Banddynamo aansluiten Led lichtslang

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Banddynamo aansluiten Led lichtslang

Hoi Iedereen,

Ik wil voor een project op school een fietsaandrijving maken voor LED lichtslangen.

Ik berekend dat je met een banddynamo ongeveer 3watt aan vermogen krijgt als je trapt. En een LED lichtslang heeft ongeveer 2watt p/m vermogen nodig.

Zal het te zwaar zijn om 4 dynamos op 1 achterwiel te zetten. Want ik wil ongeveer 6meter aan lichtslang hebben.

Nu zat ik ook te denken aan van die kerstverlichtingen maar ik kan niet zo goed vinden hoeveel watt vermogen die nodig hebben.

Of hebben jullie misschien nog andere ideen wat ik qua licht aan zou kunnen sluiten??

Dankjewel alvast

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Banddynamo aansluiten Led lichtslang

Opmerking moderator

omdat dit meer een praktisch-elektrotechnische vraag is verplaatst naar praktische wetenschappen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 68

Re: Banddynamo aansluiten Led lichtslang

Wat is je doel precies? Een rij lichtjes aankrijgen dmv een fiets? Of wil je zo veel mogelijk licht maken met je fiets? (bij dat laatste zijn wel efficiëntere manieren dan een lichtslang).

Als je het gewoon gaaf vind om een ledslang aan te drijven met een fiets zou ik eerst beginnen met een klein stukje slang en kijken of je dat überhaupt aan het branden krijgt. Twee dingen waar je op moet letten (en dus nog even moet uitzoeken):

* Leds werken op gelijkstroom, een dynamo geeft wisselstroom. Deze moet je dus eerst gelijkrichten.

* Je leds werken op een bepaalde spanning (verschilt per lichtslang, volgens mij is 12 v gangbaar). Welk voltage krijg je uit je dynamo? (te laag is meestal niet zo heel erg een probleem je leds branden dan minder fel. Te hoog kan je ledjes makkelijk stukmaken).

Berichten: 3

Re: Banddynamo aansluiten Led lichtslang

Hi,

Ik vind het vooral gewoon gaaf om ledslang aan te drijven met mn fiets. Er is gevraagd mij iets leuks te maken voor het schoolfeest en dat leek me wel een leuk idee.

Is het heel moeilijk om een dynamo dan gelijk te richten? Ik wilde eigenlijk vier dynamos op een achterwiel van een fiets plaatsen. Deze fiets dan met zijn achterkant omhoog en zo 6m ledslang verlichten. Ik heb dit eerder gezien op een feest dus het moet wel mogelijk zijn.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Banddynamo aansluiten Led lichtslang

Ik raad je aan om eerst eens te gaan meten aan een dynamo.

Op zo'n fietsdynamo staat b.v.: 6V, 0,5A. Dat wekt de indruk dat de dynamo 6V levert. Maar dat is maar gedeeltelijk waar. Je moet dat zo lezen: er komt 6V uit als er 0,5A wordt afgenomen.

Als je minder stroom afneemt komt er meer spanning uit. Zonder stroom, dus onbelast, kan de spaninng wel oplopen tot 20 à 30V.

Kijk dan eens naar de lichtslang. Hoeveel spanning moet daar op? Of hoeveel stroom neemt hij af?

Probeer dan de dynamo(s) en de lichtslang(en) op elkaar aan te passen.

Gebruikersavatar
Berichten: 68

Re: Banddynamo aansluiten Led lichtslang

Een dynamo gelijkrichten is niet lastig. Zoek maar eens naar gelijkrichter, diode of bruggelijkrichter. Wat ook kan is 2 van die led stroken in antiparallel zetten (dat betekent dat de ene gaat branden als de stroom de ene kant op gaat, en de andere gaat branden als de stroom de andere kant op gaat).

Het is allemaal goed te doen. Maar ik zou zeggen: begin klein, 1 dynamo, een paar ledjes. (vraag eventueel aan een docent natuurkunde of diegene je kan helpen?) en ga experimenteren!

Berichten: 12.262

Re: Banddynamo aansluiten Led lichtslang

kingtim schreef: di 02 okt 2012, 00:16
Een dynamo gelijkrichten is niet lastig. Zoek maar eens naar gelijkrichter, diode of bruggelijkrichter. Wat ook kan is 2 van die led stroken in antiparallel zetten (dat betekent dat de ene gaat branden als de stroom de ene kant op gaat, en de andere gaat branden als de stroom de andere kant op gaat)
Dat is inderdaad wel een praktische aanpak.

Wat wel van belang is: sluit vooral niet te weinig leds aan, die gaan vrij gemakkelijk stuk als er teveel stroom doorheen loopt.
Victory through technology

Berichten: 1

Re: Banddynamo aansluiten Led lichtslang

kan je niet zelf een led slang maken dat is makkelijker en heeft minder stroom nodig

Gebruikersavatar
Berichten: 68

Re: Banddynamo aansluiten Led lichtslang

Waarom zou een zelfgemaakte led-slang minder stroom nodig hebben? Zover ik weet bestaat een led slang uit ledjes met een paar weerstandjes. Een zelfgemaakte zou uit hetzelfde bestaan. Wat zorgt er dan voor dat er minder stroom nodig is?

Berichten: 3

Re: Banddynamo aansluiten Led lichtslang

Dankjewel allemaal dat jullie meedenken!

Ik heb al uitgezocht en denk zelf dat een gelijkrichter ertussen zetten de beste optie is. Dit ga ik proberen. Zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen, en/of als er zich weer problemen voordoen. ;)

Reageer