LaTeX - TexMakerX / MiKTeX / TeXworks

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 682

LaTeX - TexMakerX / MiKTeX / TeXworks

Goedendag,

Ik zie even door de bomen het bos niet meer.

Een tijd geleden wilde ik de benodigde programma's installeren om in LaTeX documenten te kunnen vervaardigen. Ik heb toen gelezen dat ik MiKTeX, TexMakerX en TeXworks moest installeren, dat heb ik dan ook gedaan.

Nu ben ik vandaag met een rapport begonnen in TexMakerX, hier kan ik LaTeX code in kwijt en verder kan ik dit omzetten naar PDF formaat (m.b.v. de F1 toets).

Waar dienen MiKTeX en TeXworks nu voor? Heb ik deze nu wel nodig?

Alvast bedankt!
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: LaTeX - TexMakerX / MiKTeX / TeXworks

MiKTeX is de zgn. TeX-distributie: deze bevat alle hulpmiddelen ("onder de motorkap") om een .tex document om te zetten in iets anders (pdf, dvi, enz..).

Al de rest is supplementair: je kan ook handmatig d.m.v. commando's de programma's van MikTeX aansturen en de .tex documenten in kladblok maken. Maar een editor als TeXWorks/TexMaker/TeXnicCenter/... (één van deze) maken het wat praktischer (rechtstreeks compileren terwijl je aan het schrijven bent, syntaxkleuring, etc).
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: LaTeX - TexMakerX / MiKTeX / TeXworks

De IDEs heb je inderdaad niet echt nodig, ik gebruik op Windows ook MikTex met TeXWorks als IDE, maar bijna enkel om te compilen. Ik laad daar enkel mijn hoofddocument in om te compilen, maar de hoofdstukken schrijf ik gewoon in een teksteditor. In Windows ga ik niet zo snel in de command line :P

Om de bibliografie wat makkelijker te beheren heb ik dan nog JabRef.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: LaTeX - TexMakerX / MiKTeX / TeXworks

Xenion schreef: do 04 okt 2012, 06:37
In Windows ga ik niet zo snel in de command line :P


voor dit specifieke geval is het verschil tussen Windows/Linux/... niet zo groot (als de TeX-dingen in het zoekpad zitten). Het is uiteindelijk gewoon cd'en naar de juiste map en dan "pdflatex <document>.tex" toen, of iets van die aard. Maar goed, algemeen gezien heb je gelijk ;)
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: LaTeX - TexMakerX / MiKTeX / TeXworks

Xenion schreef: do 04 okt 2012, 06:37
Om de bibliografie wat makkelijker te beheren heb ik dan nog JabRef.
Kun je hier misschien wat meer over vertellen? Ik heb (net) eens online gekeken, maar zie nog niet meteen wat het voordeel is van JabRef tov gewoon een bibtex-file maken...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: LaTeX - TexMakerX / MiKTeX / TeXworks

Drieske schreef: do 04 okt 2012, 16:57
Kun je hier misschien wat meer over vertellen? Ik heb (net) eens online gekeken, maar zie nog niet meteen wat het voordeel is van JabRef tov gewoon een bibtex-file maken...
Uiteindelijk is het alleen maar een tooltje met een UI waar je op een meer gebruiksvriendelijke manier je bronnen kan invullen. Er is bv een duidelijk onderscheid tussen de verplichte en optionele velden voor een bepaald type bron en er wordt ook nog gecontroleerd of de key die je kiest wel uniek is.

Het is absoluut niet nòdig, maar ik vind het wel gemakkelijk.

Als ik zo op wikipedia kijk zijn er nog wel features, maar die gebruik ik niet. Ik ben er zelf nog maar net mee bezig hoor. Tot nu toe heb ik altijd taken/verslagen in Word gemaakt, maar voor mijn thesis ben ik toch maar in LaTeX begonnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: LaTeX - TexMakerX / MiKTeX / TeXworks

Gewoon een bibtex file in platte tekst gaat heel vlotjes als je citaties exporteert op de website van uitgevers. Dan is het gewoon een kwestie van de key aanpassen en de entry in de file plakken.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: LaTeX - TexMakerX / MiKTeX / TeXworks

Xenion schreef: do 04 okt 2012, 17:03
Uiteindelijk is het alleen maar een tooltje met een UI waar je op een meer gebruiksvriendelijke manier je bronnen kan invullen. Er is bv een duidelijk onderscheid tussen de verplichte en optionele velden voor een bepaald type bron en er wordt ook nog gecontroleerd of de key die je kiest wel uniek is.

Het is absoluut niet nòdig, maar ik vind het wel gemakkelijk.

Als ik zo op wikipedia kijk zijn er nog wel features, maar die gebruik ik niet. Ik ben er zelf nog maar net mee bezig hoor. Tot nu toe heb ik altijd taken/verslagen in Word gemaakt, maar voor mijn thesis ben ik toch maar in LaTeX begonnen.
Dus als ik je juist begrijp (en internet) is het gewoon een alternatieve manier voor het beheren van je bibtex-file?
Typhoner schreef: do 04 okt 2012, 17:11
Gewoon een bibtex file in platte tekst gaat heel vlotjes als je citaties exporteert op de website van uitgevers. Dan is het gewoon een kwestie van de key aanpassen en de entry in de file plakken.
Dat klopt, maar mijn ervaringen daarbij zijn eerder dat het toch vrij moeilijk is om altijd die citatie te vinden. Heb je toegang tot MathScinet bijv, dan is het wel weer eenvoudig natuurlijk.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 682

Re: LaTeX - TexMakerX / MiKTeX / TeXworks

Hartelijk dank voor de antwoorden.

Ik heb inmiddels MikTeX en TeXstudio (voorheen TexMakerX) opnieuw geïnstalleerd, zo heb ik van alles de nieuwste versie. In de opties van TeXstudio zie ik inderdaad dat deze naar MikTeX gelinkt is.
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: LaTeX - TexMakerX / MiKTeX / TeXworks

Drieske schreef: do 04 okt 2012, 18:41
Dat klopt, maar mijn ervaringen daarbij zijn eerder dat het toch vrij moeilijk is om altijd die citatie te vinden. Heb je toegang tot MathScinet bijv, dan is het wel weer eenvoudig natuurlijk.


Goh, de meeste journals hebben daar toch wel een goede optie voor. Behalve obscure of oude tijdschriften of prutsjournals zoals Nature. ;)
This is weird as hell. I approve.

Reageer