Goniometrie waarom deze verhouding?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 98

Goniometrie waarom deze verhouding?

Waarom om hoek A te bereken moet je (met de Tangens) 8/6 doen? En niet 10/6? Je moet toch de verhouding weten tussen Schuine zijde en de aanliggende? Het is een rare vraag, maar ik zit er wel over in...

Ander vraag is... kruislings vermenigvuldigen! Hoe zat dat ook alweer? Waarvoor werd dat gebruikt?
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (115.59 KiB) 664 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Goniometrie waarom deze verhouding?

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 98

Re: Goniometrie waarom deze verhouding?

Begrijp dat het een kwestie van definitie/afspraak is, maar het is toch gebaseerd op iets? Althans ik dacht dat wiskunde gebaseerd was op logica en dat alle stukjes met rede en saamhorig samen pastte.

Ik weet dat ik het 'gewoon' moet toepassen op mijn diploma te behalen, alleen... ik wil altijd graag weten waarom en wat doe ik?!

Ik heb de Microcursus doorlopen. Dank je wel :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Goniometrie waarom deze verhouding?

Redfield schreef: za 29 sep 2012, 21:43
Ik heb de Microcursus doorlopen. Dank je wel :)
dat is snel :lol:

We kunnen naar de verhoudingen van alle zijden a, b en c in een driehoek kijken.
  • a in verhouding tot b,
  • a in verhouding tot c
  • en b in verhouding tot c.
Meer mogelijkheden zijn er niet. daarop zijn die drie keuzes gebaseerd

er zijn dus drie verhoudingen te bedenken.

Elk van die verhoudingen gaf men een naam, sinus, cosinus en tangens respectievelijk, maar had een lolbroekige griekse wiskundige destijds ook geit, schaap en keutel kunnen noemen.

Welke van de drie verhoudingen je dan kiest om mee te werken hangt af van welke zijden en hoek in het vraagstuk zitten als gegeven of als gevraagd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Goniometrie waarom deze verhouding?

Sinus betekend boezem
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Goniometrie waarom deze verhouding?

Jan van de Velde schreef: za 29 sep 2012, 21:53
We kunnen naar de verhoudingen van alle zijden a, b en c in een driehoek kijken.
  • a in verhouding tot b,
  • a in verhouding tot c
  • en b in verhouding tot c.
Voor de volledigheid, je kunt die verhoudingen antuurlijk ook andersom nemen:
  • a in verhouding tot b, b in verhouding tot a
  • a in verhouding tot c, c in verhouding tot a
  • en b in verhouding tot c. c in verhouding tot b
Ook al best. dan hebben we dus 6 verhoudingen (dwz drie, en van elk nog het omgekeerde)

die hebben ook namen gekregen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Secans_en_cosecans
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 98

Re: Goniometrie waarom deze verhouding?

Wow! Dank je wel :) Ik had de microcursus al doorlopen alleen ik had nog vragen... Dus ik was daar al op de hoogte van ^^

De wikipedia gaat mij iets te ver =) Eerst wil ik de 'normale' functies in de vingers hebben en begrijpen, alvorens ik een stap verder ga.

Weet jij toevalig ook kruislings vermenigvuldigen? Waarvoor dat toegepast wordt? Je moet namelijk soms om een zijde te berekenen kruislings vermenigvuldigen en dan is de vraag 'delen of vermenigvuldigen' cruciaal. Alleen je gebruikt het nog ergens bij, alleen ik kan het mij niet meer herinneren :(

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Goniometrie waarom deze verhouding?

Redfield schreef: ma 01 okt 2012, 13:13
Weet jij toevalig ook kruislings vermenigvuldigen? Waarvoor dat toegepast wordt? Je moet namelijk soms om een zijde te berekenen kruislings vermenigvuldigen en dan is de vraag 'delen of vermenigvuldigen' cruciaal. Alleen je gebruikt het nog ergens bij, alleen ik kan het mij niet meer herinneren :(


Dat wordt toegepast bij verhouding van gelijkhoekige driehoeken

(of vierkanten of andere ruimtefiguren)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Goniometrie waarom deze verhouding?

Redfield schreef: za 29 sep 2012, 21:31
Waarom om hoek A te bereken moet je (met de Tangens) 8/6 doen? En niet 10/6? Je moet toch de verhouding weten tussen Schuine zijde en de aanliggende? Het is een rare vraag, maar ik zit er wel over in...

Ander vraag is... kruislings vermenigvuldigen! Hoe zat dat ook alweer? Waarvoor werd dat gebruikt?
Bij je tekening staan de drie mogelijkheden waarmee je <A kan berekenen, bereken deze alle drie.

Kruislings vermenigvuldigen gebruik je bij verg, wat 'zie' je bij onderstaande verg.
\(\frac 2 3 =\frac 4 6\)

Reageer