Springen naar inhoud

Volume of milligrammen?

• Log in om te kunnen reageren

Davea

Davea

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2012 - 12:48

Beste allemaal,

Ik wil de ph van mijn grond meten. Nu lees ik veel berichten over, dat je met gedistilleerd water, en een gelijk deel grond, de oh kan meten.

Maar nu zit ik met het volgende. Er wordt gesproken over
20 gram grond. En. 20 gram water.
Echter als ik 20 gram water toevoeg aan de aarde, wordt dit water direct opgenomen.
Is het noodzakelijk om de twee delen in gelijke gewichten af te meten, of kan ik het ook afmeten in een maatcillinder, zodat ik qua volume dezelfde waardes heb? Of heb ik dan in de praktijk teveel water?

Misschien een domme vraag, maar ik twijfel hieraan.

Grt

Dave

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 03 oktober 2012 - 14:09

In de praktijk gebruikt men verschillende gewichtsverhoudingen voor grond:water. Ik zie variatie van 1:1 tot 1:5

In feite dient men bij de gemeten grond-pH te vermelden bij welke verhouding men gemeten heeft.

Wel is het van belang het mengsel een uurtje mechanisch te roeren of te schudden voor men de pH meet.
Hydrogen economy is a Hype.

Davea

Davea

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2012 - 15:32

Dank

Ik gebruik water wat door een osmosefilter is gegaan, en heeft
Een ph van 6.8. Ik neem aan dat de 1:1 verhouding, dus ook geldt voor
Volume bepaling? Een gelijke volume aan wAter, zal zwaarder zijn
Dan de aarde, dus ik hoop niet dat dit de uitslag zal beinvloeden.

Ik wil het dan gaan afmeten in een maatcilinder, tot een volume van
20. Dit voor water en aarde

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 03 oktober 2012 - 16:23

Het gaat bij een 1:1 verhouding om het mengen van bijvoorbeeld 10 gram aarde met 10 gram (=10 ml) gedestilleerd (of gedemineraliseerd) water.

De bekendste standaard methode is de ASTM D4972-01 Zie vooral punt 10.3

In plaats van water gebruikt men ook wel een 0,01 M CaCl2 oplossing. Dat geeft een pH waarde die lager is dan bij gebruik van water, maar dat zou meer realistisch zijn, zegt men.

In plaats van een 1:1 mengverhouding gebruikt men ook wel eens 1:2 of zelfs 1:5

http://www.bacto.com...-of-ph-in-soil/

Kortom: iedereen doet maar wat, dus een pH waarde zonder vermelding van de gebruikte methode heeft weinig waarde.
Hydrogen economy is a Hype.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44863 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 oktober 2012 - 16:34

1:2 volume-extract is in de Nederlandse land-en tuinbouw met voorsprong de meest voorkomende standaard. Het volume grond wordt hierbij zowel handig als zonder poriën mee te meten bepaald:

www.nieuwkoopbv.nl/pdf/MonstervoorbereidingNederlands.pdf

(geredigeerd jvdv)
De analyses worden uitgevoerd met een 1:2 volume extract. Dit houdt in dat aan 2 delen gedemineraliseerd water 1 deel veldvochtige grond wordt toegevoegd. Vul hiervoor een maatbeker met bijv 200 mL gedestilleerd water aan met de te bemonsteren grond tot 300 mL (schud de beker zo af en toe tijdens het aanvullen met grond).
Hierna wordt het mengsel minimaal 2 minuten goed geschud (het beste is ca. 20 minuten).
..//..
De pH kan rechtstreeks in de suspensie gemeten worden,

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Davea

Davea

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2012 - 19:06

Ik heb de test gedaan. Ik schrok.

Ik heb met een volumeglas, het glas gevuld met water tot een volume van 40
Hierna heb ik het volumeglas aangevuld tot volume van 20 met grond.

20 minuten stevig geschudt en geroerd met een schone glazen roerstaaf.
De PH van het gedeminiraliseerde water was 6,5. Uiteindelijk gaf de emulsie een PH van 4,4, wat
5,8 zou moeten zijn. Veelste zuur dus. Ik meet Altijd het water INC de voedingstoffen voordat ik dit geef, en ik kom nooit boven een oh van 5,8. Vreemd dat deze dan nu toch 4,5 is.

Ook heb ik de ph meter opnieuw gecalibreerd, maar deze bleek geen afwijking te geven, met de meting
Van 2 maanden geleden. ( een goede meter denk ik dan ).

Kortom, de PH is 4,5, maar moet 5,8 tot MAX 6,5 zijn.
Ik heb Dyscalculie, dus heb moeite met cijfers, maar wat moet ik nu in godsnaam voor PH aanhouden, om mijn grond bij de volgende waterbeurt, weer op 5,8 te krijgen? M'n planten gaan eraan nu, en het zijn niet de minste planten.

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren.

Grt

Dve

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44863 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 oktober 2012 - 21:46

Zuurgraad van grond is geen onmiddellijke afspiegeling van de zuurgraad van je gietwater. Plantenwortels hebben zelf al een verzurende werking in de bodem, opname van kationen als kalium, magnesium en calcium moet ook gepaard gaan met afgifte van kationen, (vanwege ladingsevenwicht), en veelal is dat H3O+. Verder, als je stikstof toedient in ammoniumvorm heeft dat in eerste instantie een basische werking in je gietwater (en grond) maar omdat nitrificerende bacteriën in de grond ermee aan het werk gaan en ammoniak in stappen omzetten in uiteindelijk nitraat werken ammoniakhoudende meststoffen per saldo behoorlijk zuur in de bodem. Het kationuitwisselingscomplex in de bodem tenslotte kan behoorlijk bufferen.

Als je zeker weet dat je meetapparatuur in orde is (een paar simpele meetstrookjes zouden dat in je extract moeten kunnen bevestigen) is de eerste redding een zakje dolokal. Hoeveel je daarvan moet toedienen, geen idee omdat we geen idee hebben van de grondsoort. Als het gaat om een grond met een hoge kationuitwisselingscapaciteit (bijv kleihoudende grond of humusrijke grond) kan dat véle keren meer zijn dan wanneer het om een zandgrond gaat. Dan nog, sterke schokken in pH zijn nooit bevorderlijk voor enig groeiproces, dus rustig corrigeren is de boodschap. Overdosering kan tevens leiden tot te hoge pH's en daarmee ernstige ijzer- en mangaangebreksverschijnselen.

Een pH van 4,5 is reden tot correctie, maar niet zó schokkend (behalve voor kalkminnende planten) dat je tot draconische maatregelen moet overgaan. En, afhankelijk van de soort voeding die je met je gietwater meegeeft kunnen hoge dosissen kalk opgelost in dat gietwater onoplosbaarheid en dus onopneembaarheid van elementen als ijzer en mangaan veroorzaken, en dan ben je mogelijk net zover of verder van de pad.

Om wat voor planten in wat voor grond gaat het?
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44863 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 oktober 2012 - 21:57

Opmerking moderator :

Dit gaat duidelijk niet (meer) over wiskunde, dus verplaatst naar het biologieforum.

Davea

Davea

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2012 - 21:13

Heet gaat om Heliconia's, welke staan in cocopeat.
Wel moet ik aangeven, dat ik wel osmosewater heb gebruikt, welke een ph behoort te hebben
Van 6,8/7.0.
helaas zat er nog van iets oud water in het vat, en had het osmosewater, een ph van 6,4.

De grond heb ik volgens de regels gemeten met dit water, en de ph bleek 4,4 tezijn. Is het nu zo, dat als
Mijn osmosewater, een ph had gehad van 7,0, de uitslag 0,6 punten hoger had gelegen? Dus een ph van 5.0 ?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44863 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 oktober 2012 - 07:17

Nee.
Ik neem aan dat je met osmosewater bedoelt water afkomstig uit een apparaat voor omgekeerde osmose? Dat water is nagenoeg vergelijkbaar met gedestilleerd, dus zuiver water.

Zuurgraad gemeten in pH is een logaritmische schaal. Het zuurgehalte (heel simpel gezegd het aantal zuurionen per liter) in water met een pH van 6,4 stelt niks voor. bij pH 6 is eht zuurgehalte 10 x zo hoog als bij pH 7, bij pH 5 is het zuurgehalte 100 x zo hoog als bij pH 7, bij pH 4 is het zuurgehalte 1000 x zo hoog als bij pH 7.
Of dat water nou een pH van 7 of van 6,4 heeft, dat gaat de meting in zo'n 1:2 volume-extract niet meetbaar beïnvloeden.

Zoals ik in mijn post hierboven al ergens zei, de pH van je gietwater heeft in een gemiddelde grondsoort nauwelijks een directe invloed op de pH van je bodem (tenzij je iets idioots gaat doen en bijvoorbeeld met geconcentreerd zwavelzuur gaat gieten :? ). De kationuitwisselingscapaciteit (laten we zeggen de buffercapaciteit) van cocopeat is groot, dus de pH van het water van een of enkele gietbeurten gaat geen schokkende invloed op je bodem-pH hebben.

Maar vóórdat je maatregelen gaat nemen zou ik eerst eens de betrouwbaarheid van je pH-meter checken.

Davea

Davea

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2012 - 08:44

Beste Jan,

Dank voor je reactie.
Ik heb de meter geijkt, en komt bij ons uit het lab.
De meter geeft netjes de ph aan, zoals op de ijkvloeistof staat vermeld. Een stripje heeft
Altijd een vreemd effect hier op osmosewater, en geeft een extreem lage ph aan. Zeker wanneer ik dit nogeens
Heb aangezuurd. Het was dus lastig om te bepalen, welke methode er nu het meest betrouwbaar is.

Daar de meter, de ijkvloeistof correct meet, ben ik ervan uit gegaan, dat deze het meest betrouwbaar was.
Wel wil ik de ph in mijn grond verhogen, maar weer niet te hoog, daar deze planten absoluut niet tegen kalk kunnen.
Echter moet ik wel met kalk strooien zegt men? Dus dit moet dan absoluut niet teveel zijn. Ik heb verschillende middelen
Meegenomge bij iemand, en dat is.

Calciumcitraat. 4h20
En
Calciumhydroxide

Is een van deze middelen geschikt voor het verhogen van de ph in grond op een veilige manier? Ph moet uitkomen
Op 5,8. Dat zou het meest ideale zijn. MAX 6,5, maar ik wil er liever wat onder zitten. Bij 4,4 worden namelijk bepaalde stoffen net iets minder goed opgenomen, zoals calcium, waarvan ik juist denk, dat daar een gebrek aan is.

Grt

Dave

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44863 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 oktober 2012 - 20:14

nee, ga niet met dat soort calciumzouten zitten modderen.
Ga gewoon bij de plaatselijke tuinbenodigdhedenwinkel om een zakje dolokal (gekorrelde dolomietkalk). Oplossen zal niet goed lukken, maar een eetlepel in een kommetje met water tot een papje vergrutten en dan in een grote gieter tot een suspensie roeren moet lukken. Doorgieten tot het water er van onderen ruim uitloopt (en goed laten uitdraineren voordat je de plant weer in de overpot zet, zodat hij niet met natte voeten blijft staan). Pas ook op dat je het laatste kletsje met een geconcentreerd restje dolokalpoeder niet meegiet. Een paar dagen later nog eens pH meten, en een of twee keer per week herhalen totdat je in de buurt van de pH 5,5 komt. Rustig opbouwen. In dit seizoen zul je niet veel gieten, misschien is op dit ogenblik eens per week nog wel te vaak.

Calcium en magnesium zijn overigens prima mobiel in de bodem bij lage pH, en opname ervan is ook al geen probleem. Maar een te lage pH duidt mogelijk wel op een relatief gebrek aan deze elementen in de bodem.

Maak overigens je gieter weer redelijk schoon voordat je weer water met andere meststoffen klaarmaakt. Vooral ijzer en mangaan vormen in combinatie met hogere concentraties kalk gelijk onoplosbare neerslagen en dan draai je weer in het ijzer- en mangaangebrek. Restjes dolokal kiep je in de tuin, of bij gebrek aan tuin door de gootsteen, het is milieu-ongevaarlijk.

Davea

Davea

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2012 - 20:51

Dank voor je reactie.
Loop ik niet de kans, dat na tievoeging hiervan, mijn ph omhoog knalt
Naar bv 7 of 8 ?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44863 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 oktober 2012 - 21:22

(pas op, ik heb het over gieters van 10 liter, ik neem toch aan dat deze planten minstens in 10L-potten of zelfs kuipen staan en dat je daarvoor met een serieuze gieter werkt?)

Nou, met maximaal 1 g dolokal per liter, in een substraat als cocopeat (hoge uitwisselingscapaciteit), ben ik ervan overtuigd dat dat wel meevalt.
Maar anders begin je rustiger, met een halve lepel per gieter. Dat kan in ieder geval geen kwaad.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures