Verschil 'als en alleen als' en 'dan en slechts dan'

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 524

Verschil 'als en alleen als' en 'dan en slechts dan'

Wat is het verschil tussen P als en alleen als Q en P dan en slechts dan Q, waarbij P en Q bepaalde uitspraken zijn? Eigenlijk heb ik beide verbanden/relaties hetzelfde geïnterpreteerd, maar er moet toch een reden zijn dat beide gebruikt worden?

- Fruitschaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Verschil 'als en alleen als' en 'dan en slechts dan'

Er is geen enkel verschil tussen beide uitspraken. Volgens mij is het gewoon een goesting van de schrijver. Of voor wat variatie erin te brengen ;) .

Opmerking moderator

Verplaatst naar Wiskunde Algemeen.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 524

Re: Verschil 'als en alleen als' en 'dan en slechts dan'

Oké, bedankt voor je antwoord. Ik kon ook nergens iets vinden over een eventueel verschil, dus vandaar deze vraag.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Verschil 'als en alleen als' en 'dan en slechts dan'

Voor zover ik het kan inschatten is 'als en slechts als' wat meer ingeburgerd in Vlaanderen en wordt de formulering 'dan en slechts dan als' (desda) eerder in Nederland gebruikt. Beide duiden op een equivalentie van uitspraken; in het Engels is dat 'if and only if', vaak afgekort tot iff.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Verschil 'als en alleen als' en 'dan en slechts dan'

TD schreef: wo 03 okt 2012, 17:05
Voor zover ik het kan inschatten is 'als en slechts als' wat meer ingeburgerd in Vlaanderen en wordt de formulering 'dan en slechts dan als' (desda) eerder in Nederland gebruikt.
Zo is het inderdaad. Deel 1 van Johan Wansinks Didactische oriëntatie voor wiskundeleraren voegt daar tevens aan toe dat "'als en slechts als" als asa wordt afgekort.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer