[scheikunde] Hoeveel % is de theoretische opbrengst van de praktische literatuur opbrengst?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Hoeveel % is de theoretische opbrengst van de praktische literatuur opbrengst?

Goedenavond,

Ik kom maar niet uit de vraag. Als theoretische opbrengst heb ik 8.6 gram. Als praktische opbrengst heb ik 7.35 gram. Verder weet ik dat de praktische literatuur opbrengst 76% is. Is het de bedoeling om te berekenen hoeveel gram die 76% is of juist niet? En er dan iets mee te doen of zit ik dan helemaal verkeerd?

Graag hoor ik van jullie.

Groet,

Solido

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Hoeveel % is de theoretische opbrengst van de praktische literatuur opbrengst?

kan je misschien eens precies formuleren wat je nu exact wil weten? Aan de titel kan ik ook niet zo uit.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 7

Re: Hoeveel % is de theoretische opbrengst van de praktische literatuur opbrengst?

Ik moet dus weten hoeveel die 8.6 gram ( theoretische opbrengst) is van de praktische literatuur opbrengst van hippuurzuur (76%). We hebben het hier over het aantal grammen hippuurzuur kristallen.

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: Hoeveel % is de theoretische opbrengst van de praktische literatuur opbrengst?

Als we alles even op een rijtje zetten. heb je via de reactievergelijking uitgerekend dat je een theoretische opbrengst hebt van 8.6 gram. Maar je hebt ook de daadwerkelijke opbrengst gewogen. Daaruit kan je dus een rendement halen. Dit hoef je dan alleen nog maar te vergelijking met het rendement uit de literatuur. Je moet niet proberen om jouw massa's te combineren met het rendement uit de literatuur, want die hebben hoogstwaarschijnlijk niet met dezelfde hoeveelheden gewerkt en het heeft bovendien gewoon geen zin.
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Hoeveel % is de theoretische opbrengst van de praktische literatuur opbrengst?

uit jouw theoretische opbrengst en jouw gevonden opbrengst kan je vinden wat jouw rendement is (in een percentage).

Dat percentage uit de literatuur werd door de auteurs op dezelfde wijze gevonden.

EDIT: Aertsvijand heeft het netjes uitgelegd.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 12.262

Re: Hoeveel % is de theoretische opbrengst van de praktische literatuur opbrengst?

De theoretische opbrengst is de hoeveelheid die je krijgt als de reactie volledig verloopt, niets verloren gaat door achter te blijven in glaswerk, filters, of wat je nog meer gebruikt voor een experiment.

Jouw opbrengst is hetgene je weegt na voltooien van het proces.

De opbrengst in de literatuur is wat die onderzoekers hebben gemeten bij hun experiment.

Als je een reactie uitvoert zoals beschreven in de materials and methods van de auteurs in de literatuur zou je een vergelijkbare opbrengst kunnen verwachten. Jouw opbrengst kan echter hoger of lager uitvallen als gevolg van details in de uitvoering die vaak niet heel duidelijke gedocumenteerd zijn.
Victory through technology

Berichten: 7

Re: Hoeveel % is de theoretische opbrengst van de praktische literatuur opbrengst?

Wat je dan aan het berekenen bent is het % van de theoretische opbrengst. Dat is hier juist niet de bedoeling. Laat ik het proberen te verduidelijken. Ik heb 8.6 gram theoretische opbrengst hippuurzuur kristallen en 7.35 gram aan praktische opbrengst. De vraag is: hoeveel % is de praktische opbrengst (8.6 gram) van de praktische literatuur opbrengst (76%)? Die 76% is een gegeven uit een Chemieboek, er staan dus verder geen getallen bij.

Berichten: 12.262

Re: Hoeveel % is de theoretische opbrengst van de praktische literatuur opbrengst?

Dat kun he natuurlijk ook berekenen. Begin met hoeveel mol reactanten je gebruikt, en bereken op basis daarvan hoeveel gram eindproduct je kunt verwachten bij 100% omzetting. Vervolgens vergelijk je je praktische opbrengst met dat getal, om -jouw- yield te bepalen.

Die kun je vervolgens vergelijken met wat anderen hebben gepubliceerd.

Als de theoretische opbrengst 8.6 gram is, en jij vond 7.35 in jouw proef, was jouw rendement 85%, aanzienlijk beter dan de gepubliceerde 76%. Overigens is dat niet zo gek, soms is de beschreven werkwijze in de literatuur niet die met de maximale opbrengst, maar gewoon de meest praktische. Als je kunt kiezen tussen 76% in een uur of 85% in een week dan heeft het eerste vaak de voorkeur als je een beetje vaart wilt maken met je onderzoek.
Victory through technology

Reageer