Batterij opladen met vuur

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Batterij opladen met vuur

Hallo,

Ik ben een nieuw product aan het ontwikkelen en de besturing wordt tegenwoordig met 4 AA batterijen gevoed. Na zo'n 6 maanden zijn deze batterijen leeg en moeten ze vervangen worden.

Er zit ook een waakvlam in het apparaat. Nu weet ik dat je met een peltier element, een thermokoppel of een thermal photovoltaïc cell elektriciteit kan opwekken met warmte. De waakvlam is blauw en net niet ruisend, dus zal hij zo rond de 800 tot 1000 graden C zijn.

Mijn vraag is dus eigenlijk:

Is het mogelijk om m.b.v. de waakvlam genoeg energie op te wekken om de batterijen (of een accupack natuurlijk) nooit leeg te laten lopen? En aan welke technieken en componenten zou ik dan moeten denken?

Alvast bedankt!

Maarten

Berichten: 12.262

Re: Batterij opladen met vuur

Aan zoiets: http://en.wikipedia.org/wiki/Thermoelectric_generator

Dat plaatje op de foto is het feitelijke TEC element. In jouw constructie zou je aan 1 zijde een koellichaam bevestigen, en aan de andere zijde een stuk metaal dat door de vlam verwarmd wordt. Deze dingetjes werken niet bij heel hoge temperaturen, ik denk dat je het praktisch zo moet construeren dat de koude kant net boven kamertemperatuur blijft (graad of 30-40) en de warme kan een stukje daarboven (60-80).

Als het geheel 6 maanden werkt op 4 penlites denk ik dat het niet zo'n probleem zal zijn voldoende vermogen op te wekken met een TEC die een beetje warmte van de waakvlam pikt... alleen moet je er wel voor zorgen dat het ding niet oververhit zodra de grote vlam aan gaat (neem aan dat die waakvlam daarvoor dient, zoals in een cv ketel oid).
Victory through technology

Reageer