Ancova

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Ancova

Hoi!

Mijn experiment is een Between-subjects factorial design. Ik heb twee scenario's gebruikt.

Ik wil graag een factorial ANCOVA analyse met 4 IV en 1 DV uitvoeren.

De DV = Performance Rating (van 0 tot 100)

De IV = Gender (man / vrouw), Degree of relatedness (Ja / Nee), Opportunity to improve (ja / nee), Fire employee (Ja / Nee).

Mijn probleem is dat er iets over een moderator in dit model is, maar het is voor mij nog niet duidelijk welke IV de moderator is of kan zijn. Of wanneer een van de IV's een moderator is?

Kan iemand mij hiermee helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Ancova

Heb je al analyses gedaan en loop je daar tegen problemen aan? Ik begrijp dat je eventuele aanwezigheid van modererende effecten wilt bekijken, maar uit je verhaal blijkt niet helemaal wat daarvoor de aanleiding is (de zin "Mijn probleem is dat er iets over een moderator in dit model is" is nogal vaag).

Antwoord op je vraag: Je kan naar moderatie kijken door interactie-termen toe te voegen aan je model.

Berichten: 5

Re: Ancova

Nee ik heb nog geen analyses uitgevoerd. Misschien helpt mijn onderzoeksvraag wel:

Are women more biased than men when they evaluate the performance of their subordinates if they feel related to them?

H1: Female managers will grade their employees higher if they feel related to them than when they do not feel related to them

H2: Male managers will grade their employees the same when they feel as well as related as not related to them

De IV Gender slaat op het geslacht van de managers. Wat ik graag wil onderzoeken is of vrouwen hun werknemers een hogere beoordeling geven als ze zich gerelateerd voelen tot de werknemer in vergelijking met mannen.

Dus ik moet nog deze interacties onderzoeken:

Gender x degree of relatedness

Gender x Opportunity to improve

Gender x Fire employee

Degree of Relatedness x Opportunity to improve enz..?

Nadat ik deze interacties onderzocht heb en één ervan blijkt significant te zijn dan heb ik een interactie effect.

Maar wat betekent dit dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Ancova

Ok, dus het gaat om sexe verschillen in de relatie tussen 'feeling related' en 'performance'. In dat geval zou ik alleen interactie-termen van sex met andere IVs onderzoeken want dat zijn de interacties waar je hypothesen over hebt (en dus niet ook van relatedness x opportunity etc). Als een interactie significant is, dan hangt de relatie tussen 'feeling related' en 'performance' af van de waarde van sexe (google eens op 'interpretation interaction', dan vind je ook erg veel info hierover).

Wat ikzelf altijd doe als ik een significante interactie-term heb, is de analyse stratificeren naar mannen en vrouwen. Op die manier kan je goed zien wat de verschillen tussen beide groepen precies zijn.

Berichten: 5

Re: Ancova

Enorm bedankt voor uw hulp. Ik heb mijn resultaten eindelijk af!

Aangezien dit voor mijn scriptie was wil ik graag een dank aan u uitbrengen in mijn voorwoord.

Aan wie kan ik dit richten?

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Ancova

Nou, zoveel heb ik niet gedaan hoor, dus dat is nergens voor nodig. Maar fijn dat alles gelukt is!

Berichten: 5

Re: Ancova

Alsnog ontzettend bedankt!!

Reageer