Springen naar inhoud

IR-spectra: transmissie groter dan 100%

• Log in om te kunnen reageren

Hendrik1987

Hendrik1987

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2012 - 11:59

Beste forumgebruikers,

Om te kijken of een synthese geslaagd was, heb ik een IR-spectra gemaakt. Nu is de transmissie groter dan 100%. Hoe is dit mogelijk?

IR-spectra is immers een analysemethode waarbij infrarood licht wordt geabsorbeerd. Dus als er sprake is van 0% transmissie dan wordt al het IR licht geabsorbeerd. Hoe zit dit dan met transmissies boven de 100%?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

paac

paac

• >250 berichten
  • 271 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2012 - 12:46

Dat is oa afhankelijk van de achtergrond die je gebruikt hebt.
Als die bindingen bevat die je gemeten monster niet heeft dan kun je transmissies boven de 100% krijgen.

Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.
Clever waste of time: Level 31

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 oktober 2012 - 13:50

Inderdaad, dat is een mogelijkheid. Als je iets oplost, zit er in het eindresultaat tenslotte ook minder oplosmiddel per volume*

Een andere optie kan evt fluorescentie zijn van hetgeen je meet, je zou dan wel een absorptiepiek verwachten op een lagere golflengte dan waar je spectrum boven de 100% uit komt.

* bij forse hoeveelheden opgeloste stof, anders is het verwaarloosbaar.
Victory through technology

Hendrik1987

Hendrik1987

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2012 - 11:50

Bedankt. Maar als er stoffen kunnen geexcitatieerd? worden (electronen naar hogere schil schieten), dan is de IR toch geen goede methode?

paac

paac

• >250 berichten
  • 271 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2012 - 12:42

Ik ben geen expert erop(nog in de leer :P).
Maar volgens mij is het juist gebaseerd erop dat je stoffen excitatieerd(excite is voor mij een bekendere engelse term die erop lijkt, daarom kan ik het misschien verwarren) tot het maken van verschillende vibraties.

Ben benieuwd of het ook klopt wat ik denk, die achtergrond theorie moet ik nodig opsteken...

Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.
Clever waste of time: Level 31

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 oktober 2012 - 17:32

Het Engelse to excite wordt in dit verband in het Nederlands vertaald met aanslaan. Eventueel kun je het hebben over exciteren - geëxciteerd.

Over fluorescentie hoef je je bij IR geen zorgen te maken. Fluorescentie gaat over elektronische transities.

Transmissies boven de 100% zijn te wijten aan de achtergrond. Op welke manier meet je? ATR? Is de diamant wel goed schoongemaakt en drooggeblazen voor de achtergrond werd opgenomen? En over wat voor percentages hebben we het eigenlijk?

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures