neusschotje

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 28

neusschotje

een vraag die mij al een jaartje bezig houd (en heel simpel denk ik),

is hoe ver je neusschotje doorloopt in je neus.

ik heb dit aan verschillende leraren gevraagd maar die wisten hier geen antwoord op,

ook via internet krijg ik geen resultaten
If knowledge was wisdom

And wisdom the key to innner rest

Teach me

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: neusschotje

Pultjuh lijkt me niet zo heel verloren in zijn eigen geest als zijn onderschrift beweert.

Maar, dan zullen we bij deze een eind maken aan de klemmende onzekerheid van pultjuh... :wink:



http://anatomie.med.vu.nl/onderwijs/anatom...ls/cav_nasi.htm

de neusholte wordt in de lengte doormidden gedeeld door het septum nasi. Het septum bestaat uit een kraakbenig neusseptum, de benige lamina perpendicularis van het os ethmoidale en het benige vomer (ploegschaarbeen). Vanaf de zijwanden projecteren naar mediaal toe baldakijnachtige uitsteeksels, de conchae.

Afbeelding

1. lamina cribrosa

2. lamina perpendicularis

3. cellulae ethmoidales

4. crista galli

5. vomer

6. maxilla

7. sinus maxillaris (antrum)

8. proc. palatinus maxillae

9. concha nasalis superior

10. concha nasalis media

11. concha nasalis inferior

Afbeelding

In verband met de peervorm van de neusholte is het oppervlak van het centrale deel van het dak van de neusholte een factor drie kleiner dan het oppervlak van de bodem. Het centrale deel van het dak bestaat voor het grootste gedeelte uit de dunne lamina cribrosa (zeefplaat) van het os ethmoidale.

1. kraakbenig neusseptum ..............................6. os frontale

2. vomer .......................................................7. os sphenoidale

3. lamina perpendicularis v.h. os ethmoidale.....8. sinus frontalis

4. processus palatinus maxillae .......................9. nervus olfactorius (nI)

5. os nasale .................................................10. sinus sphenoidalis

Je neusholte is dus vrijwel helemaal in de lengterichting in tweeen gedeeld. Druk een neusgat dicht, en adem sterk in door je overblijvende neusgat. Dan het andere neusgat. Je voelt achterin je keel het verschil in temperatuur links of rechts. Bij één grote neusholte zou je geen verschil voelen. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 28

Re: neusschotje

bedankt voor je uitleg

ik snap er nie echt veel van,

isnamelijk een beetje moeilijke taal,

maar mijn vraag is beantwoord

effe off topic, hoe weet je wat mijn onderschrift betekend?

ow en ik ben een meisje :wink:
If knowledge was wisdom

And wisdom the key to innner rest

Teach me

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: neusschotje

Sa souvraya ninde misain yeintoetsen op google en je komt heel wat aan de weet. Dat jij een meisje bent stond daar niet bij helaas... :roll:

En moeilijk is het niet, en er valt niet veel aan te snappen. Alle moeilijke woorden zijn latijn, en de latijnse naam van een of ander onderdeel van je neusholte zoals dat netjes met nummertjes op de plaatjes staat aangeduid.

Het tweede plaatje is een langsdoorsnede, dus van het puntje van je neus je hoofd in.

Dat neusschot bestaat dus uit drie min of meer aan elkaar vergroeide (kraak)beenderen, de nummertjes 1, 2 en 3 van het 2e plaatje. De onderste hiervan rust op nummer 4, dat is je bovenkaak met verhemelte, onderin zie je nog de doorsnede van je voortand. 5 is je voorhoofdsholte (van die beruchte ontstekingen) :D

Bij het schematische plaatje kijk je schuin langs voren je neusholte in. Voor en achterkant van je neusholte zijn weggelaten. :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer