Springen naar inhoud

Wanneer geef je les in wat? (natuurkunde)

• Log in om te kunnen reageren

kingtim

kingtim

• >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2012 - 12:09

Op het moment ben ik (naast mijn gewone studie) bezig met een minor leren lesgeven (richting natuurkunde). Hier leer ik presenteren, lesgeven en eigenlijk alles wat je zou moeten kunnen als docent. Dit levert (als ik alles netjes uitvoer) ook een 2e graads lesbevoegdheid op.

Op het moment moet ik presentaties voorbereiden (heb er al een paar gehad) waar ik gewoon lesgeef. Voor deze 'minilessen' moet ik ook kijken wat nou mijn doelgroep is (dus 2 vwo, 4 havo ed.). Mijn vraag is: Hoe bepaal je dit?

Er is makkelijk op te zoeken wat zo'n 6vwo'er eenmaal moet kunnen aan het eind (staat netjes geschreven in bestandjes als http://www.nvon.nl/s.../nav2012syl.pdf ). Maar hoe weetje of een klas er aan toe is om bijvoorbeeld vectoren te leren?

Is dit een stukje fingerspitzengefühl of zijn daar ook richtlijnen voor?

(overigens ga deze vraag ook voorleggen bij mijn begeleider want ben er voor op de vingers getikt omdat ik x=1/2*a*t^2 had voorgelegd aan een 4vwo klas terwijl dat natuurlijk te moeilijk is voor hun, maar kan er verder niks over vinden wanneer klassen met kwadraten horen te werken of niet).

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44894 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 oktober 2012 - 17:09

(overigens ga deze vraag ook voorleggen bij mijn begeleider want ben er voor op de vingers getikt omdat ik x=1/2*a*t^2 had voorgelegd aan een 4vwo klas terwijl dat natuurlijk te moeilijk is voor hun, maar kan er verder niks over vinden wanneer klassen met kwadraten horen te werken of niet).

Of een klas "er aan toe is" of niet hangt van twee dingen af:
1) beheersen ze de nodige wiskunde (en dan kan ook vmbo3TL prima met s(t) =½at² overweg, als je nog maar niet gaat vragen om t te bepalen aan de hand van s en a, want formules omkeren is voor vmbo3 nog wat vroeg in het gewoonljike wiskundeprogramma)
Voor een 4VWO klas moet dat kouwe pap zijn.
2) maar het is natuurlijk wél gillende onzin om zomaar uit de losse pols met s=½at² te beginnen als dat niet een logisch vervolg is op voorgaande stof.

Hoe een programma natuurkunde bovenbouw er uitziet (qua stofvolgorde) verschilt van school tot school, en van de gebruikte lesmethode.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

kingtim

kingtim

• >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2012 - 17:14

Dat het onzin is om zulke dingen uit het niets te toveren begrijp ik : (iets waar ik overig wel veel moeite mee heb, sommige dingen voelen erg logisch terwijl ze dat niet zijn. Oefenpunt voor mij).

Maar bestaat er ergens een lijst met welke wiskundige (en misschien natuurkundige) vaardigheden een klas moet hebben in een bepaald jaar? Of verschilt dit per school en leraar?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44894 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 oktober 2012 - 17:44

Dat verschilt per school, maar als het goed is niet per docent.

Stel dat in de klas VWO4a de docent zich stort op beweging en snelheid, en basiselektriciteit, en zijn collega in klas VWO4b statica en atoombouw leuker vindt.
Dan komen die kinderen door roostertoestanden in een andere samenstelling in 5 VWO terecht, en zit je met klassen waarvan de helft nog nooit van een moment heeft gehoord, en de andere helft geen benul heeft van wat 'ie zich bij een parallelschakeling zou moeten indenken. Op welk onderwerp je ook verder wil, in de 5e verveelt de ene helft zich stierlijk en de andere helft valt in het diepe, en bij elk onderwerp wisselen die helften. En dat probleem doet zich ook voor indien de ene collega dieper op iets ingaat dan de andere. Normaal overleg je daarover binnen de sectie en maak je daarover afspraken.

Leerlingen die overstappen van de ene school naar de andere zullen dus wel moeten oppassen.

Voor jou, als je zomaar komt "binnenvallen" voor een los lesje heb je dus geen idee waar je staat, en is dat idee ook nergens anders te vinden dan bij de docenten bij wie je binnenvalt.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

kingtim

kingtim

• >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2012 - 23:12

Oké, dus dat zal gewoon een kwestie zijn van zeer goed voorbereiden (overleggen met docent) op het moment dat ik stages ga lopen :).

de oefenlesjes tijdens mijn minor is dus een beetje zelf inschatten of het zou passen bij een bepaalde klas.

merci :)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44894 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 oktober 2012 - 23:31

een beetje zelf inschatten

Eén probleem: een mens kan pas redelijk schatten zodra hij over een zeker referentiekader/ervaring beschikt. Alles wat je daarvóór doet is eigenlijk weinig meer dan gokken.

Ik weet niet precies wat je verstaat onder een "oefenles tijdens een minor"?

Op een zichzelf respecterend stage-adres zal er wel zeker een programma worden doorgesproken van tevoren. In wat ik bij collega's zie gebeuren (zelf heb ik het nog niet aan de hand gehad) neem je gewoon een les over in het programma van de docent, je hebt de methodeboeken erbij, je bent op de hoogte gebracht van de inhoud van de afgelopen lessen, weet waar je dat uur moet beginnen en waar je moet eindigen, zodat er voor de betreffende klas gewoon een doorlopende lijn is, met alleen een andere lijntjestrekker voor de klas.

kingtim

kingtim

• >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2012 - 07:39

Onder oefenles versta ik nog het 'lesgeven' voor mijn medestudenten (dus eigenlijk puur gericht op tempo,presentatievaardigheden en een moment geven om vol op de bek te kunnen gaan. De stof kent iedereen al).

Later dit jaar ga ik nog daadwerkelijk stage lopen en les geven aan leerlingen. Daar zal het inderdaad gewoon een kwestie zijn van (al semi-geplande) lessen overnemen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures