Springen naar inhoud

rijtje

• Log in om te kunnen reageren

lucca

lucca

• >250 berichten
  • 758 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2012 - 09:11

Veronderstel dat we rijen gaan maken van vectoren, gegeven door:

LaTeX .

Oftewel we hebben een functie f : LaTeX met LaTeX in dit geval.

Dit betekent dat we voor elke n, nu twee -uitkomsten- hebben, namelijk een in de eerste -R- (klinkt misschien vreemd) en de tweede in de tweede dimensie. dit geeft bijvoorbeeld : ( (1,1) ; (1/2, 1/4) .... )

Dit is mij wel duidelijk, maar stel dat we nu zeggen X (dus de ruimte waarop ik projecteer is nu een continue ruimte zegge [0,1]. Dit betekent dus dat ik in weze oneindig veel punten moet bepalen (in plaats van 2 in R^2). Klopt dit?

stel dat ik nu dan een rijtje heb van functies LaTeX .

Dan krijg je dus het rijtje (t,t^2,.....). Je zult nu functies krijgen gedefineerd op [0,1] dus je krijgt eerst een rechte lijn door 0 tot 1 en daarna allemaal machtsfuncties die eronder liggen. maar mijn punt / vraag is het volgende :

Je vult nu eigenlijk per element in de vector oneidnig veel getallen in in je functie (tussen 0 en 1), maar bij de vectoren duuwde je niet de getallen die je weet van R^2, maar die je kent omdat je weet dat n = 1 bijv. Dus wat ik probeer te zeggen is het volgende :

Bij de continu functies, bepaal ik mijn gedrag van de functie door het invullen van de waardes van mijn X. Bij de vectoren bepaal ik de uitkomsten (in R^2) door de waarde van mijn n. Hier lijkt iets niet geheel in overeenstemming, toch?

Of moet ik de link zo zien : definieer de continue functie als een vector met oneindig veel elementen en deze verschillen steeds zo van elkaar, dat ik eigenlijk de continu functie -naboots- op 0,1. Ik weet dat dit niet helemaal -netjes- klinkt. Waar het op neer komt, is dat ik graag de link zie tussen die vectoren en continue, er is (denk ik) overlap. Immers, bij X = R^2 heb je steeds twee getallen, en bij continue tussen 0 en 1 heb je er dus oneindig veel... maar dan zou je die eigenlijk ook moeten kunnen definieren, omdat je n = 1 kiest. Dus je krijgt dan t^1, t^1, t^1, .... maar dan is n=1 niet de input om je uitkomst te krijgen maar de t - waardes. en bij de vectoren was dit wel n.... en dat is nu het gekke, is dat niet vreemd?

Veranderd door lucca, 08 oktober 2012 - 09:20

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Also tagged with one or more of these keywords: wiskunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures