[scheikunde] Bepalen partitie coefficient

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 22

Bepalen partitie coefficient

Hallo iedereen,

Als eerst even kort voorstellen. Ik ben Daan en studeer chemische technologie.

Ik ben bezig met het bepalen van de verdelingscoefficient van aceton in water en tolueen.

Ik heb een twee lagen systeem een van tolueen en van water.

Ik heb een erlenmeyer gevuld met bekende hoeveelheid water en bekende hoeveelheid tolueen (beide evenveel) hieraan voeg ik een x aantal mg aceton toe.

Gewicht hiervan is ook bekend.

heb dit laten roeren en daarna per laag een x hoeveelheid eruit gehaald.

De tolueenlaag in een maatkolf van 10 ml gedaan en verdund tot aan de maatstreep met tolueen. De andere laag( de waterlaag) heb ik ook in een maatkolf van 10 ml gedaan maar verdund met DMSO. Dit inverband met de kolom van de gc (water).

ik heb daarna gemeten met gc. En voor elke laag een opp gekregen. Via de ijklijn heb ik uitgerekend wat dan de [aceton] is in de tolueenlaag en in de waterlaag.

Echter wat ik meet met de gc, zit in mijn vial, dus ook in mijn maatkolf dezelfde concentratie. Echter de hoeveelheid die ik in de maatkolf heb gedaan zat hiervoor in mijn spuit. dus de [aceton] + tolueen= totale massa spuit (bekend)

Echter hoe weet bepaal ik nu de hoeveelheid tolueen die in spuit zit dus de hoeveelheid aceton in de spuit. Als ik dit namelijk weet, kan ik terug rekenen naar de hoeveelheid die oorspronkelijk in mijn erlenmeyer zat.

hoop dat het een kleine beetje duidelijk is uitgelegd en dat iemand hier raad mee weet. Net dat stukje rekenen kom ik niet uit.

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Bepalen partitie coefficient

Echter wat ik meet met de gc, zit in mijn vial, dus ook in mijn maatkolf dezelfde concentratie. Echter de hoeveelheid die ik in de maatkolf heb gedaan zat hiervoor in mijn spuit. dus de [aceton] + tolueen= totale massa spuit (bekend)

Echter hoe weet bepaal ik nu de hoeveelheid tolueen die in spuit zit dus de hoeveelheid aceton in de spuit. Als ik dit namelijk weet, kan ik terug rekenen naar de hoeveelheid die oorspronkelijk in mijn erlenmeyer zat.
Dit deel is voor mij niet duidelijk.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 22

Re: Bepalen partitie coefficient

Hallo Fred,

ik zal het heel even anders uitleggen. Ik heb een erlenmeyer. Daar heb ik 20 gr tolueen en 20 gr water in gedaan. hierbij heb ik dan nog 0.116 gram aceton aan toegevoegd. Dit heb ik flink laten roeren tot een evenwicht is ontstaan.

Met een spuit heb ik een deel van de waterlaag er uit gehaald. deze heb ik afgewogen en in een maatkolf gedaan van 10 ml dmso tot aan de maatstreep. Dit zelfde ook gedaan voor de tolueenlaag, met de spuit afgewogen en in een maatkolf gedaan van 10 ml maar met tolueen aangevuld.

Vanuit deze maatkolven, als voorbeeld de kolf met tolueenlaag: heb hier een monster uit genomen en gemeten met de gc wat hier mijn oppervlakte piek is. De concentratie heb ik berekend met de ijklijn aceton/tolueen.

(hoe ik de verdelings coefficient berekenen moet weet ik, maar ik wil mijn massa balans kloppend zien, dit lukt niet zo)

Dus ik ga terug rekenen: Concentratie aceton gemeten met gc=conc in vial=conc in mijn maatkolf= 163 mg/L

Als ik dan terug ga naar de spuit, heb ik echter een probleem. in mijn spuit zit het volgende: gedeelte aceton + gedeelte tolueen= 0.553 gram samen

ik weet niet hoeveel mijn massa/hoeveelheid op dat moment van mijn mengsel is of de dichtheid hiervan. want ik neem aan dat ik de hoeveelheid aceton of tolueen moet weten om de een of ander te berekenen. Want hierna zal als ik weet in hoeveel ml tolueen de aceton in de spuit zit kunnen uitrekenen hoeveel mg aceton in mijn totale tolueen laag zit in de erlenmeyer en de totale laag in de erlenmeyer was 20 gram= 20/0.87=22,99 ml tolueen.

Is dit misschien iets beter?

groet

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Bepalen partitie coefficient

Je spuit heeft neem ik aan ook iets van een maatverdeling? Dan heb je dus een volume. Samen met de acetonconcentratie is dat genoeg om de massa aceton te berekenen.

Berichten: 22

Re: Bepalen partitie coefficient

hi Fuzzwood,

klopt, echter heb ik die informatie niet....althans die heb ik niet genoteerd:S

Ik ben langzaam aan beetje desperaat aan het worden.

Volgens mij kan ik dan niet meer verder he?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Bepalen partitie coefficient

Je kunt volgens mij wel verder.

Stel het volume van de spuit was in beide gevallen V ml.

Bovendien weet je dat de totale hoeveelheid aceton die 0,116 gram is.

Dus je kunt het algebraïsch oplossen want daarmee ook berekenen wat V was.

Kwestie van alle van toepassing zijnde vergelijkingen uitschrijven.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 22

Re: Bepalen partitie coefficient

begrijp wat je bedoeld. Maar heb dus no clue hoe ik dat uitschrijf. nooit van me leven hoeven doen.

kun je mij vertellen hoe dat gaat dan?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Bepalen partitie coefficient

Het gaat om 3 doodsimpele vergelijkingetjes. Dat zou toch geen probleem mogen zijn voor iemand die chemische technologie studeert, zelfs niet in nederland.

De eerste is de totale aceton massabalans: Beginvolume tolueen * Concentratie aceton in tolueen + ..... aceton in water = 116 mg

Verder heb je de twee concentraties die de gc gemeten heeft en die moet je beiden schrijven als functie van de gebruikte verdunning van V naar 10 ml.

Dan heb je 3 vergelijkingen met 3 onbekende: V, Concentratie aceton in tolueen, en Concentratie aceton in water.

Piece of cake.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer