Stookolie controleren op zuiverheid

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 16

Stookolie controleren op zuiverheid

Bij een gebouw dat wij gekocht hebben, hebben wij een stookolietank gevonden die niet meer in gebruik was maar waar wel nog een aanzienlijke hoeveelheid (stookolie) in zit.

Het goedje dat erin zit, ziet er uit als stookolie en ruikt ook zo.

Ik heb echter mijn bedenkingen over de zuiverheid en ga van de mogelijkheid uit dat er een grotere hoeveelheid water bij de stookolie zit.

Normaal ziet stookolie ook roodachtig uit maar deze is eerder een bruine kleur. Dit kan misschien komen door dat de stookolie al wat jaren oud is.

Ik heb reeds een eerste eenvoudige test gedaan door een paar liter van dit goedje in een doorzichtige jerry-can te doen met het idee dat stookolie lichter is dan water en er zich dan na een tijdje een duidelijke scheiding tussen de vloeistoffen af tekent.

Dit is echter niet gebeurd.

Mijn vraag is nu of er een eenvoudige methode bestaat om de zuiverheid van stookolie te testen.

Niet te ingewikkeld omdat mijn kennis van scheikunde toch zijn grenzen kent.

Iemand een idee?

Berichten: 460

Re: Stookolie controleren op zuiverheid

kleur kan iets zeggen, maar hoeft 0 betekenis te hebben. Misschien is de kleurstof wat geoxideerd en daarom iets anders. Dat zal weinig uitmaken als je het gebruikt als stookolie. Persoonlijk zie ik bij stookolie niet iets wat echt slecht kan worden, je gebruikt het om te stoken dus echt hoge zuiverheid lijkt me niet noodzakelijk

wat het water betreft, mogelijk kan een aanzienlijk deel van het water oplossen in de stookolie. Voor veel organische troep is dat al gauw een paar gewichts %. Er zijn wel methodes om de waterconcentratie te meten, bv karl fischer. Maar ook hierbij geldt dat dit geen probleem hoeft te zijn. Zolang het nog maar gewoon verbrand is er niets aan de hand.

Bij kerosine in vliegtuigen is het bv wel belangrijk, als de vloeistof in de lucht afkoelt, daalt de oplosbaarheid en komen er ijskristalletjes uit de brandstof. Die hopen zich met een beejte pecht op voor de brandstofinvoer van de motor.

Dus wat je evt zou kunnen doen is een potje stookolie in de vriezer zetten. De wateroplosbaarheid is dan flink lager en komt er ijs op de bodem te liggen. Zegt nog niet echt iets over de hoeveelheid, maar ok.geeft je een indicatie.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Stookolie controleren op zuiverheid

Ik heb reeds een eerste eenvoudige test gedaan door een paar liter van dit goedje in een doorzichtige jerry-can te doen met het idee dat stookolie lichter is dan water en er zich dan na een tijdje een duidelijke scheiding tussen de vloeistoffen af tekent.
Nee, zo werkt dat niet. Het water dat in de stookolie opgelost is blijft natuurlijk gewoon opgelost, ongeacht of het in die tank zit, of in jouw jerry-can. Opgelost water in stookolie is maar heel weinig, misschien 0,01 %, en heeft geen invloed op de verbranding van die olie.

Andere verontreinigingen (zoals chemisch afval) kunnen alleen door een speciaal lab gemeten worden.

Is het niet mogelijk de stookolie door de vorige eigenaar op zijn kosten te laten afvoeren, als je het goedje niet vertrouwt? In feite is die toch aansprakelijk voor niet gemelde "gebreken" van het verkochte gebouw plus grond?
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer