Hulp met statistiek en spss

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Hulp met statistiek en spss

Beste iedereen,

Momenteel ben ik bezig met een onderzoek naaf heg voorkomen van een bepaalde vasculaire aandoening in de onderste ledematen. Hierbij heb ik een 1300 patiënten geincludeerd waarbij van iedere patiënt de demografische gegevens (geslacht, leeftijd enz.) zijn genoteerd. Ook is er onderscheid gemaakt op een 6-tal niveaus waarbij er 2 keuzes zijn: wel (1) of geen (0) aanwezigheid van de bepaalde aandoening. (meerdere niveaus kunnen positief zijn bij een individuele patiënt)

Nu ben ik met SPSS aan de slag gegaan om hier een goede berekening van te maken. De gemiddelden van de algemene populatie zijn eenvoudig te berekenen. Maar nu zit ik helemaal vast.

Ik wil graag kijken of er bv. een verschil is tussen het niveau van de aandoening en uitbreiding van de aandoening tussen bv. mannen en vrouwen. Maar ik heb geen idee hoe ik dit moet aanpakken en welke testen ik hiervoor moet gebruiken.

Is het ook mogelijk om in SPSS een bewerking uit te voeren waarbij het zichtbaar is hoeveel procent bv. 2 bepaalde niveau's positief zijn.

Ik weet dat het lastige vragen zijn, maar op mijzelf kom ik hier helaas niet uit.

Alvast enorm bedankt voor een eventuele reactie!

NIels

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Hulp met statistiek en spss

Als die 6 'niveau' variabelen allemaal dichotome variabelen zijn (0/1), kan je 2x2 tabellen maken met geslacht en een Chi-kwadraat toets doen.

Voor de 2e vraag kan je met de count-functie een variabele maken die telt hoeveel niveaus iemand positief was. Die kan je dan weer gebruiken als uitkomstmaat in je analyses.

Dit zijn overigens geen lastige vragen, maar basic statistics. Misschien is het raadzaam om eens een statistiek boek door te nemen, zodat je beter begrijpt wat je aan het doen bent (op die manier leer je ook meer van dit onderzoek).

Reageer