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5373 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 september 2012 - 20:56

Kan je met die weegschaal ook het gewicht van die baartjes meten?
Zit daar verschil tussen, en is er misschien een correlatie tussen gewicht en afwijking?

De vorm van de baartjes is gelijk (mogelijk is de ene van onderen wat hol en de andere wat bol)?
Zit daar verschil tussen, en is er misschien een correlatie tussen vorm en afwijking?

Als je ook deze mogelijkheden weg kunt strepen, zijn mijn ideëen opgedroogd.

mdenriet

mdenriet

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 september 2012 - 07:52

Het gewicht ligt allemaal tussen de 31,15 en 31,23 gram. Er is wel een correlatie tussen gewicht en afwijking, maar die zou dan nog niet in het negatief moeten uitslaan. Als ik bv een halve kilo baar puur zilver erop leg , geeft de weegschaal 0,050 aan. Dus hoe groter het volume, des te groter het magnetisch veld.

Alle baartjes zijn identiek geperst. Het doorgeknipte baarje geeft ook nog steeds dezelfde grote afwijking, dus de vorm kunnen we wegstrepen als oorzaak.

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3102 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 september 2012 - 10:05

Wat is het gewicht van de magneet?

Heb je het al eens met andere materialen geprobeerd (hele zware, hele lichte, magnetische, niet-magnetische)? Ik stel deze vraag omdat ik denk dat er ergens een fout in de meetmethode zit, al kan ik zo niet zeggen wat.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8784 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 september 2012 - 10:58

Je zou inderdaad moeten varieren met de methode om te zien waar het aan ligt.

Je zou bijv de magneetje kunnen vergroten - als het zo'n plat rond (muntvormig) magneetje is kun je er eentje extra tegenaan klikken voor een bijna dubbel zo sterk veld.

Verder zou je kunnen proberen er een plak bismuth op de leggen, het diagmagnetische effect daarvan is 8x groter dan dat van zilver, waarmee je waarschijnlijk een duidelijker meetbaar uitslag krijgt.

Zou het overigens kunnen dat je baartjes toch verontreinigd zijn met iets ferromagnetisch? Dat hoeft echt maar een minimaal beetje te zijn om het diamagnetische effect overschaduwen.
Victory through technology

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5373 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 september 2012 - 12:54

Het gewicht ligt allemaal tussen de 31,15 en 31,23 gram. Er is wel een correlatie tussen gewicht en afwijking

Het lijkt mij ook dat als je alle testjes nauwkeurig hebt doorlopen, en ze met een kleine foutmarge bij ieder baartje reproduceerbare resultaten geven, verontreinigingen de meest waarschijnlijke oorzaak zijn.

Er is wel een correlatie tussen gewicht en afwijking schijf je, dat houdt mij nog even bezig. Mogelijk zijn de wat zwaardere baartjes meer/minder verontreinigd?

Is er een aanmerkelijk meetverschil als je op zo'n baartje een gram of zo niet (dia)magnetisch materiaal (stukje plastic of zo) legt? Dit om eventuele verschillen in de doorbuiging van de plastic bodem door gewichtsverschillen uit te sluiten.

Veranderd door Michel Uphoff, 26 september 2012 - 13:04

mdenriet

mdenriet

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 september 2012 - 09:09

Verontreiniging lijkt mij ook de meest plausibele verklaring. Ik heb ff 2 halve kilo's zilver op mekaar gelegd. Die gaf een positieve uitslag van 0,050. Leg ik daar echter een nietje op van 0,005 gram... dan schiet deze meteen in het negatief. Dat zou betekenen dat een minimale hoeveelheid verontreiniging met een ferromagnetisch materiaal de uitslag enorm kan beinvloeden.

De correlatie tussen gewicht en afwijking houdt me ook nog ff bezig. ALs je het volume verhoogt, zal denk ik ook het magnetisch veld sterker worden...en hierdoor de uitslag. Als je dan met kilo's meet, zal de verontreiniging een kleinere rol spelen... Geen idee, maar hier zal vast een formule voor zijn.

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3102 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 september 2012 - 11:33

Ik heb ff 2 halve kilo's zilver op mekaar gelegd.

Kun je ons uitleggen hoe je dit gedaan hebt? Vooral hoe je aan een kilo enorm zuiver zilver komt?

De correlatie tussen gewicht en afwijking houdt me ook nog ff bezig.

Ik denk dat dit op toeval berust. De verschillen in gewicht zijn maximaal 0,25%, terwijl de gemeten afwijkingen grootte ordes verschillen.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5373 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 september 2012 - 12:10

Leg ik daar echter een nietje op van 0,005 gram...

Dat lijkt mij dan de oorzaak. Mogelijk is er nog een correlatie tussen het gewicht van een baartje en de hoeveelheid verontreiniging (en zo een verklaring voor de geconstateerde correlatie gewicht-uitslag), maar die doet er eigenlijk niet meer toe.

Na deze test kan je wel concluderen dat de meetmethode helaas onbruikbaar is.

mdenriet

mdenriet

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 september 2012 - 08:54

Kun je ons uitleggen hoe je dit gedaan hebt? Vooral hoe je aan een kilo enorm zuiver zilver komt?

Ik handel wat in zilver. Ik heb ook net nog ff een aantal kilobaren getest. Deze geven zonder uitzondering een meer consistente uitslag..tussen de 0,070 en 0,080.

Ik vermoed dus dat bij een groter volume (kilo's ipv ounces) de verontreiniging een veel kleinere rol speelt in de variatie van het magnetisch veld.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8784 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 september 2012 - 11:45

Dat zou inderdaad kunnen, wellicht gaat het om vervuiling die aan de oppervlakte van de baren zit. Dat zou kunnen bij het gieten ervan, of wellicht zelfs door het hanteren.

Overigens speelt de vorm van het stuk zilver in dit soort proefjes ook een rol. Als je bijv een ounce baartje in 3 stukken knipt en die op elkaar boven de magneet stapelt zal het effect vermoeddelijk groter zijn dan wanneer je hem er gewoon op legt.
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures