Lijmen polypropyleen (PP)

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 7

Lijmen polypropyleen (PP)

Hallo allemaal,

Ik had een vraagje betreffende het lijmen van polypropyleen.

Ik ben een 3e jaars student HBO werktuigbouw en ik loop momenteel stage bij een bedrijf die sorteermachines e.d. maakt voor de mosselsector.

Mijn stageopdracht gaat over het verzwaren van polypropylene touwen waar de mossels op groeien. Deze bevinden zich dus in het zeewater. De touwen die van PP zijn gemaakt willen van nature gaan drijven door hun kleinere dichtheid als water. Daarom heeft iemand verzonnen om loden strengen in de kern te bevestigen. Deze loden strengen wilt men echter niet zo graag meer in het water hebben i.v.m. loodvervuiling wat een steeds groter probleem word.

We willen de zogenaamde "Mussel ropes" in gaan kopen zonder de loden strengen in de kern zodat we deze niet meer hoeven te verwijderen.

Er mag niks uitsteken aan de buitenkant van het touw omdat dit belemmeringen geeft bij het oogsten ervan. Het gewicht moet dus puur in de kern komen te zitten.

Mijn idee was om een materiaal, ik ben er nog niet helemaal uit wat voor materiaal het gaat worden, te injecteren via een naald midden in de kern. Dit materiaal zal niet blijven zitten dus is hier een bindmiddel voor nodig. Lijmen zie ik als de beste oplossing aangezien je dit gemakkelijk kunt injecteren.

Ik heb echter lopen zoeken naar het geschikte lijmsoort maar ik heb eigenlijk niks kunnen vinden dat én goed wil hechten met polypropyleen én jaren bestand is tegen het zoute zeewater.

Mijn vraag is dus eigenlijk of jullie hier een oplossing voor weten.

Met vriendelijke groet en alvast bedankt,

Bram

Kramer machines

Berichten: 5

Re: Lijmen polypropyleen (PP)

Polypropylene is een heel moeilijk product om te verlijmen en zeker als dit een behoorlijk sterke verbinding moet zijn. Dus ik zou in eerste instantie naar altenatieve oplossingen zoeken om het materiaal in de kern op zijn plaats te houden.

Berichten: 7

Re: Lijmen polypropyleen (PP)

Ja dat heb ik eerst al uitgezocht. Alleen dit leek de beste oplossing.

Als jullie nog andere oplossingen hebben hoor ik die natuurlijk ook graag.

Het touw bestaat trouwens uit een kern met daaromheen 2 vlechten die bestaan uit 3 kernen met gerafeld materiaal erdoor gewikkeld.

http://newfis.fis.co...212963.gif&des=

_________________________________________________________

Bram

Kramer machines

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Lijmen polypropyleen (PP)

kun je het gewicht niet centraliseren in een bol, onderaan dat touw? dan kun je gemakkelijk alternatieven voor metalen verzinnen...

Berichten: 7

Re: Lijmen polypropyleen (PP)

Nouja de reden dat alles in de kern moet is ook vanwege het gemakkelijker oogsten van de mossels.

Het touw is een paar honderd meter lang en hangt met boogjes aan een ander touw.

(http://indianpointmu..._drawing_01.jpg)

Als je hier gewichten aan gaat hangen moeten de mosselboeren de gewichten er steeds weer afhalen en dit hebben ze liever niet.

Ik mag ook niet veel aan deze opstelling veranderen. Het moet echt allemaal in het touw gebeuren.

Ik had ook al verzonnen om ipv strengen lood, strengen zink o.i.d. erdoor te vlechten maar dit zou betekenen dat dit bij de productie ervan al moet gebeuren.

_________________________________________________________

Bram

Kramer machines

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Lijmen polypropyleen (PP)

Polypropyleen en polyethyleen zijn inderdaad moeilijk te verlijmen.

Er bestaat wel een oplossing van Pattex. http://www.pattex.nl/nl/dhz/producten/secondelijmen/secondelijm-plastics.html

Daarbij moet je het materiaal voorbehandelen met een z.g. activator, waarna het zich met secondelijm moeiteloos laat lijmen. Het probleem is alleen dat het bedoeld is voor kleinschalige toepassing. Om een verzwaring in de kern van een koord te krijgen zal het wat lastiger worden.

Berichten: 7

Re: Lijmen polypropyleen (PP)

Ja precies. Die had ik ook al voorbij zien komen, maar jammer dat het secondelijm is.

