Springen naar inhoud

Compositie van functies

• Log in om te kunnen reageren

Fruitschaal

Fruitschaal

• >250 berichten
  • 524 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2012 - 15:54

Hallo,

Stel LaTeX niet-lege verzamelingen en zij LaTeX een functie.
Bewijs dat LaTeX injectief is, als en alleen als LaTeX impliceert dat LaTeX voor alle functies LaTeX , voor alle verzamelingen LaTeX .

---

Dit bewijs bestaat volgens mij uit twee delen.

(1) Neem aan dat LaTeX injectief is en leidt dan af dat LaTeX impliceert dat LaTeX voor alle functies LaTeX , voor alle verzamelingen LaTeX .

(2) Neem aan dat LaTeX impliceert dat LaTeX voor alle functies LaTeX , voor alle verzamelingen LaTeX en leidt dan af dat LaTeX injectief is.

---

Bewijs:

(1) LaTeX is injectief, dus LaTeX voor alle LaTeX

LaTeX en LaTeX , LaTeX .

Dus als er geldt dat: LaTeX , dan staat dat voor LaTeX
LaTeX en aangezien LaTeX injectief is geldt: LaTeX voor alle LaTeX .
Dus LaTeX

Is dit bewijs goed? En moet ik nog iets doen met het feit dat het voor alle verzamelingen Z moet gelden (ik ging nu gewoon van een verzameling Z uit).

(2) De andere kant op levert mij meer problemen op. Kan ik dan gewoon op dezelfde manier redeneren, maar dan juist de andere kant op?

---

Alvast bedankt voor eventuele hulp.
- Fruitschaal.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 oktober 2012 - 16:05

Je bewijs voor (1) klopt. Het kiezen van een Z is niet erg. Je kiest die willekeurig en niet specifiek.

Ik noteer vanaf nu mu = m, alfa = a etc. Voor (2), stel dus dat m(x) = m(y). Je wilt nu bewijzen dat x = y. Stel nu eens dat je voor Z een singleton {z} kiest. Wat zou je dan voor je functies a en b kunnen nemen als beeld van {z}?

En waarom mag ik voor (2) wél een specifieke Z kiezen?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Fruitschaal

Fruitschaal

• >250 berichten
  • 524 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2012 - 20:55

Wat bedoel je met een singleton {z}? Bij 2 mag je een specifieke Z kiezen, omdat je in de aanname al meeneemt dat het voor alle Z geldt. Dus als je verder wilt kun je een willekeurige Z kiezen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 oktober 2012 - 09:57

Gewoon, dat je verzameling Z uit 1 punt bestaat. Welk punt doet er niet toe. We noemen het gewoon z dat punt. Dus Z = {z}. Dan moeten we nu gewoon zeggen a(z) = ... en b(z) = ... en dan liggen a en b volledig vast (want je moet maar van 1 pnt het beeld zoeken).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Onur89

Onur89

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2012 - 09:37

Def. LaTeX zoals Drieske het al heeft gezegd: LaTeX en bekijk LaTeX . Omdat je nu LaTeX wil bewijzen, neem je aan dat LaTeX geldt. Dus kun je afleiden dat LaTeX injectief is.

Extra hint: gebruik de contrapositive.

Fruitschaal

Fruitschaal

• >250 berichten
  • 524 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2012 - 12:56

Bedankt voor de reacties.

Bij (2) geldt dat als LaTeX er moet gelden dat LaTeX voor alle LaTeX .

Stel dus dat LaTeX . Nu moet bewezen worden dat dan LaTeX .

Stel dat LaTeX . Dan geldt dus voor willekeurige functies LaTeX en LaTeX dat LaTeX en LaTeX .
LaTeX .

Gegeven is dat voor LaTeX geldt dat LaTeX . Zij nu LaTeX en LaTeX .

Dat betekent dus dat LaTeX . Per definitie is LaTeX dus injectief.

Het bewijs is nog wat slordig denk ik, maar moet het ongeveer zo?

Veranderd door Fruitschaal, 05 oktober 2012 - 12:58

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 oktober 2012 - 15:11

Het moet inderdaad ongeveer zo. Je kunt dat allemaal alleen wat rechtstreekser/mooier opschrijven. Waag je die poging?

Also tagged with one or more of these keywords: wiskunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures