2 asynchrone motoren koppelen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

2 asynchrone motoren koppelen

Ik heb een asynchrone motor waarop op de uitgaande as een rubber wiel is bevestigd. Dit wiel moet in de praktijk een bepaalde last gaan aandrijven (door middel van wrijving tussen wiel en last).

Omdat dit eerst getest moet worden hoe dit systeem zich op lange termijn gedraagt moet er een test opstelling gebouwd worden. In deze testopstelling kan ik geen gebruik maken van de zware last waardoor de asynchrone motor nagenoeg onbelast zou lopen. Daarom wil ik nu een tweede asynchrone motor met een zelfde wiel ook laten aangrijpen op de zelfde last maar de motor met een lager toerental aandrijven waardoor deze als rem zou dienen en dus motor A belast.

Dus eigenlijk kan het bekeken worden als 2 asynchrone motoren waarvan de uitgaande assen aan elkaar gekoppeld zijn (Beide frequentie gestuurd) Waarbij het draaiveld van motor A rond draait met een frequentie van 50Hz en die van motor B met vb 45 Hz. Motor B zal dus motor A belasten en motor A zal motor B willen sneller willen doen draaien. Mag ik dit zo uitvoeren of gaan er dan ongewenste situatie optreden? Ik neem aan dat ik motor B sneller zal gaan draaien als het aangestuurde draaiveld waardoor deze ook stroom gaat opwekken.

Berichten: 1

Re: 2 asynchrone motoren koppelen

Je kan dit zeker doen, maar toch even rekening houden met enkele zaken. Ten eerste moet je al zeker zorgen dat de draairichting van beide machines gelijk is. Dan zal de opstart ook gelijkmatig moeten verlopen, dus samen laten aanlopen naar het gewenst toerental, vermoedelijk aansturing naar 50Hz. In dit systeem zal er altijd een machine als motor werken terwijl de andere dan als generator zal werken. Je redenering over het op een lagere frequentie aansturen klopt. Dan zal je de machine die aangestuurd wordt op de lagere frequentie als rem gebruiken. Deze machine werkt dan als generator. De opgewekte energie zal natuurlijk ergens moeten heengaan. Bij de meeste frequentiesturingen zit er intern een Remtransistor/IGBT die het mogelijk maakt extern een remweerstand aan te sluiten waar de opgewekte energie dan in kan gedissipeerd worden. Wel zal je in de meeste gevallen daarvoor een parameter moeten aanpassen die de werking van deze transistor activeert. 
Succes!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 2 asynchrone motoren koppelen

Hoe krijg je zo'n oud bericht opgeduikeld?
mtb86 was hier voor het laatst actief op de dag dat hij deze vraag postte. Beetje zinloos om daar nu nog op te reageren.

Reageer