Springen naar inhoud

Verdunningsreeks

• Log in om te kunnen reageren

*_gast_Lenus_*

• Gast

Geplaatst op 30 september 2012 - 10:50

Hallo,

Als je een verdunningsreeks (mg.ml-1) maakt, vb. 2-1,5-1,0-0,5-0 kan je voor de 1,5 standaard 15 ml van 2 standaard kunnen nemen en aanlengen tot 20 ml.
Nu heb ik ergens gelezen het niet goed is om veel stockoplossing (eg. 15 ml) en weinig aanlengmiddel (5 ml) te nemen. Maar ik vind niet meer terug waar en twijfel dus of dit wel het geval is.

Iemand een idee?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 september 2012 - 21:25

Er zijn 2 redenen die ik kan verzinnen waarom het niet goed zou zijn:
  • Als je concentraties die je maakt met een verdunning zo dicht op elkaar liggen, dan is de fout in de concentratie niet meer onafhankelijk van elkaar. Je maakt dan mogelijk een systematische fout.
  • Als je zo'n "geconcentreerde verdunning" maakt houd je weinig van de meest geconcentreerde oplossing over.

*_gast_Lenus_*

• Gast

Geplaatst op 01 oktober 2012 - 20:43

Merci

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 oktober 2012 - 08:49

Het is geen probleem om relatief veel stock-oplossing te gebruiken en relatief weinig oplosmiddel. Het is niet handig, maar dat is wat anders.

Het is wel een probleem om een standaard te gebruiken om een andere standaard te bereiden.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures