Hulp bij keuze nieuwe studie!?! (Huidige HBO opleiding Werktuigbouwkunde voltooid)

Reageer
Berichten: 3

Hulp bij keuze nieuwe studie!?! (Huidige HBO opleiding Werktuigbouwkunde voltooid)



Beste mensen,

Ik ben enkele jaren geleden begonnen aan de HBO opleiding Werktuigbouwkunde.

Dit omdat ik altijd al een aanleg heb gehad voor alles wat met techniek te maken heeft en ook niet bang ben om met de handen aan het werk te zijn. Deze opleiding heb ik nu bijna voltooid met een ZEER minimale inzet (+/- 3 tot 4 uur per week schoolwerk).

Door de jaren heen echter zijn twijfels ontstaan waar ik in het begin vrij weinig gehoor aan gaf.

Maar vooral nu aan het einde van mijn opleiding tijdens mijn halfjaar project stage en momenteel mijn halfjaar afstudeerstage zijn er zeer sterke twijfels ontstaan of ik wel hiermee verder wil gaan.

Aangezien ik nu in de laatste 3 maanden van mijn opleiding zit zal ik deze uiteraard wel afmaken, ik twijfel nu alleen om hierna een andere opleiding te gaan kiezen.

Nu heb ik alleen totaal geen idee welke richting ik op wil. Als ik op de mensen uit mijn omgeving uitga word er gezegd dat de volgende richtingen zeer geschikt zijn:

Onderzoeker

Medisch onderzoek

Natuurkundige

ICT

Leraar natuurkunde

Dit alles mede omdat ik ondanks mijn passie voor de wetenschappen ook heel graag met mensen samenwerk, een kantoorbaan is in mijn ogen dan ook zeer saai en ik heb tot nu toe nog in geen enkel bedrijf hier mijn draai in kunnen vinden.

Verdere informatie over mij:

Ik werk al 5 jaar in een supermarkt met veel collega's en heb hier ook enkele dagen leiding gegeven, dit leidinggeven beviel mij goed maar ging in eerste instantie niet altijd even goed. Ik vind dit trouwens een zeer leuke baan maar ik zie hier gewoonweg geen toekomst in op mijn niveau.

Mijn hobby's zijn fietsen, zo nu en dan gamen en ik heb voorheen een sprint scooter gehad waaraan ik elk onderdeel heb aangepast gehad. Het onderhoud van de auto momenteel doe ik ook zelf. Ik heb voorheen ook een website ontworpen en een "community" onderhouden van een 25 tal mensen.

Ik kan zeer zelfstandig werken en met een duidelijk doel voor ogen hier naar toe werken. Ik werk ook graag samen met andere mensen, het spreken voor een grote groep maakt mij altijd zeer zenuwachtig maar het gaat mij wel altijd goed af en door mijn omgeving word ik gezien als iemand die problemen zeer duidelijk en indien nodig vereenvoudigt kan uitleggen zodat anderen deze begrijpen.

Enkele gegevens:

Ik ben 21 jaar

VWO Natuur & Techniek met Informatica (Biologie heb ik helaas in het examenjaar laten vallen)

Woon in Limburg in de regio Heerlen

Mijn beroepskeuze test uitslag:

http://dl.dropbox.com/u/85544358/Ber...uze%20test.jpg

Mogelijke studie keuzes waar ik zelf op uitkom zijn:

Technische natuurkunde

Technische informatica

Leraren opleiding

Technisch officier Luchtmacht

Chemische technologie

Biologie en medisch laboratorium onderzoek

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Hulp bij keuze nieuwe studie!?! (Huidige HBO opleiding Werktuigbouwkunde voltooid)

Een vraag die je jezelf zou moeten stellen (er is geen goed of fout op deze vraag!) is waarom je een tweede studie zou prefereren boven werkervaring? Als je graag met mensen wilt werken, lijkt me dat een tweede technische studie (zoals je die zelf voorstelt) helemaal geen goede carrièrestap zou zijn. En zelfs als je in techniek geïnteresseerd bent, wat is de toegevoegde waarde van zo'n tweede studie?

Je bent nog erg jong, dus je hebt nog wel de mogelijkheid tot doorstuderen. Je zou ook een management, economie of bedrijfkunde studie kunnen doen. Daarmee verbreed je je eigen vaardigheden. Een alternatief is om werktuigbouwkunde op de universiteit te gaan doen. Met een universitaire diploma wordt een academische arbeidsmarkt ook toegankelijk voor je.

Overigens, ook in je werk (niet de supermarkt, een echte baan), kun je je ontwikkelen. Je zou het (technisch) management in kunnen gaan, bijvoorbeeld als projectmanager bij een ingenieursbureau. Je begint klein (met eigen projecten), maar je kunt met training en inzet doorgroeien naar grote internationale projecten waar tientallen mensen aan werken.

Een collega heeft mij ooit geleerd: Vraag je jezelf af wat je over 5 jaar wilt doen/zijn, en richt je daarop, bijvoorbeeld door de juiste trainingen te volgen of te werken aan bepaalde projecten. Het gaat niet om het bereiken van je doel, het gaat erom om de koers van het schip te bepalen. De koers kan altijd bijgesteld of volledig omgegooid te hebben, maar het is belangrijk om een koers te hebben.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer