hamerkop in lood dompelen

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 581

hamerkop in lood dompelen

hallo,

ik ben eerstejaars werktuigbouwkunde student aan het hbo.

ik moet een opdracht maken voor het vak materiaalkunde.

nu zit ik met een vraag waar ik niet uitkom.

de vraag luidt: waarom worden de uiteinden van een hamerkop in een loodbad van 800 graden celcius gedompeld en daarna in water afgekoeld. let hierbij op de microstructuur. welke eigenschap heeft het middenstuk van de kop (het deel dat NIET ondergedompeld is) dat het uiteinde NIET heeft?

ik kan hierover helemaal niets vinden. wordt dit in lood dompelen gedaan om de kop te harden?

en is de eigenschap dat het middenstuk wel heeft maar de kop niet dat het middenstuk taaier is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: hamerkop in lood dompelen

Zo worden de kopvlakken gehard, terwijl het overige van de kop de nodige taaiheid behoudt.

Lees Dit eens, waarschijnlijk bevat het (inclusief verwijzingen) de informatie de je wenst.

Berichten: 581

Re: hamerkop in lood dompelen

Hallo Michel. Allereerst bedankt voor je reactie. Ik

Krijg helaas niks te zien van informatie als

Ik je link open.. Misschien kun je rechtstreeks de link van de website erop zetten zodat ik de informatie kan lezen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: hamerkop in lood dompelen

Excuus, zat een foutje in de link. De forumsoftware laat bij Wikipedia links het laatste haakje wel eens weg.

HIER is hij nogmaals.

Berichten: 581

Re: hamerkop in lood dompelen

De hele hamer heeft een warmtebehandeling ondergaan, harden en ontlaten. Maar ik vraag me af waarom ze dan de kopvlakken nog extra harden met lood?

Berichten: 581

Re: hamerkop in lood dompelen

volgens mij vat ik het. dit is wat ik heb opgeschreven:
het in lood dompelen van de kopvlakken en daarna in koud water laten afkoelen is ook een behandeling die wordt gebruikt voor het harden. De reden dat alleen de kopvlakken worden gedompeld in lood heeft er mee te maken dat het middenstuk van de hamer zijn taaiheid moet behouden. De eigenschap die het midden van de hamer heeft en de kop niet is een hoge kerfslagtaaiheid. Deze kerfslagtaaiheid moet voldoende aanwezig zijn in het middenstuk van de hamer om te zorgen dat de hamer niet breekt bij het incasseren van de stotende belasting. Het lood beschermt ook de kopvlakken tegen corrosie en beschadigingen. In hard staal, zoals de kop , is een zogenaamde martensistische of bainitische structuur aanwezig. Deze structuur komt voor bij hard maar bros staal.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: hamerkop in lood dompelen

Lijkt mij zo correct, alleen lijkt mij de opmerking dat het lood de kopvlakken beschermt niet terecht. Heb je dat ergens gelezen?

Je wilt in zo'n hamerkop twee tegenstrijdige eigenschappen: Hardheid (in de kopvlakken tegen beschadigen) en taaiheid (in de kop tegen splinteren en breuk).

Door de kopvlakken in een loodbad te verhitten en daarna snel af te laten koelen, zorg je ervoor dat de austenitische, kubische kristalstructuur, met daarin opgenomen het koolstof en eventuele legeringen niet de kans krijgt de opgenomen stoffen weer te laten ontsnappen naar holten in het kristalrooster.

De stoffen blijven dus door deze geforceerde koeling in het kristalrooster gevangen. Dat kubische rooster komt hierdoor onder een grote spanning te staan, wordt in de lengte opgerekt zodat het een balkvorm krijgt (ik dacht ergens in de buurt van 2%, gehard staal heeft dan ook wat meer volume dan ongehard staal maar dit is lang geleden geleerd dus ik kan er wat naast zitten) en eindigt dan in deze martensitische, harde en brosse kristalstructuur.

Wil je meer weten over warmtebehandelingen van staal dan is DIT een aardig document. Ik heb het alleen diagonaal gelezen, maar zag dat er ook andere warmtebehandelingen aan de orde kwamen, en dat kan je van pas komen.

Berichten: 581

Re: hamerkop in lood dompelen

maar gebruiken ze dat loodbad dan om plaatselijk (kopvlakken) te harden ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: hamerkop in lood dompelen

Roy8888 schreef: za 06 okt 2012, 15:03
maar gebruiken ze dat loodbad dan om plaatselijk (kopvlakken) te harden ?
Jazeker, kopvlak verhitten in gesmolten lood van pakweg 800 graden, en daarna snel afkoelen met water.

Voordeel van deze methode is, dat je vrij goed begrensde stukken locaal kunt harden.

Berichten: 581

Re: hamerkop in lood dompelen

wilt u me misschien nog even helpen met de volgende opgave?

Opdracht 1f) De warmtebehandeling van de hamerkop zoals hierboven beschreven is niet helemaal goed gegaan. Als je de figuur hiernaast gebruikt dan kan je verklaren waarom de splinter van de hamerkop is gesprongen en wat er fout is gegaan tijdens de warmtebehandeling van het staal. Leg duidelijk uit wat er is fout gegaan en waarom de splinter is afgesprongen.
Naamloos.png
Naamloos.png (130.15 KiB) 879 keer bekeken
ik zie niet hoe ik dit uit deze grafiek kan halen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: hamerkop in lood dompelen

Helemaal duidelijk is het mij ook niet, en ik ben al een jaartje of 40 weg van praktijkervaring.

Je schijft: "Zoals hierboven beschreven", dat is de exacte formulering zoals in jou eerste bericht stond, of was er nog nadere informatie? Zo ja geef die dan even op.

Maar los hiervan kan jij vast wel al wat conclusies trekken (zelf even doordenken):

Het staal is duidelijk te hard geworden, anders splintert het niet.

Wat kunnen vervolgens oorzaken zijn voor dat té harde staal?

Berichten: 581

Re: hamerkop in lood dompelen

er wordt gevraagd in vraag 1 naar 2 bij elkaar horende warmtebehandelingen. ik heb daar ingevuld dat dat harden en ontlaten is. mijn vermoeden waarom de splinter eraf gevlogen is is dat er na het ontharen het staal niet warm genoeg gemaakt is om de taaiheid terug te laten keren. alleen wil ik dit graag beschrijven aan de hand van de grafiek.

dit is de hele opdracht
Opdracht 1.docx
(14.85 KiB) 252 keer gedownload
de figuren kreeg ik er niet bij maar die geven geen relevante informatie.

het gaat erom dat er een klein stukje van de kop gesprongen is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: hamerkop in lood dompelen

Niet voldoende ontlaten kan een mogelijkheid zijn, maar aangezien er in de grafiek geen temperatuurschaal aanwezig is, wordt het lastig dat met die grafiek aan te tonen.

Er zijn nog een paar mogelijkheden die je even kan doordenken:

Wat gebeurt er als de hamerkop veel te lang in het loodbad blijft en en men hem dan laat 'schrikken'?

Wat voor een invloed heeft een verkeerd koolstofpercentage?

Bij welke HRC waarde wordt het staal echt bros?

Berichten: 581

Re: hamerkop in lood dompelen

bij een teveel aan koolstof in het staal neemt de hardheid toe maar de taaiheid sterk af. het staal wordt dus brosser.

mijn redenering over het te lang laten liggen in het loodbad is, als de hamer te lang in het lood blijft dan wordt het staal te 'zacht' waardoor er bij het laten schrikken scheurtjes ontstaan in het staal.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: hamerkop in lood dompelen

Ik zie dat je wat info hebt toegevoegd, en dat het laaggelegeerd staal met 0,6% C betreft.

De maximale hardheid daarvan (even los van andere legeringselementen) is dus volgens de grafiek?

Hoe hard en hoe bros is dat?

Ik neem aan dat de splinter aan de rand van het kopvlak zit?

Zo ja, dan is er maar een conclusie mogelijk t.w. ...

Reageer