Springen naar inhoud

pH maagzuur na inname Rennie

• Log in om te kunnen reageren

Timmoty

Timmoty

• >100 berichten
  • 241 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2012 - 09:22

Beste mensen,

Ik heb een vraag m.b.t tot een casus die ik moet uitwerken. Bij deze casus moeten we de effectiviteit van bicarbonaat vergelijken met een rennie.
Hiervoor moet ik dus de neutraliserende werking van een rennie (calciumcarbonaat en magnesiumcarbonaat) bestuderen.

Ik ben al een eind gekomen, maar op een bepaald punt loop ik vast.
We stelden dat er in de maag 100ml maagzuur zit met een pH van 1,5. Dit betekent een
[H+] concentratie van 10-1,5 = 0,0316 M

Een Rennie bestaat uit 680 mg calciumcarbonaat (100,1 g/mol) en 80mg magnesiumcarbonaat (84,31 g/mol). Dit komt in totaal neer op 7,74 x 10-3 mol carbonaat ionen.

In eerste instantie dacht ik dat de reactie met carbonaat géén evenwichts reactie was. Een deel van het carbonaat zal reageren met het zoutzuur/maagzuur en HCL is een sterk zuur. Dus het carbonaat zou naar mijn idee reageren tot de zwakke base/zuur HCO3.

Tijdens de bespreking van deze casus gaf mijn docente dit evenwicht:
Ka=[CO32-][H3O+]/[HCO3-]=5,6x10-11

Uiteindelijk gaf ze deze formule: [CO32- - x][H3O+-x]/[x]=5,6x10-11
Met b.h.v deze formule had ik deze casus kunnen oplossen.

Ik begrijp niet waarom er in deze situatie een evenwichtssituatie geldt. Ik dacht namelijk dat wanneer er een sterk zuur met een zwakke base reageert de reactie altijd naar één kant zou verlopen.

Kan iemand mij uitleggen waarom hier een evenwichtssituatie geldt? Ik had namelijk verwacht dat CO3 zou reageren tot uiteindelijk HCO3.
En klopt het bovenstaande evenwicht die mijn docent mij heeft gegeven, ik had namelijk mijn twijfels.

Ik hoop dat iemand mij de goede kant op wijzen.

Alvast heel erg bedankt!

Veranderd door Timmoty, 08 oktober 2012 - 09:22

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

pimmodenhollander1

pimmodenhollander1

• >100 berichten
  • 244 berichten
  • Validating

Geplaatst op 08 oktober 2012 - 13:07

Tja, eigenlijk is er altijd een evenwicht. Alleen wordt bij sterke zuren en basen dit 'evenwicht' als geen evenwicht beschouwd. Kijk maar eens naar je Ka. De concentratie van je bicarbonaat is veeeeeel groter dan die van het zoutzuur of carbonaation. Dit zien we normaliter als een aflopende reactie.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8803 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 oktober 2012 - 13:21

Dat lijkt me inderdaad ook. Uiteraard zal er wel ergens een CO3-- ion rondzwerven, maar de invloed van dat evenwicht is echt niet zichtbaar tot "ver achter de komma". Wat mij betreft is het als een aflopende reactie beschouwen inzichtelijk correct en het evenwicht gaan uitrekenen een overbodige oefening.
Victory through technology

pimmodenhollander1

pimmodenhollander1

• >100 berichten
  • 244 berichten
  • Validating

Geplaatst op 08 oktober 2012 - 19:58

Vind ik ook.

Ik vind deze casus een beetje nutteloos, indien je het verschil tussen een sterk zuur en een zwak zuur (en base) maar kent. Een reactie tussen carbonaat en loog is simpelweg aflopend, klaar. Tenzij je houdt van hyperprecieze getallen, dan moet je het lekker zo doen, maar het blijft onzin.

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures