is zoutzuur biologisch afbreekbaar ?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

is zoutzuur biologisch afbreekbaar ?

oftewel hoe slecht is zoutzuur voor het milieu

als er word gemorst bijvoorbeeld

heb het gegoogeld maar vind alleen maar indianen verhalen

van mega brandwonden tot blindheid

maar niks over de impact op het milieu

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: is zoutzuur biologisch afbreekbaar ?

De impact hangt af van de hoeveelheid zoutzuur, de concentratie ervan en de plaats waar het lekt.

Het lost gewoon op in water, en is na verloop van tijd zodanig verdund dat het geen schade meer oplevert.

Blindheid en met name brandwonden zijn overigens zeer reële risico's van zoutzuur, en zeker geen indianenverhalen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 2

Re: is zoutzuur biologisch afbreekbaar ?

Oke, ik werk dagelijks met zoutzuur in de gevelrenovatie, 33%

Ik heb het vaak genoeg op mijn handen gehad en in mijn ogen en ik heb ze allebei nog. ;)

We gaan er met ons werk nogal makkelijk mee om. Ben gewoon benieuwd naar de impact op het mileu als er bijvoorbeeld een jerrycan omvalt.

Maar wat jij zegt is dus dat als er een jerrycan omvalt, dan spoelt het weg..?

Berichten: 460

Re: is zoutzuur biologisch afbreekbaar ?

(rokend) zoutzuur is altijd nog 63% water, je kan er bijna je handen mee wassen... voor je huid is dat geen probleem. Maar in je ogen krijgen lijkt me toch een stuk minder prettig gevoel en hoop ik nooit mee te maken, al zal het minder erg zijn dan basische troep waarschijnlijk. Ook de damp inademen is zeer slecht voor je longen. In ieder geval geen stof waar je makkelijk mee om moet gaan.

Als een jerrycan omvalt levert dat nu niet echt grote milieu-schade op. ja de grond ter plekke krijgt een flinke opdonder in de PH, dus er zal de eerste tijd geen plantjes groeien, maar het zal nogal gauw door regen zo sterk verdunt worden.

voor de rest valt er weinig biologisch af te breken, het zijn al losse ionen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: is zoutzuur biologisch afbreekbaar ?

Mensen die na het lezen van bovenstaande in de veronderstelling zijn dat zoutzuur daadwerkelijk geen probleem vormt voor je huid, verwijs ik graag naar deze pagina (de plaatjes zeggen genoeg)

Of lees de MSDS. De waarschuwingen staan er niet voor niets.

Daarom ook een dringend advies aan de topicstarter: Je kunt je beter zorgen maken om de schade die dat zoutzuur jou toebrengt dan om eventuele milieuschade. Je hebt er misschien nog geen blijvende schade van opgelopen, maar vergelijk het met Russisch Roulette, dat kan ook heel lang goed gaan.

Zet in ieder geval een veiligheidsbril op als je ermee aan de slag gaat.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: is zoutzuur biologisch afbreekbaar ?

Even wat feiten en fabels: Zoutzuur is zeker niet ongevaarlijk voor de huid, maar veel minder gevaarlijk dan zwavelzuur. Dat komt vooral omdat zwavelzuur dehydraterend werkt en acuut ernstige brandwonen veroorzaakt, terwijl zoutzuur in enige mate wordt geremd door het natuurlijk vet op je huid. Als je dus zoutzuur op je handen krijgt is het een kwestie van snel afspoelen onder de kraan, en is er meestal niets aan de hand. Dat is echt een wereld van verschil - geconcentreerd zwavelzuur geeft je binnen een seconde een ernstige brandwond, 30% zoutzuur doet na een minuut zelden meer dan wat roodheid en jeuk.

Ogen hebben nauwelijks een dergelijke bescherming, en zoutzuur in je ogen krijgen (zowel vloeistof als gas) moet vermeden worden.

Voor milieu is zoutzuur nauwelijks een gevaar: als je een jerrycan 30% in een rioolput mikt is er niets aan de hand, het reageert met meer basische stoffen weg, en de chloride-ionen zijn ongevaarlijk. Uiteraard ligt dat anders als je een tanker leegkiept in een klein meertje waardoor de pH van het hele systeem aanzienlijk zal dalen, maar er is geen milieutechische reden waarom je zoutzuur niet zou mogen lozen op het riool. Dat je gootsteen of leidingen eraan gaan is overigens een andere kwestie - als je het doet veel water bijmegen en even flink laten doorspoelen als het zuur eenmaal verdwenen is.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: is zoutzuur biologisch afbreekbaar ?

Ik word niet erg blij van al deze belachelijke tips voor omgang met zoutzuur....

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: is zoutzuur biologisch afbreekbaar ?

Het zou makkelijk zijn als je concreet aangeeft wélke tip(s) je belachelijk vindt en waarom.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: is zoutzuur biologisch afbreekbaar ?

Benm schreef: za 06 okt 2012, 01:51
Voor milieu is zoutzuur nauwelijks een gevaar: .......
Nou, dat is een gouden tip! Ik hoop van harte dat niemand dit gaat doen, wettelijk verboden en uiteraard wel schadelijk voor riolering en milieu. Haal die alinea maar weg.

Berichten: 12.262

Re: is zoutzuur biologisch afbreekbaar ?

Wat zou het milieugevaar moeten zijn dan? Cl-? H+?

En wat te doen met pakweg platte cola, azijn of soep waar NaCl in is gegooid om het op smaak te krijgen?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: is zoutzuur biologisch afbreekbaar ?

Volgens mij ga je voorbij aan het punt. Bedrijfsafval mag niet op het riool worden geloosd.

Dat geconcentreerd zoutzuur na voldoende verdunning inderdaad geen milieuschade veroorzaakt staat daar los van.

Die verdunning moet overigens nog altijd in de ordergrootte 1 miljoen zijn, ik weet niet of je dat ook onder "even laten doorspoelen" verstaat.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: is zoutzuur biologisch afbreekbaar ?

Ik doelde puur op particulier gebruik - ik nam even aan dat het ging om de praktische kwestie of een particulier pakweg een liter 10% zoutzuur wel of niet door zn gootsteen kan spoelen.

Industrieel ligt dat natuurlijk anders, het maakt voor het hele systeem nogal wat uit of 1 liter of 1 kiloton op het riool loost.

Uit scheikundepractia (universiteit utrecht) staat me echter nog wel bij dat zoutzuur gewoon door de gootsteen mag, tenzij er bijv zware metalen in zijn opgelost door experimenten. Anderzijds was het voornaamste verzoek van de reinigingsdienst vooral geen chloroform door de gootsteen te gooien omdat de bacterien in de zuivering daardoor massaal het loodje leggen het dat daadwerkelijk een probleem is voor de zuiveraar.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: is zoutzuur biologisch afbreekbaar ?

Benm schreef: wo 10 okt 2012, 02:32
Ik doelde puur op particulier gebruik - ik nam even aan dat het ging om de praktische kwestie of een particulier pakweg een liter 10% zoutzuur wel of niet door zn gootsteen kan spoelen.
Maar dit topic ging om iemand die bedrijfsmatig 30% HCl gebruikt.

En dan nog staat de vraag of het eventueel zonder veel gevolgen blijft los van de vraag wat mag.
Uit scheikundepractia (universiteit utrecht) staat me echter nog wel bij dat zoutzuur gewoon door de gootsteen mag, tenzij er bijv zware metalen in zijn opgelost door experimenten. Anderzijds was het voornaamste verzoek van de reinigingsdienst vooral geen chloroform door de gootsteen te gooien omdat de bacterien in de zuivering daardoor massaal het loodje leggen het dat daadwerkelijk een probleem is voor de zuiveraar.
Wat er wel en niet mocht weet ik natuurlijk niet, maar was het daarbij niet de bedoeling om het eerst te neutraliseren of uit te verdunnen alvorens het te lozen? Inmiddels zijn de richtlijnen wel strenger geworden overigens.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: is zoutzuur biologisch afbreekbaar ?

Het bedrijfsmatige aspect had ik even over het hoofd gezien, maar als je er gevels mee schoon maakt lijkt me dat het uiteindelijk toch wel in de grond/riool/etc terecht zal komen?

Wat verdunnen/neutraliseren betreft: gootstenen en leidingen op het laboratorium waren wel bestand tegen de volle concentratie, maar er een flinke sloot water bij gooien voor de zekerheid is sowieso een goed idee, al was het maar om te voorkomen dat er een lading in de siphon blijft staan waar vervolgens iemand anders per abuis iets in gooit wat ermee reageert.

Neutraliseren is niet echt nodig - voor het reinigingsbedrijf maakt het niet zoveel uit als je wat sterke zuren loost. Aan de andere kant ontstoppen particulieren voortdurend hun putjes met NaOH (vaste korels of verzadigde oplossing), en het trekt beide aan de pH van het rioolwater.

Als blijkt dat het te zuur of te basisch is voor biologische behandeling kan men dat in de verwerking nog corrigeren, al zit er genoeg bufferend materiaal in rioolwater om het binnen redelijke grenzen te houden.
Victory through technology

Berichten: 5

Re: is zoutzuur biologisch afbreekbaar ?

Als je spreekt over biologisch afbreekbaar bedoel je waarschijnlijk dat het wordt afgebroken tot onschadelijke componenten?

Zoutzuur is alleen schadelijk bij hoge concentraties en de damp veroorzaakt in de longen oedeem! Door de hoge concentratie is het erg hygroscopisch!

Zoals je weet bestaat het uit H+ en Cl- en onschadelijk maken is een kwestie van verdunnen!

Chemisch gezien zou je het kunnen neutraliseren met een base (b.v. NaHCO3)

succes.

Reageer