Springen naar inhoud

Verplaatsing van zwaartepunt



  • Log in om te kunnen reageren

#1

redhunter13

    redhunter13


  • >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 september 2012 - 19:02

Een man van 80 kg staat op een bootje van 120 kg. Vervolgens gaat de man van de ene kant naar de andere met een snelheid van 1.5 m/s. Wat is de snelheid van het bootje.
Kan iemand zeggen wat ik fout doe?

m=massa man
v=snelheid man
M=massa boot
V snelheid boot

m1v1+M1V1=m2v2+M2V2
v =V=0
0=m2v2+M2V2
0=80*1,5+120X
X=1m/s

maar in mijn boek staat het dat het 0.6m/s moet zijn.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 september 2012 - 19:15

De enige fout die je maakt is er een die er betrekkelijk weinig toe doet. Jouw berekening zou moeten leiden
tot V2 = -1 m/s, want snelheid is een vectoriële grootheid (dwz, de richting doet ertoe in dit soort berekeningen) en die min duidt aan dat het bootje beweegt in de tegengestelde richting van die van de man.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#3

redhunter13

    redhunter13


  • >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 september 2012 - 19:17

De enige fout die je maakt is er een die er betrekkelijk weinig toe doet. Jouw berekening zou moeten leiden
tot V2 = -1 m/s, want snelheid is een vectoriële grootheid (dwz, de richting doet ertoe in dit soort berekeningen) en die min duidt aan dat het bootje beweegt in de tegengestelde richting van die van de man.


Ah ja oke maar waarom zegt mijn prof dat het -0.6m/s moet zijn?

#4

aadkr

    aadkr


  • >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 27 september 2012 - 19:52

Neem even aan dat de man van voren naar achteren loopt met een snelheid t.o.v. de bodem van de boot gelijk aan 1,5 m/s
Nu geldt de wet van behoud van massaimpuls
80 .1,5=200 .v

#5

Typhoner

    Typhoner


  • >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 september 2012 - 19:56

Het punt is dat die 1,5 m/s de relatieve snelheid is van de man t.o.v. het bootje. Maar jij heb de absolute snelheden nodig.
This is weird as hell. I approve.

#6

redhunter13

    redhunter13


  • >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 september 2012 - 20:39

aard waarom gebruiken we eigenlijk wet van behoud?

Veranderd door redhunter13, 27 september 2012 - 20:46


#7

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 september 2012 - 00:41

@ Redhunter: Ik ging er net als jij van uit dat de snelheid van de man 1,5 m/s was t.o.v. de wal. Dan krijgt de boot een snelheid van -1 m/s t.o.v. de wal, maar heeft de man dus een snelheid van 2,5 m/s t.o.v. de boot.

Als we de 1,5 m/s van de man interpreteren als de zijn snelheid t.o.v. de boot dan krijgen we het sommetje van Aadkr en komen we inderdaad op -0,6 m/s uit voor de boot t.o.v. de wal.

dan loopt de man dus 0,9 m/s t.o.v. de wal en de boot -0,6 m/s t.o.v. de wal en zou met die gegevens jouw aanpak weer kloppen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#8

aadkr

    aadkr


  • >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 28 september 2012 - 20:23

Laten we aannemen dat de man van achter naar voren loopt op het oppervlak van de boot
De achterkant van de boot zit links en de voorkant van de boot zit rechts
In het begin als de man stilstaat ligt de boot dus ook stil en is de algebraische sommatie van de massaimpuls van de man t.o.v. het stilstaande water en daarbij opgeteld de massaimpuls van de boot t.o.v. het stilstaande water gelijk aan nul
Daar de wet van behoud van massaimpuls geldt , komt daar steeds nul uit
Als de man van links naar rechts gaat lopen , dan heeft de man een massaimpuls t.o.v. het stilstaande water dat gelijk is aan
LaTeX
de boot heeft dan een massaimpuls t.o.v. het stilstaande water van
LaTeX
Dit bij elkaar opgeteld moet nul zijn

Veranderd door aadkr, 28 september 2012 - 20:26


#9

Fuzzwood

    Fuzzwood


  • >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 september 2012 - 23:08

Waar tover jij eigenlijk die 200 vandaan? Is dat de massa van bootje + man?

#10

aadkr

    aadkr


  • >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 29 september 2012 - 21:25

De berekening in mijn bericht waar boven staat""geplaatst op 27 september 2012 -20:52"" is fout
De berekening in mijn laatste bericht is volgens mij helemaal juist
LaTeX
Hieruit volgt:
LaTeX

#11

redhunter13

    redhunter13


  • >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 september 2012 - 21:27

De berekening in mijn bericht waar boven staat""geplaatst op 27 september 2012 -20:52"" is fout
De berekening in mijn laatste bericht is volgens mij helemaal juist
LaTeX


Hieruit volgt:
LaTeX

maar waarom is uw massa niet 200 maar 120 we moeten toch met de totale massa werken?
ik denk dat uw vorig bericht juist is

Veranderd door redhunter13, 30 september 2012 - 21:30


#12

aadkr

    aadkr


  • >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 30 september 2012 - 22:06

scan0001.jpg
Ik ben begonnen met de tekenafspraak dat we snelheidsvectoren die horizontaal naar rechts werken dat we die met een positief getal aangeven ,en dat we snelheidsvectoren die horizontaal naar links werken dat we die met een negatief getal aangeven
Verder heb ik gewerkt met absolute snelheden. Dus de snelheid van de man t.o.v. de wal en de snelheid van de boot t.o.v. de wal
De richting van de snelheidsvector van de voot t.o.v. de wal weten we niet ,dus heb ik deze positief aangenomen
Dan is wel duidelijk dat de absolute snelheid van de man t.o.v. de wal gelijk is aan
LaTeX
De absolute snelheid van de boot t.o.v. de wal is gewoon LaTeX
Dan heeft de man een massaimpuls t.o.v. de wal van LaTeX
De boot heeft dan een massaimpuls t.o.v. de wal van LaTeX
Dit bij elkaar opgetelt moet nul zijn , omdat in het begin de boot en de man een absolute snelheid t.o.v. de wal hadden van nul
Dus het stelsel boot+man had t.o.v. de wal een massaimpuls gelijk aan nul
Verdere uitleg volgt nog.

#13

redhunter13

    redhunter13


  • >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 september 2012 - 23:02

scan0001.jpg
Ik ben begonnen met de tekenafspraak dat we snelheidsvectoren die horizontaal naar rechts werken dat we die met een positief getal aangeven ,en dat we snelheidsvectoren die horizontaal naar links werken dat we die met een negatief getal aangeven
Verder heb ik gewerkt met absolute snelheden. Dus de snelheid van de man t.o.v. de wal en de snelheid van de boot t.o.v. de wal
De richting van de snelheidsvector van de voot t.o.v. de wal weten we niet ,dus heb ik deze positief aangenomen
Dan is wel duidelijk dat de absolute snelheid van de man t.o.v. de wal gelijk is aan
LaTeX


De absolute snelheid van de boot t.o.v. de wal is gewoon LaTeX
Dan heeft de man een massaimpuls t.o.v. de wal van LaTeX
De boot heeft dan een massaimpuls t.o.v. de wal van LaTeX
Dit bij elkaar opgetelt moet nul zijn , omdat in het begin de boot en de man een absolute snelheid t.o.v. de wal hadden van nul
Dus het stelsel boot+man had t.o.v. de wal een massaimpuls gelijk aan nul
Verdere uitleg volgt nog.


U heeft me echt hard geholpen dankuwel

#14

aadkr

    aadkr


  • >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 01 oktober 2012 - 16:55

Verder stelde je nog de volgende vraag
""Aad , waarom geldt hier de wet van behoud van massaimpuls?
Ben je daar al uit waarom dat hier geldt??






Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures