Functie van een spier bepalen als je alleen de ligging weet

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Functie van een spier bepalen als je alleen de ligging weet

Voor het vak anatomie bij de opleiding podotherapie houden wij ons momenteel bezig met de onderste beenspieren. We kregen bij een studietaak de vraag hoe we de functie van een spier kunt bepalen als je alleen de ligging van de spier weet.

Met functie wordt bedoeld: Dorsaalflexie of Plantairflexie in het bovenste spronggewricht (BSG) of inversie en eversie in het onderste spronggewricht (OSG)

Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik kom er totaal niet uit.

mvg,

Podofiel

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Functie van een spier bepalen als je alleen de ligging weet

Dag podofiel,
  • Hoe loopt de as van het bovenste spronggewricht? Van waar, naar waar?
  • Wat is het verloop van je spier(pees)?


Als je dit weet kan je oriënteren waar de pees van de spier de as zal kruisen en aan de hand van deze informatie de functie bepalen.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Berichten: 3

Re: Functie van een spier bepalen als je alleen de ligging weet

De as van het BSG loopt transversaal door de malleolus medialis en lateralis.

Maar kijk; bijvoorbeeld het verloop van de pees van de m. tibialis posterior hecht aan de os cuneiforme mediale en aan de base van de metatarsi 1 t/m 4. Hoe kan ik daar aan zien welke beweging er uit voort komt?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Functie van een spier bepalen als je alleen de ligging weet

Als je kijkt naar de origo en insertie van een spier weet je wat er gebeurt als de spier zich verkort (aanspant).

1) De origo van de m. tibialis posterior is de dorsale tibia en fibula.

2) De insertie van de m. tibialis posterior is zoals je vermeldde de mediale cuneiforme.

Als de spier zich verkort krijg je dus op basis van:

1) plantairflexie

2) inversie

De origo van de m. tibialis anterior is de ventrale tibia waardoor verkorting leidt tot dorsiflexie van de voet. Echter is ook hier de insertie de mediale cuneiforme waardoor deze ook leidt tot inversie.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Functie van een spier bepalen als je alleen de ligging weet

Ter aanvulling: de insertie van de pees van de Tibialis Posterior zal ook op de plantaire zijde van de voet insereren waar de pees van de Tibialis Anterior op de dorsale zijde insereren. Ook daar kan je dus conclusies uit trekken.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Berichten: 3

Re: Functie van een spier bepalen als je alleen de ligging weet

Bedankt voor de snelle, maar voor vooral bruikbare reactie!

Reageer