zwaartekracht

Moderator: physicalattraction

zwaartekracht

Ik wil graag weten wat precies is zwaartekracht. Ik heb allerei formules op school gekregen. v.b. Fz=m*G met G=9.81

Kan iemand me uitleggen wat precies is zwarte kracht? waarom trekken twee massa elkaar aan?

alvast bedank

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: zwaartekracht

misschien dit eens eerst proberen: http://www.google.be/search?q=zwaartekrach...F-8&hl=nl&meta=

hier vind je je antwoord misschien ook al: http://www.wetenschapsforum.nl/search.php?mode=results
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 18

Re: zwaartekracht

:shock: zwaartekracht is de kracht waarmee de ene massa (meestal de aarde) aan een andere massa trekt (jij of ik bijvoorbeeld)

oh ja, als je ergens een definitie van zoekt, is het woordenboek een goed id...

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: zwaartekracht

Da's niet zo'n makkelijke vraag, en het soort antwoord dat je zoekt ligt aan het "niveau" waarop je denkt. Voor middelbare school natuurkunde kun je zeggen dat massa elkaar aantrekt, en het "waarom" is dat dit domweg een natuurkracht is (één van de vier).

De algemene formule voor zwaartekracht (dus niet specifiek voor de aarde) is F = G*m1*m2/(d^2), waarbij m1 en m2 de massa's zijn die elkaar aantrekken, d^2 is hun afstand in het kwadraat, G is de gravitatie-constante van Newton (6,6732 * 10^-11). Deze G is heel iets anders dan de "g" van de zwaartekracht van de aarde!

Die g van de aarde kun je daar wel uit afleiden: vul voor m1 de massa van de aarde in en voor d de gemiddelde afstand van het centrum van de aarde tot het oppervlak, dan krijg je ongeveer g=9,78 (g is hier de versnelling die door de zwaartekracht wordt veroorzaakt). De formule voor aantrekkingskracht van de aarde wordt dan F = g*m, en m is hier m2 uit de vorige formule, de massa van het object wat door de aarde wordt aangetrokken.

Je ziet dat deze formule niet helemaal nauwkeurig is, want

- de afstand van centrum tot oppervlak van de aarde is niet overal gelijk

- we gebruiken deze formule ook voor objecten die boven het aardoppervlak hangen, dus de afstand is eigenlijk nog iets anders (eigenlijk verandert g zelfs tijdens het vallen, omdat door de val de afstand kleiner wordt)

- het object trekt zelf ook de aarde aan (maar dit is verwaarloosbaar)

In principe is deze omschrijving van zwaartekracht incompleet, want eigenlijk is er geen sprake aantrekking maar van een kromming in de ruimtetijd die wordt veroorzaakt door massa. Zoek op relativiteitstheorie van Einstein voor meer info. Waar deeltjes voor hun eigen gevoel rechtdoor gaan, zie je als buitenstaander dat ze een kromme baan afleggen, en dat kun je dan versimpeld uitleggen als het aantrekken van die deeltjes.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: zwaartekracht

ik heb ook gravitatie kracht op school gekregen. maar ik begrijp niet waarom massa elkaar aantrekken. het niet voor niets ze elkaar aantrekken. :S

Ik denk dat de ruimtetijd theorie fout is. Tijd is immers onafhankelijk van ruimte. er is geen verband tussen ruimte en tijd. Als er is, dan verandert de tijd wanneer de ruimte verandert. Bovendien de kromming van lich betekent niet kromming van tijd. het is alleen een kromming van lichstraal die wij als mens gebruiken om iets te zien. Ik denk dat tijd is absoluut en heeft geen einde of begin.

Als ik fout ben, verklaar/bewijs dat ruimte en tijd wel van elkaar afhankelijks zijn.

