Springen naar inhoud

Doostone percussietoon

• Log in om te kunnen reageren

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 oktober 2012 - 13:14

Er zijn verschillende percussietonen; sonoor, mat of tympatisch. Volgens mijn studiemateriaal kun je een sonore percussietoon weer opdelen in hypersonorische- en doostone geluiden:

Naast sonoriteit worden ook de termen hypersonoriteit en doostoon gebruikt. Beide zijn variaties van sonoriteit. Deze percussietonen onderscheiden zich van sonoriteit door een lagere frequentie en andere bijtonen.

Hypersonore percussietonen worden waargenomen bij een toegenomen luchthoudendheid van het longweefsel, bijvoorbeeld bij een pneumothorax of longemfyseem.

VIG-boekje - Het onderzoek van de longen. (Van Duijnhoven, 2009)

Aanvankelijk dacht ik dat hypersonoriteit en doostoon synoniemen waren van sonoriteit, maar aan de rest van de tekst te zien blijkt er wel het een en ander te worden onderscheiden.

Nu wordt er uitgelegd in wat voor situatie er hypersonore tonen kunnen worden waargenomen, maar niet wat men zich kan voorstellen bij doostone geluiden...in welke omstandigheden kan ik een doostone percussietoon waarnemen?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 oktober 2012 - 10:25

Ben er inmiddels achter!

Doostoon en hypertoon zijn wel synoniemen van elkaar. Het verschil met een sonoor geluid is dat hypertone/doostone geluiden optreden als een orgaan/ruimte met meer lucht is gevuld dan gebruikelijk. (Pneumothorax en longemfyseem als goede voorbeelden.)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

2 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 2 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures