Springen naar inhoud

percentage stof per volume-eenheid

• Log in om te kunnen reageren

Avicenna

Avicenna

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2012 - 16:38

Bij een titratieproef staat:

10 ml 10% kaliumjodide-oplossing.

Wat betekent dit? hoeveel mol kaliumjodide zit er in de oplossing?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 oktober 2012 - 17:12

gewoonlijk betekent dat 10 g KI in 100 mL oplossing
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Avicenna

Avicenna

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2012 - 17:29

gewoonlijk betekent dat 10 g KI in 100 mL oplossing

Dus het is een massaverhouding? 100 g in 1L omdat 1L 1 kg is?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 oktober 2012 - 17:45

Die percentages gaan meestal uit van % (m/v), da's massa per volume. 1 liter is zeker niet altijd gelijk aan een kilogram, alleen bijvoorbeeld bij water onder standaardcondities.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 oktober 2012 - 17:45

Nee, dat is het niet. Een KI-oplossing zal namelijk een hogere dichtheid hebben dan water.

Met andere woorden een kilogram van een 10 m% oplossing (10 g KI in 100 g oplossing) is minder dan een liter.
Omdat je oplossingen veelal afmeet in (milli)liters is dat (dan) niet zo'n handige concentratie-eenheid.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Avicenna

Avicenna

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2012 - 17:56

Had het dan nauwkeuriger in de proef moeten staan? het gaat immers om nauwkeurige titratieproeven.

want wat ik nu begrijp is dat de resultaten beinvloed (in kleine mate) kunnen worden door de toevallige temperatuur waarin de KI-oplossing bewaard is.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 oktober 2012 - 18:09

Ik denk dat in deze proef de exacte hoeveelheid jodide er niet toe doet, anders zou de 10% zowel als de 10 ml nauwkeuriger moeten zijn aangegeven. Begin eens met het opschrijven van de reactievergelijking.

Avicenna

Avicenna

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2012 - 18:48

Ik denk dat in deze proef de exacte hoeveelheid jodide er niet toe doet, anders zou de 10% zowel als de 10 ml nauwkeuriger moeten zijn aangegeven. Begin eens met het opschrijven van de reactievergelijking.

Nee je hebt volkomen gelijk. KI wordt toegevoegd om een overmaat Jodideionen te hebben om triiodide ionen te maken met de jodaat uit KIO3. De hoeveelheid KIO3 is wel in aantal grammen weergegeven. Ik wilde alleen kunnen berekenen hoeveel jodideionen er in de oplossing waren gegooid (het totale aantal). Maar daarbij kan ik uitgaan van 10 g per 100 mL (veel grotere nauwkeurigheid is niet vereist)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures