Effectief verwarmen van een 1000 ltr vat.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 17

Effectief verwarmen van een 1000 ltr vat.

Een vat van 1000 ltr water verwarm ik tot 80 graden C. De brandstof via een ketel is hout.

Door gebruik en aanvulling van koud water en niet gebruik loopt de temperatuur in dat vat uiteraard terug. Dat vat is geïsoleerd.

Je kunt 2 manieren van verwarmen toepassen:

1. zo dikwijls mogelijk verwarmen tot weer 80 graden C

2. de voorraad water verbruiken tot bv 20 graden C en dan weer opstoken tot 80 graden C.

Ik kan moeilijk tot niet meten hoeveel brandstof ik verbruik voor beiden.

Is er een algemeen principe bekend welke manier effectief is ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Effectief verwarmen van een 1000 ltr vat.

1e manier kost de meeste energie, want daar is het water gemiddeld het heetst en verliest dus meer warmte aan de omgeving. Maar vooral ook omdat alle aanvulling van koud water opgewarmd wordt tot 80 graden terwijl bij de 2e manier dat niet zo sterk gebeurt.

Ik begrijp overigens niet waarom je water op 80 graden wilt houden als je het blijkbaar nog kunt gebruiken als het tot 20 graden afgekoeld is.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 17

Re: Effectief verwarmen van een 1000 ltr vat.

Duidelijk. Die 80 graden is een vrije keuze, geen must.

Je antwoord houdt in dat opwarmen naar bv 50 graden eigenlijk nog effectiever is ?! Immers ik heb die vrije keuze wel.

Dank voor je reactie.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Effectief verwarmen van een 1000 ltr vat.

Zou kunnen, maar omdat ik niet wet waarvoor je het warme tapwater nodig hebt weet ik dat niet zeker.

Overigens moet je wel oppassen voor legionella.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 12.262

Re: Effectief verwarmen van een 1000 ltr vat.

Fred F. schreef: vr 05 okt 2012, 12:29
Ik begrijp overigens niet waarom je water op 80 graden wilt houden als je het blijkbaar nog kunt gebruiken als het tot 20 graden afgekoeld is.
Over het algemeen houd je een boiler behoorlijk boven de mininaal benodigde temperatuur: als er iemand een douche neemt zakt de temperatuur fors in, en verwarmen kan meestal niet snel genoeg om dat tegen te gaan: Voor een beetje lekkere warme douche is continu een vermogen van 5 tot 10 kW nodig, een boiler verwarmt meestal met 1 of 2 kW (maximaal 3.5kW op 1 normale stroomgroep).

Maar goed, het gaat hier om een vat van 1000 liter, das toch al snel 10x de gemiddelde boiler, dus de temperatuurval bij gebruik is ook aanzienlijk kleiner. Wellicht is het vermogen waarmee je kunt stoken op hout ook aanzienlijk groter (weet niet wat je precies aan het bouwen bent), en dan is een lagere temperatuur vast voordeliger.
Victory through technology

Berichten: 17

Re: Effectief verwarmen van een 1000 ltr vat.

Fred F. schreef: vr 05 okt 2012, 13:09
Zou kunnen, maar omdat ik niet wet waarvoor je het warme tapwater nodig hebt weet ik dat niet zeker.

Overigens moet je wel oppassen voor legionella.
Te gebruiken voor de douche en de cv. Is de grens van legionella niet op 50 graden ?
Benm schreef: vr 05 okt 2012, 13:17
Over het algemeen houd je een boiler behoorlijk boven de mininaal benodigde temperatuur: als er iemand een douche neemt zakt de temperatuur fors in, en verwarmen kan meestal niet snel genoeg om dat tegen te gaan: Voor een beetje lekkere warme douche is continu een vermogen van 5 tot 10 kW nodig, een boiler verwarmt meestal met 1 of 2 kW (maximaal 3.5kW op 1 normale stroomgroep).

Maar goed, het gaat hier om een vat van 1000 liter, das toch al snel 10x de gemiddelde boiler, dus de temperatuurval bij gebruik is ook aanzienlijk kleiner. Wellicht is het vermogen waarmee je kunt stoken op hout ook aanzienlijk groter (weet niet wat je precies aan het bouwen bent), en dan is een lagere temperatuur vast voordeliger.
Omdat het 1000 liter is gebruik ik het een paar dagen alvorens het weer op te stoken. Dat is ook weer afhankelijk van de buitentemperatuur. Zie ook berichtenwisseling met Fred.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Effectief verwarmen van een 1000 ltr vat.

Als je het warme water uit de ketel gebruikt voor je douche dan is 50 graden te laag tegen legionella.

Dat moet 56 - 60 graden zijn (afhankelijk van welke literatuurbron je gelooft).

Maar dan is jouw manier 2. ook niet van toepassing want ik zie jullie nog niet douchen met water van 20 graden.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 17

Re: Effectief verwarmen van een 1000 ltr vat.

Fred F. schreef: vr 05 okt 2012, 14:27
Als je het warme water uit de ketel gebruikt voor je douche dan is 50 graden te laag tegen legionella.

Dat moet 56 - 60 graden zijn (afhankelijk van welke literatuurbron je gelooft).

Maar dan is jouw manier 2. ook niet van toepassing want ik zie jullie nog niet douchen met water van 20 graden.
Ik maak een fout. Het water voor de douche wordt opgeslagen in een 'boiler' waar geen andere bron van verwarming is aangesloten.

Dat water blijft op een zeer hoge temperatuur warm. Ik moet behoorlijk mixen met koud water.

Berichten: 17

Re: Effectief verwarmen van een 1000 ltr vat.

Ik ben er nog niet helemaal in uit. Laat ik mijn vraag anders formuleren.

Wat kost meer brandstof:

1. water met een temperatuur van 15 graden verwarmen naar 60 graden

2. water met een temperatuur van 35 graden verwarmen naar 80 graden

Ik heb dus een verschil tussen beide voorbeelden van 45 graden aan gehouden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Effectief verwarmen van een 1000 ltr vat.

Eventueel verschil is minimaal, misschien 1 %. Het hangt er een beetje van af of je 1 kg of 1 liter water opwarmt en wat het verschil in rendement van je ketel is bij 60 en bij 80 graden.

Ik zie nog steeds niet wat het doel van het warme tapwater is. Waarvoor gebruik je dat en hoe warm moet dat dan zijn?

Het is toch zo dat uiteindelijk het koude leidingwater van zeg 15 graden opgewarmd moet worden naar de temperatuur waarbij je het tapwater gebruikt, eventueel na mengen met datzelfde koude leidingwater? Je koude leidingwater is toch nooit 35 graden?
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Effectief verwarmen van een 1000 ltr vat.

duitse herder schreef: za 06 okt 2012, 09:37
1. water met een temperatuur van 15 graden verwarmen naar 60 graden

2. water met een temperatuur van 35 graden verwarmen naar 80 graden
Het verwarmen zal in beide gevallen vrijwel evenveel energie kosten, maar het warm houden zal bij 80 graden meer energie kosten. Hoeveel meer dit is hangt van de isolatie van de ketel af. Is de isolatie uitstekend dan zal niet veel uitmaken, maar koelt het water in de ketel redelijk snel af zonder gebruik, dan wordt 80 graden wel degelijk een tik duurder.

Vervolgens is er ook nog energieverlies door het gebruik, stel dat dat warme water eerst door een lange leiding moet, en het dus even duurt voor bijvoorbeeld je keukenwater warm is. Dan zal er bij 80 graden water meer energie 'in de muur' gaan zitten dan bij 60 graden, en ook is het verkwisten van het hetere water duurder.

Reageer