Ik moet er een hele machine voor ontwerpen om die touwen volautomatisch te verzwaren maar als ik met secondelijm moet gaan werken word dat inderdaad zeer lastig.

Ook kon ik nergens vinden of die lijm van Pattex bestendig was tegen langdurig verblijf in zeewater.

Bij Bison heb ik ook al gekeken alleen daar kon ik ook niet veel vinden.

_________________________________________________________

Bram

Kramer machines

Berichten: 5

Re: Lijmen polypropyleen (PP)

Ook al eens contact gehad met 3M? Ben hun ooit eens tegen gekomen op een beurs waar ze zeiden dat ze een geschikte lijm hadden voor PP. Ik ben hier toen niet verder op ingegaan maar mss kunnen zij u wel meer opweg helpen of uitsluitsel geven of het al dan niet mogelijk is. Zoniet kun je deze oplossing aan de kant leggen en andere methodes zoeken.

Berichten: 7

Re: Lijmen polypropyleen (PP)

Ik heb contact met 3M gelegd en ik wacht nu af op een reactie. Ik hoop dat het gaat lukken anders word het een lastige klus! Maar dan weet ik in ieder geval waar ik aan toe ben. Bedankt.

_________________________________________________________

Bram

Kramer machines

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Lijmen polypropyleen (PP)

De toelichting bij dit Youtube filmpje van een fabrikant stelt dat de loodkernen in hun mussel rope geheel in sterk pvc zijn ingebed, zodat het niet vrij kan komen: KLIK

En DEZE fabrikant biedt loodvrije zelfzinkende touwen aan. Helaas is de site weinig informatief over de gebruikte materialen.

Ik denk niet dat pp lijmen een goede optie is, welk materiaal zou je er in willen spuiten en verlijmen?

Als dat al lukt, wordt het touw dan niet te inflexibel?

Berichten: 7

Re: Lijmen polypropyleen (PP)

Het lood is inderdaad ingebed in sterk PVC. Mijn taak is enkel om het lood uit de touwen te halen en deze op zijn beurt weer te verzwaren.

Het materiaal ben ik nog niet uit dat zal een hoge dichtheid moeten worden om zo min mogelijk volume aan het touw te voegen. Dus hoogst waarschijnlijk een metaal. Dit metaal moet dat ook weer roestvast zijn natuurlijk.

Het inflexibel worden van het touw is ook inderdaad nog de vraag.

Hartelijk bedankt voor die fabrikant! Ik ga contact leggen en kijken of we iets kunnen regelen!

Als die de goede touwen kan leveren is het rond!

_________________________________________________________

Bram

Kramer machines

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Lijmen polypropyleen (PP)

De grap van het hele verhaal is dat mosselen zich vastzetten aan zo'n touw met een bindmiddel dat ze zelf aanmaken. En dat bindmiddel hecht verrassend genoeg wel op PP of PE.

Ik heb ooit ergens iets gelezen over een fabrikant die probeert deze "mossellijm" na te maken, maar ik heb geen idee meer waar ik dat heb gezien.

Berichten: 12.262

Re: Lijmen polypropyleen (PP)

Als lood het probleem is, kun je dan wellicht een ander metaal gebruiken met een behoorlijke dichtheid, bijvoorbeeld bismuth?
Victory through technology

Berichten: 7

Re: Lijmen polypropyleen (PP)

@Klazon het gaat niet over de mossels vastlijmen maar om het materiaal wat ik ga injecteren te hechten zodat het tijdens het verblijf in het water niet los kan weken en eraf kan vallen.

Ik heb bij Bison geinformeerd en gehoord gekregen dat PP een niet-verlijmbare kunststof is.
Benm schreef: do 04 okt 2012, 19:58
Als lood het probleem is, kun je dan wellicht een ander metaal gebruiken met een behoorlijke dichtheid, bijvoorbeeld bismuth?
Ja Benm hier heb ik ook al naar gekeken maar ik ben er nog niet helemaal uit.

@Michel Uphoff Ik heb een stuk touw weten te regelen bij Istaskorda en hier zal ik binnekort naar gaan kijken.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Lijmen polypropyleen (PP)

Bram Steendijk schreef: ma 08 okt 2012, 10:38
@Klazon het gaat niet over de mossels vastlijmen maar om het materiaal wat ik ga injecteren te hechten zodat het tijdens het verblijf in het water niet los kan weken en eraf kan vallen.
Dat snap ik ook wel. Ik wilde alleen maar aangeven dat die mossels kennelijk een lijm kunnen maken waar mensen met hun vernuft niet toe in staat zijn.

Reageer