[wiskunde] Grondvlak met wortel (lengte)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 98

Grondvlak met wortel (lengte)

Hoi,

ik moet een ruimteschets maken van een regelmatige vierzijdige piramide met een grondvlak 3 wortel 2 bij 3 wortel 2 en de hoogte is 4 cm.

Hoe moet ik die wortels oplossen? hoe weet ik de 'normale' lengtes (graag ook de waarom ;)

dank u dank u

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Grondvlak met wortel (lengte)

Teken eens een vierkant met lengte van de zijde(s) 1. Hoe lang is nu de diagonaal? Zie je een verband met jouw opgave?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 98

Re: Grondvlak met wortel (lengte)

als ik dat doe en dan pythagoras toepas:

1^2 + 1^2 = 2^2

1 + 1 = 2

maar hoe weet ik dan hoelang de zijde is? Hoe moet ik dat aanpakken? :P Hoe moet ik de 3 wortel 2 zien?

Als ik

3 wortel 2 + 3 wortel 2 (kwadrateer) = 18 + 18

dan is c^2 = 36 (wortel 6) dus dan zijn de zijdes 18 cm en het diagonaal is 36.. of toch niet? zou wel een groot viervlak worden...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Grondvlak met wortel (lengte)

Je beantwoordt mijn vraag niet: hoe lang is de diagonaal van dat vierkant? Ik vraag dat niet zomaar ;) . Je wilt iets te rap gaan heb ik het gevoel...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 98

Re: Grondvlak met wortel (lengte)

diagonaal is 2 toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Grondvlak met wortel (lengte)

Redfield schreef: zo 30 sep 2012, 17:18
Hoi,

ik moet een ruimteschets maken van een regelmatige vierzijdige piramide met een grondvlak 3 wortel 2 bij 3 wortel 2 en de hoogte is 4 cm.

Hoe moet ik die wortels oplossen? hoe weet ik de 'normale' lengtes (graag ook de waarom ;)

dank u dank u
Moet je hem tekenen onder een bepaald hoek?

Net als bij de kubus en blok zijn daar een aantal standaards voor.

Weet je hoe je zo'n blok moet tekenen doe dat dan en schets daar de piramide in.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Grondvlak met wortel (lengte)

Redfield schreef: zo 30 sep 2012, 17:37
diagonaal is 2 toch?
Nee. De diagonaal is wortel(2). Zie je dat?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 98

Re: Grondvlak met wortel (lengte)

tempelier schreef: zo 30 sep 2012, 18:11
Moet je hem tekenen onder een bepaald hoek?

Net als bij de kubus en blok zijn daar een aantal standaards voor.

Neen, ik moet gewoon een grondvlak tekenen van 3 wortel 2 bij 3 wortel 2 met een hoogte van 4 (een piramide)..



Weet je hoe je zo'n blok moet tekenen doe dat dan en schets daar de piramide in.
Drieske schreef: zo 30 sep 2012, 18:28
Nee. De diagonaal is wortel(2). Zie je dat?
Nee? Ik zie dat niet? ik snap de pythagoras en dat je uiteindelijk ook weer wortels moet trekken om tot de 'normale' lengtes te komen, maar wortel 2... is 1.414243562 (dat is dus de lengte van een diagonaal) maar we noteren het als wortel 2 omdat het dan exact is?

Hoe kan ik dat het beste begrijpen dan? (dank je voor het reageren :) )

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Grondvlak met wortel (lengte)

Ik zie niet wat je bedoelt... Noem de lengte van de diagonaal d, dan geldt wegens Pythagoras inderdaad: d² = 1² + 1² = 2. Omdat een lengte steeds positief is, volgt er dus dat d=wortel(2).

We werken inderdaad met wortel(2) en niet met 1,41... omdat je anders niet meer exact bezig bent.

Wat is het nut van dat vierkant? Als je dus een vierkant van 1 bij 1 tekent, kun je (via de diagonaal) een lijnstuk van lengte wortel(2) construeren (exact!). Zie je nu het nut?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Grondvlak met wortel (lengte)

Maw, wat zou je dus moeten doen om lijnstukken van
\(3\sqrt{2}\)
te krijgen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Grondvlak met wortel (lengte)

Teken nu eens dat grondvlak

Dat is een vierkant waarvan de zijden een lengte hebben van 3 Wortel(2)

Teken nu eens de beide diaconalen in dat vierkant

Noem de lengte van zo''n diaconaal c

Pas nu de stelling van pythagoras toe om c te berekenen

Gebruikersavatar
Berichten: 98

Re: Grondvlak met wortel (lengte)

Drieske schreef: zo 30 sep 2012, 18:56
Wat is het nut van dat vierkant? Als je dus een vierkant van 1 bij 1 tekent, kun je (via de diagonaal) een lijnstuk van lengte wortel(2) construeren (exact!). Zie je nu het nut?
Fuzzwood schreef: zo 30 sep 2012, 19:36
Maw, wat zou je dus moeten doen om lijnstukken van
\(3\sqrt{2}\)
te krijgen?
Sorry! Zie het nog niet in. Het enigste wat ik mij kan bedenken is dat bij een rechthoekige driehoek de verhoudingen niet uitmaken hetzelfde geldt bij breuken.

dus bij ik zou het kunnen vermenigvuldigen met mooiere cijfers, om de verhouding 'mooi' te krijgen? Maar als een opgave vraagt teken een vierkant met 3 wortel 2... dan snap ik het niet hoe ik het moet tekenen xD



Ik weet het echt niet :( mag ik nog een hint?

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Grondvlak met wortel (lengte)

Redfield schreef: zo 30 sep 2012, 17:18
ik moet een ruimteschets maken van een regelmatige vierzijdige piramide met een grondvlak 3 wortel 2 bij 3 wortel 2 en de hoogte is 4 cm.
Wat ik hieruit haal:

lengte en breedte is gelijk aan
\(3 \sqrt2\)
cm, hoogte is 4 cm.
aadkr schreef: zo 30 sep 2012, 20:19
Teken nu eens dat grondvlak

Dat is een vierkant waarvan de zijden een lengte hebben van 3 Wortel(2)

Teken nu eens de beide diaconalen in dat vierkant

Noem de lengte van zo''n diaconaal c

Pas nu de stelling van pythagoras toe om c te berekenen
Aad wil de diagonaal berekenen met pythagoras
Fuzzwood schreef: zo 30 sep 2012, 19:36
Maw, wat zou je dus moeten doen om lijnstukken van
\(3\sqrt{2}\)
te krijgen?
Wat Drieske en Fuzzwood willen laten zien is hoe je een diagonaal met lengte
\(3 \sqrt2\)
creeert.
Redfield schreef: zo 30 sep 2012, 17:18
Hoe moet ik die wortels oplossen? hoe weet ik de 'normale' lengtes.
Concluderend is de vraag te wazig, wat wil Redfield nu precies weten? Wortels los je niet op, dat zijn gewoon getallen. Daarbij lopen ook nog 2 uitleggen door elkaar, die ook nog eens een andere vraag behandelen.

Ik snap het in ieder geval niet, laat staan voor TS.

Vraag aan Redfield:

Als je het grondvlak van
\(3 \sqrt2\)
bij
\(3 \sqrt2\)
hebt getekend.

Dan is de hoogte van 4 cm, vanuit het midden van het grondvlak omhoog.

Wil je weten wat de lengte is van de zijden die van elk hoekpunt van het grondvlak naar de top gaat?

Of wil je iets anders weten?

Of moet je gewoon
\(3 \sqrt2\)
construeren zonder liniaal en rekenmachine?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Grondvlak met wortel (lengte)

Redfield schreef: zo 30 sep 2012, 17:18
ik moet een ruimteschets maken van een regelmatige vierzijdige piramide met een grondvlak 3 wortel 2 bij 3 wortel 2 en de hoogte is 4 cm.
Je hebt het over een schets (geen constructie!), dan kan je 3sqrt(2) toch benaderen, pak je RM ...

Of wil je 3sqrt(2) construeren?

Wat zijn je richtlijnen bij het maken van een ruimteschets. ... ?

Gebruikersavatar
Berichten: 98

Re: Grondvlak met wortel (lengte)

Wat ik hieruit haal:

lengte en breedte is gelijk aan Afbeelding cm, hoogte is 4 cm

Dit klopt ik moet een vierkant tekenen met de zijdes Afbeelding en dat moet uiteindelijk een piramide worden met hoogte 4.

Ik wil weten hoe ik een vierkant moet tekenen met Afbeelding dit getal. Dat is helaas niet gewoon een eenvoudig getal als 4 cm of 10 cm, maar een wortel en dan weet ik niet niet hoelang die zijde is. Ik mag rekenmachine en liniaal gebruiken (mag alles gebruiken)

aanvulling:

de vraag is dit:

een regelmatige vierzijdige piramide heeft een grondvlak van Afbeelding bij Afbeelding cm en is 4 cm hoog.

A) maak van deze piramide een ruimteschets

B) leg uit dat de diagonalen van het grondvlak 6 cm lang zijn

C) bereken de lengte van de opstaande ribben van de piramide

D) teken op ware grotte een uitslag van de piramide

Reageer