:shock:

Berichten: 1.404

Re: zwaartekracht

Ik denk dat de ruimtetijd theorie fout is. Tijd is immers onafhankelijk van ruimte. er is geen verband tussen ruimte en tijd.
In de ruimtetijd theorie ( en ik denk dat je hier de algemene relativiteitstheorie met bedoelt) is er nergens sprake dat de tijd afhankelijk is van de ruimte. In deze theorie wordt enkel gesteld dat tijd evenzeer als dimensie ( en niet als parameter) moet gezien worden als de drie ruimte dimensies om de fysische wereld te beschrijven.
Ik denk dat tijd is absoluut en heeft geen einde of begin
Ik denk dat weinig wetenschappers hier nog van overtuigd zijn heden ten dage. De relativiteitstheorie heeft de absolute tijd immers naar de prullenmand verwezen. Tijd is relatief en afhankelijk van de weg die je aflegt in de ruimtetijd

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: zwaartekracht

Die g van de aarde kun je daar wel uit afleiden: vul voor m1 de massa van de aarde in en voor d de gemiddelde afstand van het centrum van de aarde tot het oppervlak, dan krijg je ongeveer g=9,78 (g is hier de versnelling die door de zwaartekracht wordt veroorzaakt).[/quote]

g is toch altijd 9,81m/s^2?

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: zwaartekracht

g is toch altijd 9,81m/s^2?
nee, deze 'constante' hangt af van waar je je bevindt op aarde. (hier in onze streken is het inderdaad 9.81)
You can't predict a fool's behaviour

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: zwaartekracht

http://65.75.186.160/picserver/img.php?/U7...081787216//lq95

Wat je hier ziet is de manier waarop de ruimtetijd gekromt wordt nabij een zwart gat.

s = ruimtedimensie

t = tijdsdimensie

Verander het zwart gat in de Aarde door de meest linkse t -as als aardoppervlak te beschouwen. Het versnelt zich constant met 9,81 m/s/s van de Aarde af. Maar omdat alle ruimte om de Aarde zo gekromt is zien we niet het aardoppervlak naar buiten versnellen, in plaats daarvan zien we een voorwerp met wereldlijn W van het oppervlak omhooggaan(A) en terugvallen© op het oppervlak van de Aarde (zie tekening). Hoe massa precies de ruimtetijd op deze manier kromt is nog niet bekent zover ik weet.

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: zwaartekracht

Ik denk dat de ruimtetijd theorie fout is. Tijd is immers onafhankelijk van ruimte. er is geen verband tussen ruimte en tijd.

Ruimte en tijd zijn wel met elkaar verbonden. Hoe kunnen ze anders altijd samen voor een constante lichtsnelheid zorgen? Ze zijn elkaars spiegelbeeld in de lichtkegel!

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: zwaartekracht

dat eerste moest een quote zijn :shock: [/img]

Berichten: 63

Re: zwaartekracht

Dan kan je op het knopje <edit> klikken dat rechts bovenaan je bericht verschijnt;

in je bericht typ je dan voor de quote [*quote*] en erna [/*quote*] (zonder de sterretjes).
Realiteit is een illusie die ontstaat door gebrek aan alcohol.

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: zwaartekracht

Reinder schreef: g is toch altijd 9,81m/s^2?
nee, deze 'constante' hangt af van waar je je bevindt op aarde. (hier in onze streken is het inderdaad 9.81)


En dat komt door het feit dat de aarde niet helemaal rond is en we dus op verschilende afstanden van de kern zitten?

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: zwaartekracht

T-reg schreef:
Reinder schreef: g is toch altijd 9,81m/s^2?
nee, deze 'constante' hangt af van waar je je bevindt op aarde. (hier in onze streken is het inderdaad 9.81)


En dat komt door het feit dat de aarde niet helemaal rond is en we dus op verschilende afstanden van de kern zitten?


Zo kan je dat zien ja. Als de aarde een perfecte bol zou zijn, zou g wel overal hetzelfde zijn als op het aardoppervlak. Ik dacht dat de aarde wat 'dikker' is bij de evenaar, en dat daar dus g kleiner is: 9.78 m/s^2.

Verder kan je (met een omkeerslinger bijvoorbeeld) een verschil meten tussen de waarde van g op verschillende verdiepingen in hetzelfde gebouw!

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: zwaartekracht

Jongens jongens jongens.

Het feit dat de zwaartekracht varieert is geheel te wijden aan de centriputale kracht die op de evenaar een klein gedeelte van de zwaartekracht opheft, hij slingert je ervanaf om het zo te zeggen.

Ik zeg: gebruik de zoekknop van dit forum en zoek op zwaartekracht, want daar staan al genoeg topics van open.

Reageer