Roest (FeO, Fe2O3) Verwijderen: de chemische reactie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Roest (FeO, Fe2O3) Verwijderen: de chemische reactie

Beste Scheikundige ,

Laatst had ik een probleem: Roest op mijn fiets. Na wat rondgevraag hoe ik dit kon oplossen heb ik het roest verwijderd d.m.v. WD - 40 en een staalborstel. Dat lukte aardig. Uit nieuwsgierigheid heb ik daarna geprobeerd om hetzelfde te doen met cola ;)

Nu vroeg ik me af: Wat is eigenlijk de chemische reactie die optreed bij het verwijderen van roest.

En om er een leuk verslagje van te maken zou ik graag willen weten hoe dat dan precies werkt bij bijvoorbeeld het roest in cola te stoppen, wd-40 op te doen maar ook wat er eigenlijk gebeurt (scheikundig) als je met uiensap of schoomaakazijn (geloof dat er ergens op het net stond dat het werkt) het roest laat 'verdwijnen'.

Bij voorbaat dank :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Roest (FeO, Fe2O3) Verwijderen: de chemische reactie

WD40 is een soort van kruipolie wat tussen het roest en het staal kruipt zodat het gemakkelijker met een borstel te verwijderen is.

Cola, azijn en uiensap bevatten zuren die met het roest reageren en het omzetten in Fe2+ en Fe3+ en water.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 12.262

Re: Roest (FeO, Fe2O3) Verwijderen: de chemische reactie

Die reactie met cola is een nogal vage. An sich werkt dat Fe3/Fe2 verhaal met de meeste zuren, maar cola bevat meer dan zuur alleen. Zo schijnt het koolzuur te helpen bij de kinetiek, en in wildere verhalen heeft de suiker ook nog een rol in redoxreacties. Met zoutzuur werkt het overigens ook, alleen blijft dan FeCl2 achter op het oppervlak - dat is geen roest, maar ook geen zuiver ijzer.

WD40 is inderdaad een soort kruipolie. Dat kan handig zijn om vastzittende zaken mee los te krijgen, maar als je ijzer ermee insmeert vormt het ook een beschermende laag tegen water, vergelijkbaar met domweg invetten met smeer. Het is vooral een handig goedje om dingen los te maken, niet zo zeer bedoeld voor langdurige bescherming tegen corrosie.
Victory through technology

Berichten: 9

Re: Roest (FeO, Fe2O3) Verwijderen: de chemische reactie

Heel erg bedankt op jullie snelle reacties. Nu rest mij nog 1 vraag: Als ik snel roest wil creëren op een bijv. spijker, wat moet ik naast een open bak water in het water laten oplossen om sneller roest te krijgen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Roest (FeO, Fe2O3) Verwijderen: de chemische reactie

Als je een spijker gebruikt moet je wel weten waar die van gemaakt is. Sommige zijn vertind, sommige gegalvaniseerd en sommigen van RVS.

Om vertinde spijkers te laten roesten moet je ze eerst een beetje schuren zodat er gedeeltelijk ijzer bloot komt. Als je het tin op plekken gedeeltelijk laat zitten roest het ijzer sneller dan gewoon ijzer omdat er een galvanisch element ontstaat doordat tin edeler is dan ijzer. Bij blik heb je hetzelfde effect: als het tinlaagje eenmaal beschadigd is roest het snel.

Gegalvaniseerde spijkers zijn bekleed met zink, wat minder edel is dan ijzer, dus die roesten juist erg langzaam.

Keukenzout aan water toevoegen helpt om het roesten te versnellen.

Lees verder dit topic: http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... van-ijzer/
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer