Verschil atomen en moleculen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 98

Verschil atomen en moleculen

Wat zijn moleculen als de protonen in een atoom bepalen wat voor een element het wordt?

Ik weet dat als je bijvoorbeeld Na hebt; daar zitten 11 protonen in en 11 elektronen en dat noemen we dan neutraal. (dat zijn dus neutrale atomen).

Zou het een elektroon verliezen dan wordt het een ion.

Maar wat is een molecuul precies? Als twee stofjes bijvoorbeeld binden zijn dat dan moleculen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Verschil atomen en moleculen

Dan heet die combinatie van die 2 atomen inderdaad een molecuul. Dat kan al iets simpels als O2 zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 98

Re: Verschil atomen en moleculen

Dank je wel voor het antwoorden :)

Ik heb nog een doorvraag... water is H2O als je dat gaat sublimeren dan gaan de H-bruggen stuk zijn dat dan de moleculen die stuk gaan? Kunnen moleculen kapotgaan eigenlijk, het boek zegt dat atoombindingen pas kapot gaan als de moleculen kapotgaan...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Verschil atomen en moleculen

Nee, H-bruggen zijn heel wat anders dan atoombindingen. Zoek beide definities maar eens op. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 98

Re: Verschil atomen en moleculen

Hoi Fuzzwood,

ik ben hard aan het bestuderen wat het verschil precies is, alleen heb ik nog een ander vraagje...

Ionen zijn toch ook moleculen?

Je hebt:

metalen

moleculaire stoffen en

zouten

maar Ionen zijn geladen deeltjes... en als je een kluitje ionen bij elkaar hebt dan zijn zij toch moleculen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Verschil atomen en moleculen

Een molecuul is een deeltje dat uit meerdere atomen bestaat. Een ion bestaat uit 1 of meer geladen atomen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Verschil atomen en moleculen

Er zijn altijd grensgevallen, ik denk dat het het beste is als je deze stof moet leren om precies te kijken wat de definitie is volgens je eigen boek/syllabus.

Er zijn ionen die uit 1 atoom bestaan, maar ook ionen die uit meerdere atomen bestaan. Ik zou een ion dat uit meerdere atomen bestaat ook een molecuul noemen ("een moleculair ion"), maar misschien vinden anderen dat niet ("multiatomair ion").

Verder zijn er stoffen die zowel geen moleculen als geen atomen zijn zoals zouten en metalen. Hoewel: zouten kunnen wel weer moleculaire ionen bevatten ;-)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Verschil atomen en moleculen

rwwh schreef: zo 07 okt 2012, 10:06
Er zijn ionen die uit 1 atoom bestaan, maar ook ionen die uit meerdere atomen bestaan. Ik zou een ion dat uit meerdere atomen bestaat ook een molecuul noemen ("een moleculair ion"), maar misschien vinden anderen dat niet ("multiatomair ion").
Een ion dat uit meerdere atomen bestaat wordt een samengesteld ion genoemd.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Verschil atomen en moleculen

rwwh schreef: zo 07 okt 2012, 10:06
Verder zijn er stoffen die zowel geen moleculen als geen atomen zijn zoals zouten
Ooit is voor de kleinste, zich steeds herhalende eenheid van zo'n zout de naam "kristuul" opgedoken, maar deze is nooit echt in zwang geraakt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Verschil atomen en moleculen

mathfreak schreef: zo 07 okt 2012, 14:17
Een ion dat uit meerdere atomen bestaat wordt een samengesteld ion genoemd.
Dat is inderdaad ook nog een term. Op wikipedia verwijst die door naar nog een andere naam: "polyatomisch ion" dat als synoniem mijn term "moleculair ion" heeft.... Met zoveel verschillende mogelijke namen blijf ik erbij dat de leerstof altijd gelijk heeft ;-)

Gebruikersavatar
Berichten: 98

Re: Verschil atomen en moleculen

Ik heb het een beetje door! Wij zitten nu in het hoofdstuk zouten..

En het boek heeft uitgelegd...

dat moleculaire stoffen uit moleculen bestaat en zouten bestaan uit ionen.... Zo heb ik het geïnterpreteerd.

Moleculaire stoffen --> vanderwaals binding --> h-bruggen ---> atoombinding

Zouten ---> Ion binding (zo ver ben ik althans gekomen)



Moet wel zeggen, dat jullie ''enge' termen erbij halen :)

Echt Tof (L) THanks :D

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Verschil atomen en moleculen

Voor de duidelijkheid
Redfield schreef: za 20 okt 2012, 18:09
Moleculaire stoffen --> vanderwaals binding --> h-bruggen ---> atoombinding
Voor de goede orde - want uit bovenstaand lijstje kan ik niet opmaken wat je bedoelt:

Moleculaire stoffen bestaan inderdaad uit moleculen. Daarom heten ze ook moleculaire stoffen...

Die moleculen worden bijeengehouden door vanderwaals-interacties (=vanderwaals-bindingen). Een vanderwaals-interactie is een algemene term voor de interacties die moleculen bij elkaar houden. Er zijn verschillende soorten VdW-interacties, waterstofbruggen zijn één soort. Een soort overigens die lang niet tussen alle moleculen voorkomt.

Atoombindingen zijn de bindingen die de atomen binnen een molecuul bij elkaar houden. Die bindingen zijn doorgaans een stuk sterker dan de VdW-interacties.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 329

Re: Verschil atomen en moleculen

Redfield schreef: wo 26 sep 2012, 07:48
Ik weet dat als je bijvoorbeeld Na hebt; daar zitten 11 protonen in en 11 elektronen en dat noemen we dan neutraal. (dat zijn dus neutrale atomen).

Zou het een elektroon verliezen dan wordt het een ion.

Maar wat is een molecuul precies? Als twee stofjes bijvoorbeeld binden zijn dat dan moleculen?
Als een stof een elektron verliest, is het een ion, maar als het een elektron aanneemt, is het ook een ion.

Een molecuul is een stof die opgebouwd is uit maar dan 1 atoom (niet atoomsoort), maar dan heb je ook nog de zouten, dit zijn uitzonderingen. Zouten zijn geen moleculen, maar gewoon zouten.

Een zout is een binding tussen een metaal en een niet metaalatoom, een molecuul is een binding tussen meer dan 1 niet metaalatomen.

Een zout kan ook uit meer dan 2 atoomsoorten bestaan, echter zullen er altijd 2 groepen zijn waarin 1 het negatief en de ander het positief deel is.

Ook lees ik dat je boek omschrijft dat een zouten uit ionen bestaan, dat is niet helemaal een 100% accurate indicator. Natuurlijk bestaan zouten uit ionen, maar zuren bestaan ook uit ionen, en dat zijn dan weer moleculen.

Beter methode:

Een moleculaire stof is een stof die uitsluitend uit niet metalen is opgebouwd.

Een zout is een binding tussen metalen en niet metalen.

Geef aan of de volgende stoffen zouten zijn, of moleculaire stoffen.

1)NaCl

2)H2O

3)H2CO3

4)NaNO3

5)CO2

6)NH3

7)Na2CO3

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Verschil atomen en moleculen

Die uitleg klopt niet. Als het uit ionen bestaat is het een zout. Die ionen zijn vaak een metaal en een niet-metaal, maar er zijn ook moleculaire ionen, een hele hoop zelfs (NH4+ bijvoorbeeld en CH3COO-).

De stof ammoniumbicarbonaat, NH4HCO3 bevat precies 0 metalen, maar is wel degelijk een zout.

Zuren bestaan niet uit ionen. Zuren kunnen splitsen in ionen wanneer ze worden opgelost in water, maar dat is weer een heel ander verhaal. HCl is bijvoorbeeld gewoon een moleculaire stof met een (covalente) atoombinding tussen H en Cl.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 329

Re: Verschil atomen en moleculen

Marko schreef: wo 24 okt 2012, 13:59
Die uitleg klopt niet. Als het uit ionen bestaat is het een zout. Die ionen zijn vaak een metaal en een niet-metaal, maar er zijn ook moleculaire ionen, een hele hoop zelfs (NH4+ bijvoorbeeld en CH3COO-).

De stof ammoniumbicarbonaat, NH4HCO3 bevat precies 0 metalen, maar is wel degelijk een zout.

Zuren bestaan niet uit ionen. Zuren kunnen splitsen in ionen wanneer ze worden opgelost in water, maar dat is weer een heel ander verhaal. HCl is bijvoorbeeld gewoon een moleculaire stof met een (covalente) atoombinding tussen H en Cl.
Dat is dan vreemd, mijn boek zegt:

''Zouten:

-metaalatomen + niet-metaalatomen

-b.v. CaF2, NaNO''

''Zouten zijn stoffen die bestaan uit metaalatomen en niet-metaalatomen. Zouten zijn opgebouwd uit positieve en negatieve ionen. De metaalatomen leveren altijd de positieve ionen. De niet-metaalatomen leveren altijd de negatieve ionen.''

-http://www.aljevrage...ouw/ATM073.html

''Een zout bestaat altijd uit een metaal (met positieve lading) en een niet-metaal (met negatieve lading).''

-http://kennis-en-wet...out-chemie.html

EDIT:Ik lees nu in mijn boek dat ammonium een uitzondering is, maar dat is dan ook het enige, dus een ammoniumion + ander ion is ook een zout. Dat is dus een uitzondering dan, toch?

Reageer