Is Nederlands geen pure taal?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 198

Is Nederlands geen pure taal?

Is Nederlands geen puur taal?

Edit Math: titel aangepast. Staat nogal slordig in Taalwetenschappen.

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: Is Nederlands geen pure taal?

Geen pure taal?
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Berichten: 198

Re: Is Nederlands geen pure taal?

Geen pure taal?


Een gemixd taal.

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: Is Nederlands geen pure taal?

Volgens mij is geen enkele taal meer puur. Elke taal heeft invloeden van andere talen volgens mij, als dat is wat je bedoeld.

En Nederlands is volgens mij geen uitzonderlijk 'onpure' taal.

Gebruikersavatar
Berichten: 177

Re: Is Nederlands geen pure taal?

Het Nederlands is in mijn ogen een tamelijk gekunstelde taal.

Een van boven opgelegd compromis tussen een aantal streektalen.

Het idiote is, dat het Brabants juist als dialect is gedefiniëerd, omdat het zo'n sterke invloed heeft gehad op de vorming van het standaard Nederlands, terwijl het Fries wel als taal geldt, omdat het weinig invloed op het Nederlands heeft gehad.

Zo gek kan je het alleen in Nederland verzinnen.

De Neerlandici zijn hier debet aan. Men heeft de grootste moeite om het Nederlands in allerlei regels te vangen, en is daarom ook krampachtig bezig met elke nieuwe regel weer meer uitzonderingen te creëren.

Het ware beter een soort van algemene spelling toe te staan, die goed genoeg is dat iedereen het kan lezen, en begrijpen wat er geschreven is.

Het doet er niet toe, of er dan bureau of buro staat.

Allebei goed.

Dat het Nederlands als centrale taal als enige wordt toegestaan is een typisch gevolg van de 19e eeuwse romantiek, met zijn nationalistische centraliteitsgedachte. Een volk, één staat, één taal.

Geef mijn portie maar aan Fikkie. Als Brabander schrijf ik Nederlands, maar spreek ik Brabants. Andere Nederlanders moeten dat maar accepteren, en anders bekijken ze het maar.

Het Nederlands is in mijn ogen dan ook een gereedschap om te onderdrukken. En daar moeten we van af.

Berichten: 116

Re: Is Nederlands geen pure taal?

Het Nederlands is in mijn ogen dan ook een gereedschap om te onderdrukken. En daar moeten we van af.


Dit zul je nader moeten verklaren. Wat wordt er dan onderdrukt met Nederlands?...Duidelijk geen pro-Brabantse sentimenten.

Gebruikersavatar
Berichten: 177

Re: Is Nederlands geen pure taal?

Het Nederlands is in mijn ogen dan ook een gereedschap om te onderdrukken. En daar moeten we van af.
Dit zul je nader moeten verklaren. Wat wordt er dan onderdrukt met Nederlands?...Duidelijk geen pro-Brabantse sentimenten.
Iedere unitaire taal wordt gebruikt om te onderdrukken.

Het Frans is er een nog beter voorbeeld van.

Het onderdrukken van een culturele verscheidenheid.

En dan praten we maar gelijk van Pro-Brabantse sentimenten..?

Het Brabants is al veel te veel naar een karikatuur van het Nederlands afgegleden om nog van een eigen taal te kunnen spreken.

Dat is voor een groot deel te danken aan het aanbod van het Hilversumse TV dialect. Overigens is men bij Omroep Brabant ook niet eens meer in staat om nog Brabants te spreken.

Berichten: 116

Re: Is Nederlands geen pure taal?

Dus je vindt elke taal die culturele verscheidenheid ontstijgt (zoals praktisch elke taal) onderdrukkend en iets onwenselijks?

Gebruikersavatar
Berichten: 177

Re: Is Nederlands geen pure taal?

Dus je vindt elke taal die culturele verscheidenheid ontstijgt (zoals praktisch elke taal) onderdrukkend en iets onwenselijks?
Je zegt het zelf al... culturele verscheidenheid ontstijgt...

Is niet PRAKTISCH iedere taal.

Hooguit een paar KUNSTMATIG IN STAND GEHOUDEN TALEN.

Zoals het Nederlands.

Kenmerkend is dat de Neerlandici tegenwoordig lijken te bepalen hoe het Nederlands zou moeten zijn. Weg met het Groene Boekje!

Berichten: 116

Re: Is Nederlands geen pure taal?

Als jou de mening is toegedaan dat er significante culturele verscheidenheid bestaat tussen Noord-Brabant en andere provincies/streken binnen Nederland, dan zul je niet makkelijk een taal kunnen vinden die niet dit soort (minimale) culturele verschillen ontstijgt. Dus denk nog eens goed na over de woordkeus van 'onderdrukking' zou ik je willen adviseren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Is Nederlands geen pure taal?

Ik ben van mening dat één gemeenschappelijke (wereld)taal juist enorme vrijheden en voordelen zou geven voor iedereen. Taal is een kwestie van kunnen communiceren, en een veelheid van talen staat dat nou juist in de weg.

Datzelfde geldt als iedereen maar wat raak spelt.... Probeer sommige posts op dit forum maar eens te begrijpen. Als er 4 spelfouten in een zin staan en nog een grammatica-blundertje, dan begint het op onzin te lijken, en moet de CPU in mijn hoofd een tandje hoger om er nog chocola van te kunnen maken.

NB begrijp me niet verkeerd, m'n "CPU" moet ook een tandje hoger bij de elke spellingswijziging. Dat begint zo zoetjes aan wel een beetje op onderdrukking te lijken. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 177

Re: Is Nederlands geen pure taal?

Als jou de mening is toegedaan dat er significante culturele verscheidenheid bestaat tussen Noord-Brabant en andere provincies/streken binnen Nederland, dan zul je niet makkelijk een taal kunnen vinden die niet dit soort (minimale) culturele verschillen ontstijgt. Dus denk nog eens goed na over de woordkeus van 'onderdrukking' zou ik je willen adviseren.
Nergens voor nodig.

Je moet domweg maar gewoon accepteren dat er regionale verschillen in het Nederlands zijn.

Die zijn er zowiezo, maar die worden doodleuk doodgezwegen.

Wat dat betreft onderdrukt de "Hollandse" versie van het Nederlands wel degelijk de andere varianten.

Voorbeeld.. Afbouwen..

In Limburg breken ze dan juist de tent af,

in Brabant bouwen ze die dan op tot die klaar is. :roll:

Het is wel handig als je dat van elkaar weet..

En je hoeft een Limburger niet uit te gaan leggen dat afbouwen juist het tegenovergestelde is van wat ze daar gewoon zijn, want dan wordt je voor stomme Hollander uitgescholden.

En dan hebben ze nog gelijk ook..

Ja, daar zit het ook heel diep.. :P

Berichten: 116

Re: Is Nederlands geen pure taal?

Dat die regionale verschillen bestaan is dus precies de reden waarom de Nederlandse taal helemaal niets onderdrukt. De Nederlandse dialecten bestaan gewoon naast het ABN. Watvoor voordelen jij denkt te kunnen putten uit het afschaffen van de enige algemene richtlijn - de enige waarborg dat iedereen in Nederland in principe met elkaar zonder spraakverwarring kan spreken -, is me een raadsel. Duidelijke redenen voor je wensen heb je dan ook nog niet opgegeven. Ik hoor slechts steeds verwijzingen naar overdreven concepten als 'onderdrukking', die totaal niet te pas geven in deze context.

Gebruikersavatar
Berichten: 177

Re: Is Nederlands geen pure taal?

Dat die regionale verschillen bestaan is dus precies de reden waarom de Nederlandse taal helemaal niets onderdrukt. De Nederlandse dialecten bestaan gewoon naast het ABN. Watvoor voordelen jij denkt te kunnen putten uit het afschaffen van de enige algemene richtlijn - de enige waarborg dat iedereen in Nederland in principe met elkaar zonder spraakverwarring kan spreken -, is me een raadsel. Duidelijke redenen voor je wensen heb je dan ook nog niet opgegeven. Ik hoor slechts steeds verwijzingen naar overdreven concepten als 'onderdrukking', die totaal niet te pas geven in deze context.
Dat heb ik al een paar keer verteld.

Ik heb er geen probleem mee, als de schrijftaal één en dezelfde is.

Het punt is, dat onze kindertjes geïndoctrineerd worden tot het spreken op dezelfde manier zoals de Hollandse en/of Gooise keelziekte zoals die op radio en TV gepresenteerd worden.

En ik ga al helemaal over mijn nek als ik zo'n geaffecteerd sprekende aangeklede hark uit hoor leggen dat het nieuwe Groene Boekje "euterst neutzaaakeluk es". :roll:

Natuurlijk heb ik dat in een wat Bougondisch taalgebruik verpakt, omdat smeuïger eten wat gemakkelijker te verstouwen is.

Om het nog maar eens duidelijk te maken tegenover Cris, want die begon er over.

Het Nederlands kan je niet als één standaard spreektaal zien, wel als een standaard schrijftaal.

Tenminste.. Tot voor kort.

De opeenvolging van steeds weer andere spellingregels is het doel volledig voorbijgeschoten.

Berichten: 116

Re: Is Nederlands geen pure taal?

Je hebt er geen probleem mee als de schrijftaal gelijk is voor iedereen, maar tegelijkertijd houd je tirades tegen het Groene Boekje: een veredelde woordenlijst zonder definities van woorden. Wat heeft het Groene Boekje dan bijvoorbeeld te maken met dat voorbeeld over 'afbouwen' dat je aanhaalt? Niet bijzonder veel. Wat hebben de spellingswijzigingen te maken met de spreektaal? Een tussen-n wordt meestal nog steeds niet uitgesproken, van koppeltekens heb je weinig last. Ik zie je probleem gewoon niet.

En die indoctrinatie?... Alsjeblieft zeg. Vroeger sprak iedereen op media als radio en tv keurig netjes ABN op dezelfde wijze. Tegenwoordig is dat helemaal niet meer zo. Ik hoor voortdurend mensen met een zachte-g het nieuws verslaan op tv en over radio DJ's hoef ik nog niet eens te beginnen. Kijk gewoon eens om je heen zou ik zeggen, als je 15 willekeurige kinderen in Nederland aanspreekt, denk je dan echt dat er meer dan 2 last hebben van die 'Gooise keelziekte'? Je stapelt werkelijk overdrijving op overdrijving.

Reageer