elektriciteit uit een CPU-ventilator halen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

elektriciteit uit een CPU-ventilator halen

Hoi,

ik vroeg me af of ik via één CPU-ventilator (of meerdere in serie) die in een tochtgat staat voldoende elektriciteit kan opwekken om een led lampje te laten branden?

Greetz, T

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: elektriciteit uit een CPU-ventilator halen

Toevallig heb ik een aantal van die dingen liggen, en heb even voor je gekeken:

De meeste fan's met drie of 4 aansluitingen hebben interne electronica, en deze leverden als ik ze flink ronddraaide nog geen volt spanning (onbelast) en maximaal 2 mA stroomsterkte (bij vrijwel kortsluiting). Daar mee kan het dus niet.

Een wat oudere Cpu fan met 2 draadjes leverde 1 volt en 5 mA, dan zou het met 4 stuks (en een flink toerental!) nèt kunnen lukken.

Een 12cm 2 draads kastfan zag er beter uit: 2 volt en 10 mA, met twee stuks zou het dan misschien lukken, maar ook hier is het benodigde toerental behoorlijk hoog.

De meeste leds hebben 10-30 mA bij 1,5 tot 3 volt nodig (afhankelijk van het type).

Gebruikersavatar
Berichten: 68

Re: elektriciteit uit een CPU-ventilator halen

'k heb het thuis ook even voor je geprobeerd maar mijn fans geven geen van allen een potentiaal (zelfs met stofzuiger erop, dan draaien ze lekker hard!). Overigens is er wel iemand anders die het voor elkaar heeft gekregen:



Dus het zal een beetje van je ventilator afhangen. Er zijn overigens efficiëntere manieren denk ik...

Berichten: 12.262

Re: elektriciteit uit een CPU-ventilator halen

Het ligt inderdaad aan het soort ventilator.

De meestgebruikte types (tegenwoordig) zijn voorzien van electronica in de fan zelf die spoeltjes aanstuurt om zo het blad rondjes te laten draaien. Dit werkt niet 'omgekeerd' omdat de aanstuurelectronica dat gewoon niet verwerkt. Het voornaamste nut van die manier van aansturen is dat je op gelijkstroom een motor kunt laten draaien zonder electrisch contact met het draaiende deel (brushless) wat de levensduur aanzienlijk ten goede komt.

Bij een ouderwetse gelijkstroommotor werkt het uiteraard allemaal wel 'out of the box', wil je het met een cpu of casefan willen proberen zul je de aanstuurelectronica moeten vervangen.
Victory through technology

Reageer