Springen naar inhoud

Zuursterkte bij structuurmoleculen

• Log in om te kunnen reageren

marjoowieee

marjoowieee

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 september 2012 - 20:54

Goedenavond

Ik kreeg vandaag de volgende vraag voor mijn neus:

Geplaatste afbeelding

Ik heb hier deels uitleg over gekregen en begreep het volgende:

In de 2e structuurformule zit een F, aangezien F electronegatief is zal deze dusdanig aan de O trekken waardoor het H atoom van de hydroxyl groep eigenlijk 'alleen' komt te staan en waardoor deze stof dus het zuurste van de 4 is

Vervolgens kreeg ik de uitleg om te kijken naar de hoeveelheid elektronen die aanwezig waren in de stof. Hoe meer elektronen er aanwezig waren des te meer er naar de zuurgroep konden en des te zuurder de stof dus is.

Ik dacht dus zelf aan deze volgorde (van zwak naar sterk)
4, 1, 3, 2 (antwoord 4)

Het correctiemodel geeft aan dat het antwoord 1 is dus: 1, 4, 3, 2

Ik begrijp dit niet goed, 4 heeft een veel kleinere keten en is dan toch minder zuur?
Of moet het op een hele andere manier beredeneert worden?

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

Alvast bedankt

Marjoleine
Studente psychobiologie

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 september 2012 - 00:16

Als een zuur molecuul zijn H+ afstaat is het zuurrest-ion dus negatief geladen.
Die negatieve lading kan worden gestabiliseerd als er groepen zijn die daar aan trekken. Het C-atoom van de CF3-groep is behoorlijk positief geladen omdat de F-atomen zo hard aan de elektronen trekken. Daardoor zal dat C-atoom op zijn beurt hard aan de negatieve lading trekken die op dat zuurrest-ion zit.

Elektronen zijn negatief geladen. De aanwezigheid van elektronen zal dus afstotend en dus destabiliserend werken op het zuurrest-ion.

Ik ben echter niet zo kapot van het invoeren van het aantal aanwezige elektronen als vuistregel.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

marjoowieee

marjoowieee

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 september 2012 - 10:12

Ik begrijp hieruit dat hoe meer elektronen er aanwezig zijn des te meer het zuur wordt gedestabiliseerd en hij dus minder zuur is?
Of heb ik het verkeerd begrepen?

Dat zou namelijk wel verklaren waarom 4 zuurder is omdat deze veel minder elektronen heeft om te stabiliseren

Alvast bedankt,
Marjoleine

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures