Taken topoisomerase I/II en TATAbox/-35 region

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 37

Taken topoisomerase I/II en TATAbox/-35 region

Beste allemaal,

(ik hoop dat deze vraag hier goed staat en dat het niet bij ''huiswerk'' hoort, maar daar stond specifiek middelbare school bij en ik ben eerstejaars biologie studente)

Ik heb een vraag over de taken van topoisomerase I en II. Ik weet namelijk dat topoisomerase I negatieve supercoils kan weghalen en dat topoisomerase II negatieve supercoils kan introduceren, maar:

In mijn biochemie boek staat dat ''negatieve supercoiling het DNA voorbereidt op replicatie en het ontvankelijker maakt.'' Dat snap ik niet helemaal... ik dacht dat topoisomerase I juist de negatieve supercoiling weghaalt (op de plek waar basen moeten worden gekopieerd) en zo helpt ontwinden voordat helicase de strengen uit elkaar haalt... en dat dat verderop in de streng zorgt voor positieve supercoiling. Zorgt topoisomerase I dan voor plaatselijke ontwinden, wat uiteindelijk resulteert in positieve supercoiling aan beide kanten van het op dat moment te kopieeren gedeelte? Helpt topoisomerase II die positieve supercoiling dan om te zetten in negatieve supercoiling voordat topoisomerase I het helemaal relaxed? En maakt topoisomerase II weer negatieve supercoiling nadat de strengen zijn gekopieerd (want DNA moet opgerold zijn tijdens de mitose)?

Mijn tweede vraag heeft te maken met TATA boxen en -35 regions (sequenties die aangeven dat transcriptie daar moet starten bij prokaryoten):

In mijn boek staat ''the CAAT box and the GC box (with eukaryotes) can be effective when present on the template strand, unlike the -35 region (with prokaryotes) which must be present on the coding strand'', maar ik dacht dat de -35 region bij prokaryoten ook gewoon op de template lag, want RNA polymerase leest toch gewoon de template af?

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen!

Groetjes

Reageer