Bloedstolling menstruatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Bloedstolling menstruatie

In tegenstelling tot bloed dat bij een verwonding vrijkomt, stolt menstruatiebloed meestal niet, tenzij de bloeding zeer hevig is.
Bron: Merck Manual Handboek

Hoe kan dit verklaart worden?

De arteriolen vernauwen aan het einde van de luteale fase, waardoor het oppervlakkige endometrium afsterft. Wat typerend is bij bloedstolling, is het feit dat er eerst vasoconstrictie plaatsvindt -> ophoping bloedplaatjes -> coagulatie

Alle drie de processen kunnen dan toch ook in het oppervlakkige endometrium plaatsvinden, zou ik denken...

Uiteraard is de hoeveelheid menstruatiebloed vaak gering, maar als je het vergelijkt met een naaldje waarmee je in de huid prikt dan ontstaat er toch ook een stollingsreactie. Hoe kan het dan, dat in het endometrium dit stollingsproces niet op gang komt? Welke regulatie zit daar achter?

En...waarom is het dan wel mogelijk bij een zeer hevige bloeding?

Ik snap wel dat het biologisch gezien niet handig is als het menstruatiebloed in het lichaam zou stollen, maar hoe dit (blijkbaar) gereguleerd kan worden vind ik wel interessant maar heb ik nog niet zoveel over kunnen vinden.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Bloedstolling menstruatie

Menstruatiebloed bevat meer fibrinolytica dan 'normaal' bloed:

Afbeelding

http://jcp.bmj.com/c.../8/879.full.pdf
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer