[wiskunde] Vergelijking oplossen met 2 onbekenden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 23

Vergelijking oplossen met 2 onbekenden

Hallo,

Vandaag heb ik les gehad in vergelijkingen oplossen met 2 onbekenden. Dit moet volgens de substitutie methode. Het punt is, ik snapte vrij weinig van die uitleg.

Hier zijn twee voorbeeldopgaven:

3*X-7*Y=20

8*X+3Y=12

Zou iemand het aan mij kunnen uitleggen hoe ik dit moet oplossen volgens de substitutie methode? Hou het graag wel aan de simpele kant, ik doe 'maar' MBO4 (4e klas lab. onderwijs) en het Wiskunde is al niet al te best op het MBO.

Alvast bedankt! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Vergelijking oplossen met 2 onbekenden

Hier zijn twee voorbeeldopgaven:

3*X-7*Y=20

8*X+3Y=12
Het begint al hier: dit is één opgave. Het idee van de substitutiemethode is dat je één vergelijking gebruikt per onbekende. De eerste vergelijking kan je omvormen tot X=... (doe dit!).

Als je dit nu invult in de tweede (=substitueert) dan heb je daar een vergelijking waar alleen termen in Y staan, en die kan je dus oplossen volgens eerder geziene methodes.

Ben je nu mee?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 460

Re: Vergelijking oplossen met 2 onbekenden

Als voorzetje:

1) schrijf x uit als y. Dus zeg je 3X = 20+7Y, dus X = .....

2) Die vul je netjes in vergelijking 2: 8*(........)+3Y=12. Daaruit kan je Y halen. (en daarmee ook direct weer X)

Berichten: 22

Re: Vergelijking oplossen met 2 onbekenden

3x-7y=20

8x+3y=12

2e vergelijking omzetten naar y:

y=(12-8x)/3

deze vergelijking invullen in de 1e vergelijking:

3x-7((12-8x)/3)=12

Dan dit verder vereenvoudigen zodat je x hebt.

Eenmaal je x hebt, kan je y berekenen.

Berichten: 23

Re: Vergelijking oplossen met 2 onbekenden

Oke dus als ik het goed begrijp is het principe van substitutie, het gebruiken van de ene vergelijking die ombouwen totdat die Y is weg gewerkt? En vervolgens dat stukje gebruiken in je andere vergelijking?

(Zou een mod dit onderwerp willen verplaatsen naar "huiswerk en practica?". Ik zag dat gister over het hoofd namelijk)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Vergelijking oplossen met 2 onbekenden

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Serpent schreef: wo 26 sep 2012, 10:03
Oke dus als ik het goed begrijp is het principe van substitutie, het gebruiken van de ene vergelijking die ombouwen totdat die Y is weg gewerkt? En vervolgens dat stukje gebruiken in je andere vergelijking?
Zo zou je het inderdaad kunnen omschrijven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Vergelijking oplossen met 2 onbekenden

als je nog een simpele wil die je waarschijnlijk wel met je ogen dicht ziet:

a+b=16

a-b=4

maar, beréken nou eens a en b met de substitutiemethode ....... . Niet moeilijk, misschien wel inzichtelijk in wat je eigenlijk doet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer