Springen naar inhoud

waterstofperoxide neutraliseren

• Log in om te kunnen reageren

Grower

Grower

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 september 2012 - 19:07

Ik heb een grote bak water (bedoeld voor een kweek) ontsmet met 10 ppm H2O2. Ik heb dit gecheckt met teststrookjes en de uitslag lijkt te kloppen. Nu wil ik de peroxide weer reduceren met thiosulfaat ( Na2S2O3). Ik heb eerst een test gedaan, (maar er gebeurde niets, de teststrookjes geven onverminderd ca 10 ppm H2O2 . zelfs met de 10-voudige hoeveelheid thiosulfaat. Ook na aanzuren (omdat ik gelezen heb dat de reactie in zuur milieu verloopt.
Wat is er mis ? Verloopt de reactie soms traag en moet ik geduld hebben ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2145 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 01 oktober 2012 - 11:59

Een paar tips:

Om het peroxide te reduceren met thiosulfaat is het aan te raden wat jodide toe te voegen. Waterstofperoxide reageert momentaan met jodide onder vorming van jood, dat vervolgens door thiosulfaat weer wordt gereduceerd tot jodide.
Dit dient wel in neutraal milieu te gebeuren omdat in zuur milieu thiosulfaat ontleedt.

Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn een katalysator toe te voegen die de ontleding van waterstofperoxide in water en zuurstof katalyseert. Dit kan zijn wat bruinsteenpoeder, MnO2 of wat aardappelrasp wat het enzym katalase bevat dat ook de ontleding katalyseert. Ik kan niet beoordelen of het water dan nog geschikt is voor een kweek.

Verder ontleedt waterstofperoxide spontaan als het in het zonlicht geplaatst wordt. Dit zou ook nog een optie kunnen zijn.

Veranderd door Margriet, 01 oktober 2012 - 12:06

druipertje

druipertje

• >250 berichten
  • 374 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2012 - 17:57

Dat spontane ontleding aan licht duurt lang, zeker omdat de peroxide waarschijnlijk ook stabilisator bevat. Beetje bruinsteen werkt prima.

Grower

Grower

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2012 - 09:24

Bedankt voor jullie reacties. Helaas zijn jullie tips met iodide en bruinsteen niet bruikbaar, ik krijg dan veel teveel I- of Mn2+ (> ca 20 umol/l is toxisch voor de planten). Inmiddels is na 48 uur de peroxide toch verdwenen. Blijft dus mijn vraag is dit zo'n traag proces ?
Aardappelrasp zal misschien werken, kan het de volgende keer eens proberen.

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2145 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 02 oktober 2012 - 11:05

De reactie van H2O2 met thiosulfaat verloopt naar mijn weten niet, hiervoor is jodide nodig. Met jodide verloopt de reactie onmiddelijk.

Dat H2O2 toch verdwijnt komt doordat het spontaan langzaam ontleedt. Dit ontledingsproces wordt versneld door licht en warmte. Je zou het moeten meten met een proefmonster maar ik gok dat na 1 à 2 dagen er niet veel meer van over zal zijn. Verder kan H2O2 ook nog met eventueel aanwezig organisch materiaal reageren waardoor het gehalte afneemt.

Verder is de oxidatietoestand van Mn in bruinsteen 4+ en is er slechts een katalytische hoeveelheid van nodig. Ik kan echter niet oordelen hoeverre dit van invloed op de plantengroei kan zijn.

Veranderd door Margriet, 02 oktober 2012 - 11:12

Grower

Grower

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2012 - 12:02

Beste Margriet,
bedankt voor je reacties. Hoeveel bruinsteen is dan denk je nodig voor die katalytische reactie ?
Overigens, zonder de thiosulfaat gebeurde er niets, in de periode van vrijdagmiddag tot maandagmorgen H2O2 stabiel (de bakken met max. licht toetreding en constante beluchting) . Na toevoegen thiosulfaat was binnen 12 uur alle H2O2 verdwenen (ik gebruik teststrookjes), ik rook trouwens ook heel duidelijk H2S !! .

ik dacht trouwens dat dit de reactievergelijkingen zouden moeten zijn

H2O2 + 2 H+ + 2e → 2 H2O
2 S2O32- → S4O62- + 2e

klopt dat
en waar komt dan de H2S vandaan ?

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2145 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 02 oktober 2012 - 14:07

Hoeveel bruinsteen is dan denk je nodig voor die katalytische reactie ?

Bij katalyse gaat het om een zo'n groot mogelijk oppervlak omdat de ontleding aan het oppervlak plaatsvindt. Practisch gezien zou ik zeggen maal het zo fijn mogelijk een voeg een spatelpuntje aan een proefmonster toe en zie wat er gebeurt.

Overigens, zonder de thiosulfaat gebeurde er niets, in de periode van vrijdagmiddag tot maandagmorgen H2O2 stabiel (de bakken met max. licht toetreding en constante beluchting).

Ik kan me dat moeilijk voorstellen tenzij het waterstofperoxide gestabiliseerd is zoals Druipertje al aangaf. Dit moet dan op het etiket staan of te informeren zijn bij de leverancier.

ik rook trouwens ook heel duidelijk H2S !! .

H2S (rotte eieren) kan ik niet verklaren wel dat je SO2 geroken zou hebben. Door het toevoegen van zuur ontleedt thiosulfaat volgens:

S2O32- + 2 H+ → S + SO2 + H2O

en kun je dus SO2 geroken hebben.

Verder kan SO2 wel reageren met H2O2 volgens

SO2 + H2O2 → 2 H + + SO4 2-

wat de afname van waterstofperoxide zou kunnen verklaren.

druipertje

druipertje

• >250 berichten
  • 374 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2012 - 18:17

Ik kan me dat moeilijk voorstellen tenzij het waterstofperoxide gestabiliseerd is zoals Druipertje al aangaf. Dit moet dan op het etiket staan of te informeren zijn bij de leverancier.

Volgens mij zit in bijna alle peroxide die je koopt stabilisator.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures