Necrose tijdens menstruatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Necrose tijdens menstruatie

Op het moment dat de concentraties progesteron en oestrogeen dalen doordat het corpus luteum afsterft, vernauwen de arteriën naar het endometrium zich, waardoor bloedtoevoer afneemt en klieren, epitheelcellen en andere weefsels afsterven. De verzwakte arteriewanden scheuren waardoor bloed het bindweefsel instroomt en via baarmoedermond en vagina het lichaam uit wordt 'getransporteerd'.

Het boek "Histologie van de mens; A. Stevens,J. Lowe" geeft het volgende aan:
Capture.PNG
Capture.PNG (49.27 KiB) 699 keer bekeken
Wat duidelijk naar voren komt, is dat het proces necrotisch is. In een eerdere lezing kwamen de verschillen tussen necrose en apoptose naar voren, even schematisch weergegeven:

Afbeelding

Bij necrose komt de celinhoud buiten het membraan, waardoor een ontstekingsreactie erg gemakkelijk kan ontstaan. Bij apoptose blijft het echter allemaal netjes in de cel en is de kans erg klein dat een ontsteking zal ontstaan.

Nu vraag ik mij af waarom het baarmoederslijmvlies en de oöcyt via necrose worden vernietigd en niet door middel van apoptose. Dit laatste is dus veel minder ontstekingsgevoelig en dat lijkt me nogal belangrijk voor de vruchtbaarheid; immers, als er in de uterus, cervix of vagina een onstekingsreactie op touw moet worden gezet dan heeft dat gevolgen voor een mogelijke bevruchting.

Nu weet ik wel dat het lichaam niet echt voor iets kiest, maar als beide vernietigingsmechanismen bestaan, ben ik toch wel benieuwd of er een reden zou kunnen zijn waarom het voordeliger is om de menstruatie necrotisch te beïnvloeden in plaats van apoptotisch.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Necrose tijdens menstruatie

De arteriën zijn niet functioneel meer waardoor deze vernauwen en dat leidt tot necrose. Apoptose is vrij omslachtig want dan moet er via cellulaire communicatie celdood plaatsvinden en tegelijkertijd gaan de arteriën zich vernauwen. Als de cellen al dood gaan door deze vernauwing via necrose, waarom dan nog apoptose? Je kunt beter een sequentieel mechanisme hebben dan een parallel mechanisme. Bij de 2de heb je meer kans op 'fouten', zoals niet in apoptose gaan van endometriumcellen. Dan zit je bij de volgende zwangerschap met een niet goed functionerend endometrium wat de kansen op een goede nidatie alleen maar doet afnemen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Necrose tijdens menstruatie

anusthesist schreef: di 02 okt 2012, 12:12
Als de cellen al dood gaan door deze vernauwing via necrose, waarom dan nog apoptose?
Omdat apoptose voorkomt dat de inhoud van de cel een eigen leven gaat leiden -> waardoor een ontstekingsreactie kan ontstaan.
Dan zit je bij de volgende zwangerschap met een niet goed functionerend endometrium wat de kansen op een goede nidatie alleen maar doet afnemen.
Daar volg ik je niet helemaal; hoezo 'volgende zwangerschap'? Je bedoelt dan waarschijnlijk een zwangerschap in het algemeen? Het necrotisch proces vindt immers tijdens elke menstruatiecyclus plaats. Uiteraard zal een slecht functionerend endometrium (door slecht gecommuniceerde apoptose) een probleem vormen voor een zwangerschap....maar ik begrijp niet waarom je 'volgende zwangerschap' aanhaalt.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Necrose tijdens menstruatie

Pectus schreef: di 02 okt 2012, 15:50
Omdat apoptose voorkomt dat de inhoud van de cel een eigen leven gaat leiden -> waardoor een ontstekingsreactie kan ontstaan.
Wat is daar mis mee dan? Extra ontsteking betekent extra hulp bij het opruimen van niet functionerend endometrium. Een ontsteking an sich is helemaal niet slecht natuurlijk. Hierdoor zit je bijvoorbeeld niet je hele leven lang met een splinter maar pust deze eruit.
Pectus schreef: di 02 okt 2012, 15:50
Daar volg ik je niet helemaal; hoezo 'volgende zwangerschap'?
Als je apoptose niet werkt krijg je geen afstoting van het endometrium tijdens de menstruatie. Dan zit je ná je menstruatie en bij een eventuele zwangerschap met niet goed werkend endometrium. In plaats van 'volgend' zwangerschap had ik moet zeggen: bij een eventuele zwangerschap.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Necrose tijdens menstruatie

anusthesist schreef: di 02 okt 2012, 17:42
Wat is daar mis mee dan? Extra ontsteking betekent extra hulp bij het opruimen van niet functionerend endometrium.


Het zal het lichaam veel energie kosten, wat het er blijkbaar wel voor over heeft. Of het kost minder energie dan een apoptotisch proces (aangezien daar dus meer communicatie plaats zal moeten vinden).
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Necrose tijdens menstruatie

Ik vermoed dat het minder energie kost want bij necrose heb je nodig:

1) Vernauwing van de arteriën

Bij apoptose:

1) Vernauwing van de arteriën

2) Energie voor alle processen welke leiden tot apoptose
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer