aansluiten matrijzenpers

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 12

aansluiten matrijzenpers

Ik heb onlangs een 2ehands matrijzenpers gekocht. (een machine waarbij d.m.v. druk en warmte (bijv.) een kunststof in een vorm geperst wordt voor reproductie)

Hoewel deze machine een krachtstroom aansluiting heeft werkt de machine niet als de machine op krachtstroom aangesloten wordt. Nu komt deze machine uit de (oude) binnenstad van Amsterdam en heb ik gehoord dat de machine waarschijnlijk is omgebouwd naar 3 x 220 (?). Mijn vraag is kan dit kloppen? Hoe kan je dat zien en hoe kan je het weer ombouwen? of kan ik beter zorgen dat de machine op de 'oude' manier wordt aangesloten?

Ik geef eerlijk toe dat ik weinig verstand heb van (kracht)stroom, het lijkt mij echter wel zo dat logisch denken (en dit forum) mij verder moeten kunnen helpen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: aansluiten matrijzenpers

"Krachtstroom" is 3 x 230, waarbij elke fase op de volgende is aangesloten, waardoor er geen 230, maar afgerond 400 V over de spoelen komt te staan. Dus als er nog steeds drie fasen (en mogelijk nog een nul en een aarde) zijn aangesloten is het nog steeds een krachtstroommotor.

Is het mogelijk dat het apparaat slechts werkt indien de motor in één richting draait? Dan bestaat er nog de kans dat er twee fasen verwisseld zijn. In de stekker twee van de fasedraden met elkaar verwisselen (willekeurig welke twee) en de boel zou weer kunnen draaien.

Zo niet, dan moet de boel opengeschroefd....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12

Re: aansluiten matrijzenpers

Het vreemde is dat het wel een vijf polige stekker is maar er komen maar vier draden uit!!! Omdat de motor steed kortsluiting maakte heb ik de aansluiting in de motor van ster naar driehoek omgezet. De motor draait dan wel maar slaat na een 10 seconden uit (kortsluiting?)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: aansluiten matrijzenpers

Klusje voor collega Klazon..... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: aansluiten matrijzenpers

Op speciaal verzoek zal ik me hier ook even in begeven.

In eerste instantie had ik dit onderwerp laten liggen omdat er gewoon te weinig informatie is om er iets zinnigs over te zeggen.

Daarom wat vragen:

Een matrijzenpers, wat houdt dat allemaal in? Is het alleen een motor, of zitten er ook nog verwarmingselementen is? En missschien ook nog wat besturing?

Wat voor gegevens staan er op de motor en op eventuele andere onderdelen? Is er een schema beschikbaar?

Kortom, zo'n vraag roept heel wat tegenvragen op als je niet meer weet dan: "er zit een stekker aan met 4 draden".

Berichten: 12

Re: aansluiten matrijzenpers

Als eerste bedankt voor je reactie http://www.wetenschapsforum.nl/images/smil.../icon_smile.gif

Smile

Een matrijzenpers werd veel gebruikt om o.a. langspeelplaten mee te maken. Een matrijs is een 'verdiept' model en hiermee kan een 'verhoogd' product gemaakt worden. Meestal wordt eerst een (verdiept)model gemaakt (dit is vaak een uniek exemplaar), hiervan wordt een patrijs gemaakt (een verhoogd afgietsel) waarvan dan weer een matrijs wordt gemaakt (eigenlijk een exacte kopie van het unieke model). De matrijs (kan) in de matrijzenpers worden gemonteerd en nu kan d.m.v. druk en temperatuur een materiaal (kunststof) in oplage vervormd worden tot eind- of tussenproduct.

De pers bestaat uit een electromotor die een (olie)pomp aandrijft. De pomp is aangesloten op een cilinder met daaraanvast een stalen element. Dit gedeelte is dus beweegbaar. Tegenover dit element zit een vast element. Tussen de elementen kan de matrijs (eventueel met voorgevormde tegendruk) gemonteerd worden. De stalen elementen zijn ieder voorzien 8 verwarmingselemeten die ervoor zorgen dat materialen vervormbaar worden.

Algemene info:

De pers is gemaakt n 1965. De enige besturing die erop zit is:

- aan/uit knop motor

- aan/uit knop verwarmingselementen

- (2 maal) 'klok' om maximale temperatuur mee aan te geven

- 'klok' om maximale druk mee aan te geven

- handel om de op druk gebrachte cilinder te laten 'bewegen'

De gegevens die op de pers staan zijn:

- typ: TM 120 A1

- volt: 3 x 380

- A: 19,5

- kW: 10,8

- nr.: 207

De gegevens die op de motor staan zijn:

- 220/380 V

- driehoek/ster

- p/s: 2

- 50 Hz

- A: 6,6/3,8

- p=33

- cos= 0,78

De 16 (2x8)verwarmingselementen zijn vervangen, de samenstelling per deel zijn:

- 2x 100W

- 2x 800W

- 4x 400W

Verder is misschien belangrijk te weten dat de verwarmingselementen ieder maar twee aansluitpunten hebben.

Er zat geen schema meer bij. De gene van wie ik de pers heb overgenomen vertelde mij dat na het faillisement van zijn bedrijf deze pers 'werkend' is afgekoppeld en in een hoek is gezet. (m.a.w. stekker er in en draaien maar). Wij hebben bij de revisie de bedrading die aan vervanging toe was vernieuwd. Hiervoor is eerst een tekening van de huidige situatie gemaakt, waarna de nieuwe bedrading op dezelfde wijze is aangesloten.

Eventueel kan ik een paar foto's maken en plaatsen of versturen.

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: aansluiten matrijzenpers

Hoewel deze machine een krachtstroom aansluiting heeft werkt de machine niet als de machine op krachtstroom aangesloten wordt. Nu komt deze machine uit de (oude) binnenstad van Amsterdam en heb ik gehoord dat de machine waarschijnlijk is omgebouwd naar 3 x 220 (?). Mijn vraag is kan dit kloppen? Hoe kan je dat zien en hoe kan je het weer ombouwen?
De binnenstad van Amsterdam heeft idd nog lange tijd 3x220V kracht gehad. Dus 230V tussen de fasen en 127 tussen fase en nul.

De motor is nogal snel omgebouwt: volgens jouw gegevens een 220/380 motor dus dat zou een kwestie zijn van omzetten van driehoek naar ster. Maar de stuurstroom, wat is dat voor een spanning? Waarschijnlijk 230V bij zo'n oud ding, en dus in A'dam gevoed door twee fasen. Daar zou nu dan 400V op komen, niet goed.

De motor kan overigens net zo goed afslaan als de pomp niet fatsoenlijk kan ronddraaien of er 1 fase niet goed is: een thermisch relais schakeld nl ook als niet aale fasen even veel stroom trekken.

Waar staat die pers nu? (regio)

Het verhaaltje, werkend weggezet, inpluggen en werken heb ik al heel erg vaak gehoord de afgelopen 22 jaar. Blijkt bij grotere machines maar zelden ook echt zo te werken.

Berichten: 12

Re: aansluiten matrijzenpers

Wij zijn gevestigd in Amsterdam, op het industrie gebied Sloterdijk I, (dat is naast de Coentunnel).

Aangezien we in het bedrijf ook beschikken over een 3x220V aansluiting, heb ik de matrijzenpers daarop aangesloten en inderdaad alles deed (doet) het. De motor draait (heb nu ook het verschil tussen ster en driehoek aansluiting ondervonden) en de verwarmingselementen doen het allemaal.

Er blijft een 'probleempje' over. Ik zal dit als leek proberen te beschrijven. Als de motor (van de pomp) ingeschakeld wordt dan zie je, achterop het bord waar alle bedrading zit, een spoel met een metalen pen die omhoog schiet (ik neem aan dat dit een magnetische schakelaar is) Deze schakelaar doet het goed als de machine voor de eerste keer wordt opgestart. Als je de motor uitzet en daarna 'meteen' weer aan dan lijkt het erop alsof er niet genoeg magnetischveld in de spoel gecreeerd wordt, en de schakelaar dus niet goed werkt, zodat de motor niet aanslaat. Iemand hier zegt dat dit iets te maken met de condensator, kan dat kloppen?

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: aansluiten matrijzenpers

Je machine werkt dus intussen, dat is helemaal goed.

Een condensatorprobleem in die machine lijkt me sterk. Kan er niet gewoon een timertje inzitten die verhinderd dat de machine binnen 5seconden weer wordt ingeschakeld of zo? In die dagen deed men dat met pneumatische opzettimers

Berichten: 12

Re: aansluiten matrijzenpers

Dat zou kunnen, ik weet alleen niet hoe dat eruit zou moeten zien. Vreemd blijft wel dat, als je de motor voor de tweede keer aanzet, het er wel op lijkt alsof de schakelaar probeert aan te slaan. Je hoort (en ziet) ook duidelijk dat de pen omhoog probeert te komen.

Werkt een pneumatische timer zo dat de magnetische schakelaar helemaal niet werkt gedurende een afgesteld tijd (dus dat de schakelaar het ook niet eens kan doen) of voorkomt de timer dat de schakelaar daadwerkelijk contact maakt (maar het dus wel probeert)?

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: aansluiten matrijzenpers

hm, nee. Misschien is de spoel van die oude magneetschakelaar wel niet meer helemaal tof, dat kan:

1) koud genoeg vermogen om in te schakelen

2) warm alleen genoeg vermogen om relais in te houden maar niet genoeg om deze in te schakelen.

Dit wordt alleen maar erger, uiteindelijk gaat ie echt stuk. Laat er even iemand met enige kennis van zaken naar kijken. Ik wil ook wel, maar vanuit Veldhoven word dat nog begrotelijk.

Berichten: 12

Re: aansluiten matrijzenpers

Het 'dingetje' bovenop blijkt een thermische beveiliging te zijn en de spoel een ouderwets relais. Ik heb deze gedemonteerd en bij een electrotechnische bureau geprobeerd een nieuwe te kopen. Ook daar mijn verhaal verteld en daar een telefoonnummer gekregen van een monteur die vanmiddag komt kijken. Ik hoop dat het allemaal gaat lukken. Ik zal in ieder geval de uitkomst nog even melden.

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: aansluiten matrijzenpers

succes dan. Mocht e.e.a. toch niet helemaal lukken: eventueel een foto van de delen, en eventueel merk en typenummers, kan veel verhelderen. Nieuwe delen kan ik altijd zonder verzendkosten laten bezorgen tegen de normale prijzen zoals deze vermeld staan in bv de catalogus van de technisch unie.

Maar eerst even die monteur afwachten, met een beetje geluk lost die het probleem gelijk op.

Berichten: 12

Re: aansluiten matrijzenpers

M'n mannetje is langs geweest. Heeft ongeveer 48 jaar ervaring en heeft afgelopen vrijdag even snel naar m'n pers gekeken. Heeft (op theorie basis) kunnen beredeneren dat het een krachtstroom 'machine' is die omgebouwd is naar 3 x 220V. Ik ben helemaal tevreden! Iedereen die gelezen en/of gereageerd heeft, ontzettend bedankt! en m'n complimenten voor het forum.

Reageer