Anatomische referentiepunten- lijnen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Anatomische referentiepunten- lijnen

Bij onderstaand figuur moet ik aangeven van welke anatomische referentiepunten- lijnen er gebruikt wordt gemaakt tijdens lichamelijk onderzoek.
2012-10-07 20.20.59.jpg
2012-10-07 20.20.59.jpg (40.15 KiB) 1205 keer bekeken
Gezien de hoogte van de hoogste linkeroptie zal dit denk ik wervel T1 zijn, dit is een mooi referentiepunt voor het aangeven van de contouren van de thorax.

De middelste- en onderste linkeropties zou ik aan de hand van de rechteroptie willen benoemen. Maar daar zit het moeilijke; ik kan niet goed zien/inschatten welk referentiepunt dit is. Ik twijfel tussen (1) de suprasternale groeve en (2) angulus sterni.

(1) Dan is middelste linkeroptie: T2, ventraal gezien.

Dan is onderste linkeroptie: clavicula.

(2) Dan is middelste linkeroptie: clavicula.

Dan is onderste linkeroptie: T2, dorsaal gezien.

Wat ligt het meeste voor de hand?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Anatomische referentiepunten- lijnen

Ik snap niet helemaal de context waarin deze referentielijnen gevraagd worden. Ik denk in ieder geval niet aan de hoogte van Th1. Dat moet je van dorsaal bekijken en niet van ventraal.

My guess is:

Ludovicii

Supraclaviculair

Claviculair

Midclaviculair
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Anatomische referentiepunten- lijnen

anusthesist schreef: zo 07 okt 2012, 20:41
Ik snap niet helemaal de context waarin deze referentielijnen gevraagd worden. Ik denk in ieder geval niet aan de hoogte van Th1. Dat moet je van dorsaal bekijken en niet van ventraal.

My guess is:

Ludovicii

Supraclaviculair

Claviculair

Midclaviculair
Hmm, ik vermoed dat in het figuur dat ik aangaf enkel de referentiepunten moeten worden benoemd, aangezien ik later een figuur tegenkwam met de 'echte' lijnen. Supraclaviculair en midclaviculair behoren sowieso tot de referentielijnen- en niet tot de punten. Ter voorbeeld; een ander figuur met de lijnen was als volgt:
2012-10-07 20.53.42.jpg
2012-10-07 20.53.42.jpg (46.04 KiB) 1207 keer bekeken
De angulus Ludovivi (ofwel angulus sterni) was dus ook een van mijn opties. Maar aangezien het echt referentiepunten moeten zijn, en geen lijnen denk ik nu dus bijna zeker te weten dat het dan nog om de clavicula en T2 gaat...
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Anatomische referentiepunten- lijnen

Ik treed anusthesist bij. Wat betreft wervels lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat deze aan de ventrale zijde worden geprojecteerd.

Het rechtse referentiepunt acht ik ook de angulus sterni. Waarom zou dat geen referentiepunt mogen/kunnen zijn? Hier is toch geen sprake van een gebied? Wil je niet zo specifiek zijn, laat het dan gewoon bij manubrium.

Wat de linkse referentiepunten betreft vind ik de afbeelding zeer onduidelijk. Als ik dan toch zou moeten gokken zou ik voor de middelste de clavicula kiezen. Op de overige durf ik niet zomaar een naam te kleven.

Wat zie je eigenlijk als anatomische referentiepunten? Behoren daartoe ook spieren of ga je louter op zoek naar osteologische structuren?

Misschien dat ergens ook wel nog gezocht wordt naar de proc. Coracoideus... al lijkt de aanduiding me dan veel te veel naar mediaal te staan.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Anatomische referentiepunten- lijnen

Heb het gecheckt tijdens skillslab (practica waarbij je op elkaar de onderzoeken gaat uitvoeren); volgens de instructor was het niet heel goed aangegeven in de afbeeldingen. Maar jullie zaten wel op de goede weg, want de antwoorden zijn als volgt:

Bovenste linkeroptie: Fossa supraclavicularis

Middelste linkeroptie: Clavicula

Onderste linkeroptie: Fossa infraclavicularis

Rechteroptie: Angulus Ludovici / Angulus sterni
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer